ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش کپی فرمول در اکسل

کپی فرمول در اکسل

اکسل یک نرم افزار محاسباتی قدرتمند است که محبوبیت زیادی در میان کاربران دارد. در این نرم افزار می توان فرمول های مختلفی تعریف و از آن ها استفاده کرد. گاهی که پروژه بزرگی در دست داریم و نیاز به فرمول نویسی تکراری داریم. از این رو می بایست از روش های کپی فرمول در اکسل استفاده کرد.

روش های کپی فرمول در اکسل

نحوه ارجاع به سلول برای کپی فرمول در اکسل بدون تغییر

قبل از استفاده از روش های کپی کردن فرمول در اکسل، باید کمی در مورد نحوه ارجاع به سلول و رفرنس در اکسل بدانید. در واقع اکسل مقدار موجود در سلول را ردیابی می کند. به طور مثال در تصویر زیر، سلول C2 حاوی فرمول A2 + B2 می باشد. برای اکسل این فرمول به این معنی است که سلولی که در دو ردیف سمت چپ قرار دارد با سلول سمت چپ جمع شوند. این فرایند در کپی کردن فرمول به ما کمک می کند. زیرا اگر شما بخواهید فرایند ذکر شده در مثال را در سطر های ۳ و ۴ نیز انجام دهید، کافیست همان فرمول را کپی کنید و نیازی به نگرانی در مورد تغییر سطر ها نیست. اکسل خود هر فرمول را به روز می کند تا سلول های سمت چپی با هم جمع شوند.

این مطلب را هم ببینید
لپ تاپ پاولیون x360 اچ پی با پردازنده نسل دهم اینتل رونمایی شد

البته مواردی هم وجود دارند که شما نیاز دارید تا این فرایند خودکار انجام نشود. یعنی با کپی کردن فرمول، مکان سلول تغییر نکند. به مثال زیر توجه کنید. می خواهیم مالیات کالاها را حساب کنیم. برای این که مکان سلول مالیات نباید تغییر پیدا کند، از علامت $ قبل از آن استفاده می کنیم. اضافه شدن $ قبل سلول B در مثال بالا به اکسل می گویید که مهم نیست فرمول را کجا قرار می دهیم. بلکه می خواهیم به ستون B نگاه کنیم. همینطور قبل از عدد ۱ هم $ قرار گرفته که به نشانی سلول B1 می باشد. با کپی کردن این فرمول، مکان سایر سلول ها به جز مالیات به روز می شود.

استفاده از دکمه F4 کیبورد

یک دکمه هم برای سویچ بین حالات مختلف سلول در فرمول وجود دارد و آن هم F4 است. هنگامی که در حال نوشتن فرمول هستید، به طور مثال اگر بر روی B1 کلیک کرده و دکمه F4 را فشار دهید، مقدار به $B$1 تغییر پیدا می کند. اگر دوباره F4 را فشار دهید مرجع سلول به B$1 تغییر می کند. با فشار دادن بار دیگر F4 مقدار $B1 ثبت شده و در نهایت به B1 بر می گردد.

روش دستی

متن فرمول را انتخاب کنید. روی آن راست کلیک کرده و Copy را بزنید. همینطور می توانید پس از انتخاب متن فرمول، روی آیکن Copy در منوی تب Home  و بخش Clipboard کلیک کنید. برای پیست کردن آن هم روی سلول مورد نظر راست کلیک کنید. سپس Paste را بزنید. همینطور می توانید از دکمه Paste در تب Home  و بخش Clipboard استفاده کنید. قابل ذکر است که همانند کپی کردن هر چیزی، می توانید از کلید های میانبر Ctrl+C برای کپی و Ctrl+V برای پیست کردن به صورت سریعتر استفاده کنید. البته این روش هم مشکلاتی دارد. مثلا برای تعداد بالا زمان بر است و از مزایای سلول نسبی که به آن اشاره کردیم، بهره مند نیست.

این مطلب را هم ببینید
آموزش افزودن فونت به گوگل داکس

حل مشکل کپی نشدن فرمول در اکسل

همانند روش قبل روی سلولی که می خواهید فرمول را از آن کپی کنید، کلیک کنید. سپس دکمه های Ctrl+C را بزنید. حال مشاهده خواهید کرد یک مستطیل سبز رنگ دور آن نمایش داده می شود. می توانید خانه های مورد نظر را انتخاب کرده و دکمه Ctrl+V را بزنید. البته باز هم راه سریعتری هست. کافیست تا آن مستطیل سبز را از گوشه آن کشیده و روی خانه هایی که می خواهید فرمول روی آن ها اجرا شود بکشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *