دوربین مداربسته, مقالات تخصصی دوربین مداربسته

دوربین مداربسته چیست؟

Cctv

دوربین مداربسته چیست؟ واژه “دوربین مداربسته” برگردان فارسی کلمه انگلیسی  closet circuit television  یا به اختصار cctv می باشد.معنای لغوی آن جعبه جادویی مدار بسته است . دوربین مداربسته به کلیه دوربین هایی اطلاق می گردد که در محل خود ثابت بوده و تصاویر را به یک یا چند محل ارسال می کنند. از آنجا که اغلب این دوربین ها در حفاظت، نظارت و سیستم های مانیتورینگ امنیت بکار می رود این واژه بیشتر به همین حیطه بر می گردد اما معنی فنی آن حتی دوربین های ویدیو تلفن و کنفرانس را نیز دربر می گیرد.

در جواب به این سوال که دوربین مدار بسته چیست؟ میتوان گفت دوربین مداربسته یک دستگاه الکترونیکی است که تصاویر را دریافت کرده و به یک دستگاه ضبط کننده یا نمایش دهنده انتقال می دهد.

کاربری دوربین مداربسته چیست؟ 

دوربین های مداربسته معمولا دو کاربری اصلی دارند:

  • کاربری امنیتی: از دوربین مداربسته برای افزایش امنیت محل نصب استفاده می شود. این افزایش امنیت می تواند شامل پیشگیری یا پیگرد اعمال مجرمانه باشد.
  • کاربری نظارتی: از دوربین مداربسته برای نظارت بر عملکرد افراد یا تجهیزات استفاده می شود.

با اینکه کاربرد اصلی و عمده دوربین های مداربسته در سیستم های امنیتی و حفاظتی است اما کاربرد های آن به سیستم های امنیتی حفاظتی محدود نبوده و از آن فراتر میرود کاربردهایی از قبیل کاربردهای پلیسی ، نظامی، فضایی ،صنعتی ، کنترل ترافیک ، ارتباطات ویدیویی، و تصویر برداری نامحسوس.

اهمیت استفاده از دوربین مداربسته چیست؟ 

  • ترساندن مجرمین
  • جلوگیری از سرقت
  • افزایش بهره وری
  • کاهش مسئولیت و بدهی
  • محافظت از اطلاعات
  • مدیریت از راه دور
  • ساده سازی عملیات
  • کنترل ترافیک
  • کاربرد صنعتی
  • آرامش خاطر
  • امنیت نقل و انتقالات

مهمترین شاخصه های یک دوربین مداربسته چیست؟ 

  • تکنولوژی : دوربین های آنالوگ – دوربین های تحت شبکه
  • شکل ظاهری: دام سقفی ، بالت دیواری ، دوربین صنعتی ، اسپید دام گردان
  •  انواع لنز: ثابت یا متغیر
  • از نظر قاب و پوشش: دوربین های ضد آب قاب بزرگ، دوربین های مخفی ،دوربین های قاب فانتزی

۱- دوربین های مداربسته از نظر تکنولوژی

-دوربین های آنالوگ: این دوربین ها از نوع دوربین های اولیه می باشند که از طریق امواج آنالوگ تصویر و صدا را ارسال می کنند. این تکنولوژی ها به مانند سایر موارد موافق و مخالفانی دارد. موافقان تکونولوژی آنالوگ آن را به صرفه تر و اقتصادی و همچنین نصب و راه اندازی آن را ساده می پندارند و معتقدند نصب یک سیستم تحت شبکه هزینه های به مراتب سنگین تری از دوربین های آنالوگ دارد و ضمناً نصب و راه اندازی آن سخت تر است.

این مطلب را هم ببینید
DVR یا NVR چند روز ذخیره سازی می کند؟

دوربین آنالوگ و  مزایای  انتخاب این دوربین مداربسته چیست؟

  1. قیمت ارزان، این دوربین های عموماً از قیمت پایین تری نسبت به دوربین های IP  تحت شبکه برخوردارند.
  2. تنوع و گستره محصولات: این دوربین های در مدل ها و قالب های مختلفی عرضه شده اند.
  3. سازگاری آسان و بالا: نصب بسیار ساده و سازگاری دوربین ها و دستگاه های تحت این تکنولوژی.

معایب دوربین مداربسته آنالوگ و دلیل انتخاب نشدن برای کاربران :

  1. فقدان امکانات و نبود آپشن های روز در سیستم های آنالوگ
  2. مشکل تداخل امواج، دزدی و دسترسی راحت به تصاویر سیستم: از آنجایی که تصاویر بدون کد گذاری می شوند به راحتی هم هک خواهند شد.
  3. عدم کارایی مناسب دوربین های آنالوگ در فضای وسیع و بزرگ
  4. عدم امکان وایرلس نمودن سیستم های آنالوگ
  5. عدم امکان تامین ولتاژ برق با کابل شبکه

-دوربین های IP: دوربین های  تکنولوژی IP  ( تحت شبکه ) نسل جدید دوربین های مداربسته هستند. امروزه بازارهای جهانی تمایل زیادی به دوربین های دیجیتال نشان داده است. این دوربین ها همانگونه که از نامشان پیداست از امواج کاملا دیجیتال برای تحلیل و ارسال داده های تصویر و صدا استفاده می کنند.انتقال اطلاعات در این دسته از دوربین های مداربسته تحت پروتوکل های شبکه صورت می گیرد. این امر امکان همخوانی کامل این دوربین ها با شبکه های کامپیوتری را فراهم می آورد. با توجه به انتقال دیجیتال اطلاعات، دوربین های شبکه از بسیاری جهات نسبت به دوربین های آنالوگ برتری دارند. یعنی برخلاف دوربین های آنالوگ، این دوربین ها از همان ابتدای دریافت تصاویر امواج را دیجیتال می کنند. ضمن بکارگیری از امواج دیجیتال ، آنها تحت بستر شبکه کنترل و مرتبط می شوند. هر دوربین همانند یک وسیله در شبکه عمل می کند و به وسیله شناسه شبکه ip و در قالب الگوها و قوانین شبکه به مرکز کنترل متصل می گردد.

دوربین IP  ( تحت شبکه )  و  مزایای انتخاب این دوربین مداربسته چیست؟

  1. کیفیت بالای تمام دیجیتال
  2. امکان استفاده بهینه از کابل های ارتباطی
  3. امکان ارتباط بیسیم با امنیت و کیفیت بالا
  4. امکان ارسال همزمان تصویر،صدا و برق در بستر شبکه
این مطلب را هم ببینید
بررسی نرم افزار مدیریت جامع Vertina Viewnet 3500

معایب دوربین مداربسته IP  ( تحت شبکه )  و دلیل انتخاب نشدن برای کاربران :

  1. قیمت بالای دوربین ها
  2. محدودیت پهنای باند

۲- دوربین های مداربسته از نظر شکل ظاهری

-دوربین های مداربسته دام: این دوربین ها که از آن ها بعنوان دوربین های سقفی یا دام یاد می شود، عموماً در محیط های داخلی نصب می شود. دوربین های دام بر اساس متریال ساخت به دو دسته indoor یا داخلی و outdoor بیرونی تقسیم می گردد.

-دوربین های مداربسته باکس: این دوربین های در محیط های داخلی و بیرونی نصب می گردند معمولاً در مکانهایی که نیاز به رویت اجسام با جزئیات بالاست استفاده می گردند. به عنوان مثال بر روی کانترهای بانکها

-دوربین بالت: این دوربین های که از آن ها به عنوان دوربین های بالت یا دیواری یاد می شود عموماً مناسب نصب در محیط های بیرونی هستند. البته در برخی مکانها شاهد آن هستیم که با کج سلیقگی تکنسین این دوربین در داخل نصب شده است و از زیبایی محیط کاسته اند. شاخصه این دوربین ها بهره مندی آنها از استاندارد IP66  هستند که ضد آب و ضد گرد و غبار میباشند.

-دوربین مداربسته اسپید دام: کاملترین نوع دوربین مداربسته نوع گردان یا اسپید دام آن می باشد. همانطور که از اسم آن پیداست محل نصب آن روی سقف است البته دوربین های اسپید دام در محیط های خارجی هم نصب می گردند. این دسته از دوربین ها قابلیت زوم و بزرگنمایی تصاویر را دارند. طبعا با توجه به امکانات قابل ارائه از قیمت بالاتری برخورداند. فرمان دادن به این دوربین ها با کیبورد امکان پذیر است.


۳- دوربین های مداربسته از نظر لنز 

یکی از دغدغه ها هنگام نصب دوربین های مداربسته خصوصا دوربین های صنعتی ،انتخاب نوع لنز مناسب برای محل و هدف مورد نظر است. اینکه چه لنزی را برای زوم و فوکوس روی بخشی خاص از محیط انتخاب کنیم.
همانطور که میدانید لنزها در اندازه های متفاوتی در بازار موجودند. که متداولترین آنها لنزهای ۴٫۳ ، ۶ ، ۸ ، ۱۲ و یا ۱۶ میلیمتری هستند.

-دوربین های با لنز ثابت :
دوربین های مجهز به این لنز عموما برای تصویر برداری عمومی استفاده می شوند.
۲٫۸ mm      ۳٫۶ mm    ۴mm      ۶mm    ۸mm

– دوربین های با لنز متغیر:
۲٫۸ mm  ~  ۱۲ mm       ۶mm  ~  ۲۲ mm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *