دوربین مداربسته, مقالات تخصصی دوربین مداربسته

انواع میکروفن در دوربین مداربسته

Microphone-types-in-CCTV.

انواع میکروفن در دوربین مداربسته 

میکروفن از چندین قسمت تشکیل شده است که قسمت برد صدا کار پردازش اصوات (صوت ها) را بر عهده دارد و فیش AV نیز برای اتصال به کابلی که به دستگاه DVR برای انجام پردازش و ضبط صدا بر روی هارد دیسک وجود دارد استفاده میشود.یک فیش یا کانکتور برق نیز بر روی سیم دستگاه شنود یا برد آن وجود دارد که برای وصل شدن به منبع تغذیه ۱۲ ولت در نظر گرفته شده است . برای نصب دستگاه میکروفن فقط کافیست برق منبع ۱۲ ولت را به مکان نصب میکروفن سیم کشی و از میکروفن به ورودی صدای دستگاه DVR کابل کشی کواکسیال انجام شود.

توجه داشته باشید که دستگاه های ضبط DVR، باید به اندازه تعداد میکروفن مورد نظر شما دارای خروجی صدا باشد. اکثر دستگاه های ضبط DVR دارای محدودیت تعداد ورودی صدا می باشند پس در صورت نیاز به نصب بیش از یک میکروفن در محیط نصب می بایست دستگاه DVR که خریداری می نمائید دارای قابلیت چند پورتی صدا بر روی دستگاه باشد.

دسته بندی میکروفن ها

انواع مختلفی از میکروفن های مخصوص ضبط صدا در بازار وجود دارند که به طور کلی از نظر نوع کیس و امکان تنظیم صدا به دو گروه اصلی زیر تقسیم بندی می گردند:

  1.  طبقه بندی از نظر شکل ظاهری یا نوع بدنه
  2.  طبقه بندی از نظر قابلیت تنظیم صدا

۱- طبقه بندی از نظر شکل ظاهری یا نوع بدنه

  • میکروفن سوزنی
     یک میکروفن کوچک است و به دلیل ساختار ظریفی که دارد می توان از آن به عنوان میکروفن های مخفی استفاده نمود و آن را در محفظه های داکت کارگذاری کرد.
  • میکروفن باکس
     میکروفون های باکس همانند نامشان بدنه ای مستطیلی شکل داشته و پیچی برای تنظیم صدا بر روی آن قرار دارد.
  • میکروفن گلفی
     این نوع از میکروفن ها در داخل بدنه ای شبیه به توپ گلف قرار گرفته اند. این میکروفون ها بسیار سبک و کم حجم بوده و با ولتاژ ۶ الی ۱۲ ولت کار می کنند.

این میکروفن ها معمولا دارای دو فیش آماده پرس شده می باشند ، یک فیش مادگی RCA، یا AV برای انتقال صدا و یک فیش برق آداپتوری برای تامین انرژی برق مورد نیاز میکروفن به کار می رود. بعضی از میکروفن ها علاوه بر دو فیش RCA و برق ورودی دارای یک خروجی برق اضافه برای استفاده همزمان از برق دوربین مداربسته می باشند.

میکروفن ها به دو صورت همه جهته،یا ۳۶۰ درجه و جهت دار ساخته می شوند. معمولا از نوع همه جهته آن بیشتر در سیستم های نظارت تصویری استفاده می شود.

این مطلب را هم ببینید
تکنولوژی TURBU HD-TVI چیست؟

۲ – طبقه بندی از نظر قابلیت تنظیم صدا

میکروفن های مورد استفاده در دوربین های مدار بسته به دو دسته ولوم دار و بدون ولوم تقسیم بندی می گردند. که تنظیم صدای آنها توسط پیچی تعبیه شده در ساختار آنها انجام می گردد ، در نصب میکروفن در تجهیزات مداربسته باید به این نکته توجه نمود که میکروفن را در نزدیکی مکان هایی با آلودگی صوت بالا نظیر پنجره قرارندهیم زیرا باعث می گردد کیفیت صدای ضبط شده کاهش یافته و همراه با آن صدای خش خش و دیگر اصوات آزار دهنده نیز ضبط گردد.

انتخاب میکروفن مناسب

شما ممکن است به یک میکروفن مناسب برای شنود صدا در دوربین مداربسته نیاز داشته باشید، که معمولا دو معیار برای انتخاب میکروفن لازم است.

Omni-directional : یا همان میکروفن چند سویه، که میتواند صدا را از هر جهتی دریافت کند.

Unidirectional : میکروفن یک سویه، که به دریافت صدا از یک جهت حساس است.

حساسیت میکروفن

برای انتخاب حساسیت بالا، نسبت سیگنال به نویز (SNR) برای ضبط و شنود صدا پیشنهاد می شود.

انتخاب کابل مناسب میکروفون

سیگنال های میکروفن بسیار ضعیف هستند و به آسانی تداخل ایجاد می کند،برای جلوگیری از این تداخل، کابل میکروفن باید تا حد امکان کوتاه و برای اطمینان از کیفیت صدا، کابل های میکروفن باید محافظت شده و دارای شیلد باشند.

راهنمای نصب میکروفون دوربین مداربسته

نصب میکروفن در دوربین مداربسته کار ساده ای می باشد و با کمی دقت می توان در آن مهارت پیدا کرد. نصب دوربین مداربسته بسته به نوع سیستم نظارتی آنالوگ و تحت شبکه کمی متفاوت می باشد. در سیستم مداربسته آنالوگ و آنالوگ HD میکروفن به صورت مستقیم از طریق کابل به دستگاه DVR متصل می شود و می توان میکروفن را به راحتی در هر مکانی از اتاق نصب نمود ، اما در سیستم دوربین مداربسته IP معمولا میکروفن به ورودی میکروفن خود دوربین مداربسته IP متصل می شود و در مصرف کابل صرفه جویی زیادی می شود.

برای نصب میکروفن می توان از کابل کوآکسیال مانند RG59 یا کابل های برق برای فواصل کوتاه استفاده نمود، اما برای جلوگیری از نویز استفاده از کابل کوآکسیال به شدت توصیه می شود. به منظور جلوگیری از نویز،در صدا پیشنهاد می شود از کابل های شیلد دار و با کیفیت استفاده نمایید و از قراردادن کابل میکروفن در کنار برق فشار قوی یا سایر منابع نویز اکیدا خودداری کنید.

آموزش نصب میکروفن در سیستم مداربسته آنالوگ و HD

نصب میکروفن در سیستم آنالوگ سنتی و HD یکسان می باشد. برای نصب میکروفن در این سیستم ها باید مراحل زیر را دنبال نمایید :

  • فیش RCA یا AV  را به دو سر کابل وصل می کنیم ، می توان برای اتصال کابل به فیش از فیش های لحیمی یا پیچی استفاده نمود.
  • یک سر فیش AV را به خروجی صدای میکروفن متصل نموده و طرف دیگر را به ورودی صدای دستگاه DVR متصل می کنیم. توجه نمایید در صورت استفاده از میکروفن برای هر دوربین فیش صدا را به ورودی مربوط به همان دوربین در دستگاه DVR متصل نمایید.
  • مصرف برق میکروفن ها معمولا پایین می باشد و می توان از یک آداپتور برای تامین انرژی برق دوربین مداربسته و میکروفن به صورت همزمان استفاده نمود. برای این منظور پس از اتصال یک کابل و فیش آداپتوری سیمدار به آداپتور یا کابل برق،آن را به فیش مادگی برق میکروفن متصل می نماییم.
  • پس از انجام مراحل فوق ، در دستگاه DVR صدای دوربین مورد نظر را با فشردن دکمه بلندگو در گوشه تصویر فعال نمایید و میکروفن را تست نمایید. سعی کنید در این مرحله صدای دستگاه پخش کننده زیاد نباشد، در صورت درست کار کردن میکروفن،آن را در محل خود سفت نمایید.
این مطلب را هم ببینید
آموزش انتقال تصویر با آی پی اختصاصی

آموزش نصب میکروفن در سیستم مداربسته تحت شبکه (IP)

روش نصب میکروفن تقریبا مانند دوربین مداربسته آنالوگ می باشد،با این تفاوت که در دوربین مداربسته IP میکروفن به ورودی صدای دوربین متصل می شود. دوربین مداربسته IP که از میکروفن پشتیبانی می کند،یا دارای پورت RCA یا AV برای اتصال میکروفن می باشد.در دوربین مداربسته IP می توان از دو نوع میکروفن استفاده نمود، یکی همان میکروفنی که در سیستم مداربسته آنالوگ هم استفاده می شود که دارای پورت RCA و برق می باشد.

مراحل نصب میکروفن در سیستم تحت شبکه (IP)

برای نصب میکروفن یا خروجی RCA یا AV در سیستم نظارتی مراحل زیر را دنبال نمایید :

  • سیم های فیش سیم دار را به کابل برقی که از آداپتور یا منبع تغذیه می آید وصل می کنیم و فیش را به ورودی برق میکروفن وصل می نماییم.
  • فیش RCA یا AV را به دو سر کابل وصل می کنیم
  • یک سر فیش AV ،را به خروجی صدای میکروفن متصل نموده و طرف دیگر را به ورودی صدای دوربین مداربسته IP متصل می نماییم. در صورتی که ورودی دوربین مخصوص جک ۳٫۵ میلیمتری صدا بود باید از یک تبدیل AV به جک ۳٫۵ میلیمتری صدا استفاده نماییم.

 

همچنین بخوانید :

 

2 دیدگاه در “انواع میکروفن در دوربین مداربسته

  1. سارا گفت:

    سلام آیا از نظر ظاهری میشود تشخیص داد یک دوربین مداربسته دارای میکروفن است یا خیر؟ لطفا یک مقاله درباره تشخیص دوربین های مداربسته دارای میکروفن در سایت قرار بدید. و اینکه برد ضبط صدا در دوربین های میکروفن دار چقدر هست؟

    1. payatel گفت:

      سلام دوست عزیز . بستگی به نوع دوربین داره که شما بتوانید از نظر ظاهری تشخیص بدهید . و از نظر برد ضبط صدا باز هم به نوع برد میکروفن دارد ولی معمولا 12 متر مربع را پوشش می دهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *