دوربین مداربسته, مقالات تخصصی دوربین مداربسته

دوربین مداربسته دید در شب چیست؟

دوربین مداربسته دید در شب چیست؟

دوربین مداربسته دید در شب چیست؟ اگر شما هم در فکر خرید دوربین مداربسته هستید ، و یا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید حتما بارها و بارها مزیت دید در شب بودن دوربین مداربسته را شنیده اید، تفاوتی ندارد که دوربین مد نظر شما چه نوع تکنولوژی داشته باشد، دوربین های آنالوگ (AHD) باشد ، HD-TVI  یا دوربین های تحت شبکه . در هر صورت این ویژگی بسیار مهم و غیرقابل چشم پوشی خواهد بود. در کل و به اصطلاح ساده دوربین دید در شب دوربینی است که در صورت عدم وجود روشنایی و تاریک بودن محیط تحت نیز قابلیت تشخیص و ضبط تصاویر را دارد.

دوربین مداربسته دید در شب چیست؟ IR چیست ؟

واژه IR به معنای طیف مادون قرمز است، دوربین IR LED یعنی دوربین مداربسته ای که از طریق LED های مادون قرمز محیط تحت پوشش خود را در تاریکی و عدم وجود منبع نوری روشن نموده و توانایی تصویربرداری را ایجاد می کند. امواج فروسرخ نوعی از امواج الکترومغناطیسی هستند که بعد از برخورد با جسم موجب گرم شدن آن می‌شود. این امواج دسته‌ای از پرتوهای نامرئی خورشید هستند. به همین سبب وقتی در مقابل نور خورشید قرار می‌گیریم احساس گرما می‌کنیم. این امواج دارای طول موج بیش تر از امواج مرئی و بسامد (فرکانس) کمتر از آن‌ها هستند. به همین دلیل در نمودار طیف الکترومغناطیس بعد از امواج مرئی قرار دارد. این امواج در نمودار بعد از رنگ قرمز در امواج مرئی، که کم‌ترین شکست را نسبت به بقیۀ رنگ‌ها دارد قرار می‌گیرد. به همین سبب به آن‌ها امواج فروسرخ یا مادون قرمز می‌گویند.
امواج مادون قرمز به وسیله چشم انسان قابل روئیت نیستند اما به وسیله سنسورهای تصویر دوربین ها قابل شناسایی هستند. اگرچه نور توسط خود دوربین برای روشن شدن محیط تولید می شود اما این نور برای انسان قابل مشاهده نخواهد بود  و به این ترتیب دوربین های دید در شب میتوانند بدون به وجود آوردن نور مرئی محیط اطراف خود را روشن کنند. دوربین های مداربسته بازه دید بیشتری از چشم انسان دارند و می توانند قسمتی از طیف مادون قرمز را به صورت مرئی دیده و به نمایش در آورند. از این قابلیت برای ساخت دوربین های دید در شب استفاده می شود. دوربین مدار بسته دید در شب با استفاده از LED های مادون قرمز محیط اطراف خود را روشن کرده و امکان دید در تاریکی شب را  به وجود می آورند.

 

دوربین مدار بسته IR LED

دوربین مدار بسته IR LED

برد مادون قرمز در دوربین مداربسته دید در شب

برد دید در شب مادون قرمز به معنای بیشترین فاصله و عمق دیدی است که به وسیله دوربین در تاریکی قابل دیدن است. این برد به دو اصل مهم وابسته است :
  • اول میزان قدرت LEDهای تعبیه شده بر روی دوربین
  • دوم میزان حساسیت چیپ تصویر دوربین مداربسته به امواج مادون قرمز
میزان قدرت  LEDها با توجه به تعداد و نوع آنها مشخص خواهد شد. این LEDها تشابه زیادی با LEDهای نوری معمولی دارند و دقیقا به همان نحوه عمل می کنند. باید توجه داشته باشید که نور مادون قرمز از برد کمتری نسبت به نور مرئی برخوردار است و قسمت وسیعی از طیف آن امکان عبور از شیشه های ضخیم را ندارد پس در صورت وجود شیشه در مسیر دوربین نور دوربین به وسیله آن منعکس می شود. حساسیت چیپ تصویر نسبت به نور مرئی و نامرئی با هم متفاوت است. این به آن معناست که ممکن است یک چیپ حساسیت خوبی نسبت به نور مرئی داشته باشد اما حساسیت آن برای امواج مادون قرمز کم باشد. پرتو مادون قرمز همچنین امکان شناسایی رنگ ها برای حسگر دوربین را از بین خواهد برد و تمامی تصاویری که از طریق روشنایی این چراغ ها ضبط شده باشند به صورت سیاه و سفید دیده می شوند.

چرا امواج مادون قرمز ؟

طبیعتا استفاده از امواج مرئی برای این کار منطقی نیست چراکه در این صورت محل نصب دوربین روشن شده و خود دوربین نیز در معرض توجه قرار می گیرد پس باید از امواجی با طول موج بالاتر یا پایین تر از بازه نور مرئی استفاده کرد. از طرفی تمامی امواج نوری با طول موج پایین تر از نور مرئی مانند اشعه ماورابنفش، اشعه ایکس، اشعه گاما و … برای انسان خطرناک هستند (و البته از بسیاری از سطوح رد شده و انعکاسی مشابه نور ندارند) در بین امواج نوری با طول موج بیشتر نیز تنها امواج مادون قرمز هستند که رفتاری مشابه نور مرئی دارند و در امواج رادیویی این رفتار مشابه نور نخواهد بود و در نتیجه تصویر ایجاد شده مشابه تصویر محیط نخواهد بود.

آیا امواج مادون قرمز برای بدن انسان مضر است؟

در این زمینه تحقیقات متعددی انجام شده که همگی آنها دلالت بر این دارند که ضرر این امواج از نور مرئی بیشتر نیست، و به همین علت نگرانی زیاد بی مورد است. ضمن اینکه این امواج اکثرا در هنگام تاریکی و عدم وجود نور مرئی فعال می شوند.

 

این مطلب را هم ببینید
نحوه ساخت کاربر در نرم افزار Viewnet 3500

 محاسن دوربین مداربسته دید در شب مادون قرمز

  • سادگی
  • هزینه پایین
  • امکان دید در تاریکی مطلق

با توجه به اهمیت تشخیص و ضبط تصاویر در زمان های عدم حضور در محل، که معمولا نیز شب ها اتفاق می افتد، در هر صورت داشتن یک دوربین مدار بسته که به تکنولوژی دید در شب مجهز باشد بسیار بهتر از نداشتن آن است.

سادگی:

ساخت دوربین های مدار بسته دید در شب مادون قرمز از تکنولوژی به نسبت پایینی برخوردار است، از همین رو بیشتر تولید کنندگان اقدام به تولید دوربین با این تکنولوژی می کنند.

هزینه پایین:

وجود امکان دید در شب مادون قرمز یک قابلیت بسیار کم هزینه و قبر روی دوربین های مداربسته است.از این رو این قابلیت امروزه بر روی بسیاری از انواع دوربین وجود دارد.

امکان دید در تاریکی مطلق:

با توجه به اینکه دید در شب این دوربین ها از طریق چراغ تامین می شود شما به هیچ مقداری از نور برای دیدن تصاویر نیاز نخواهید داشت و نور به وسیله LED های دوربین تامین خواهد شد.

معایب دوربین مداربسته دید در شب مادون قرمز

  • برد کم
  • اشباع تصویر(رنگی نبودن تصاویر)
  • مشکل با مکانیزم متعادل کننده نور
  • کاهش کیفیت در نور نسبتا کم
  • نور مادون قرمز از شیشه نمی تواند عبور کند
این مطلب را هم ببینید
طریقه اتصال دوربین مداربسته به آنتن مرکزی

اگرچه تکنولوژی دید در شب برای دوربین های مدار بسته بسیار کارآمد بوده است اما مانند بسیاری از تکنولوژی های دیگر نقاط ضعفی نیز دارد، البته این موارد مواردی نیستند که بتوان گفت کاربرد بسیار زیاددوربین های دید در شب را می شود نادیده گرفت.

برد پایین:

اولین و شاید مهم ترین ضعف این تکنولوژی برد پایین آن نسبت به نور مرئی است، با توجه به اینکه امواج مادون قرمز یا IR برد پایین تری نسبت به نور معمولی دارند برد مفید دوربین های دید در شب معمولا بیشتر از ۶۰ متر نیست، و البته نسبت به شرایط محل ( محیط کاملا تاریک و باز) این برد ممکن است کمتر نیز بشود.

اشباع تصویر(رنگی نبودن تصاویر):

ضعف دیگری که در دوربین های مدار بسته دید در شب به چشم می خورد، اشباع تصویر است، به این معنی که به دلیل پرتاب نور بالا در این دوربین ها و رنگی نبودن تصاویر در تاریکی در صورت نزدیکی بیش از حد اجسام یا افراد ممکن است تصویر کاملا سفید به نظر برسد و امکان تشخیص را کاهش دهد.

مشکل با مکانیزم متعادل کننده نور:

دوربین های معمولا دارای سیستم BLC یا AGC هستند. این قابلیت ها با توجه به نور محیط میزان گین دوربین را تنظیم می کنند ، وجود نور بالای سیستم دید در شب که گاهی از طریق یک شی در نزدیک به دوربین انعکاس می یابد باعث بسته شدن ایریس دوربین و دیده نشدن بقیه اشیا در مکانهای کم نور میشود.

کاهش کیفیت در نور نسبتا کم:

چراغهای دید در شب دوربین ها در یک نور خاص که البته به صورت خارجی قابل تغییر نیست روشن می شوند. اگر نور محیط کمی بیشتر از مقدار تعیین شده برای دوربین باشد چراغهای دید در شب دوربین روشن نخواهند شد و تصویر در تاریکی با کاهش کیفیت شدید همراه خواهد بود.

نور مادون قرمز از شیشه نمی تواند عبور کند:

متاسفانه نور مادون قرمز از شیشه نمی تواند عبور کند و همچنین سطوح فلزی و شیشه ای این امواج را منعکس کرده و بر می گردانند، به همین علت امکان دیدن اجسام از پشت شیشه کاهش می یابد و برای تشخیص تصاویری مانند پلاک خودرو ممکن است تصویر کاملا سفید به نظر بیاید، به همین دلیل در چنین مواردی از نور مرئی و دوربین بدون دید در شب استفاده می شود.

راه حل جایگزین

راه حل های متفاوتی برای رفع عیوب دید در شب مادون قرمز وجود دارد. اما یکی از مناسب ترین این راه حل ها استفاده از دوربین های دید در نور پایین است. این دوربین ها برای دید نیاز به مقدار به مراتب پایین تری از نور دارند. از انجایی که حتی در طول شب نیز در بیشتر مناطق حداقلی از نور در محیط وجود دارد این دوربین ها محدودیت برد نخواهند داشت و تا فاصله برد مفید دوربین دید در شب نیز خواهند داشت.

برای اینکه دوربین دید در شب مناسبی داشته باشد باید میزان حداقل نور مورد نیاز آن (Min. illustration) حداکثر ۰٫۰۱ لوکس باشد.

 

برای دیدن ویدیو نمونه کیفیت ضبط تصاویر دوربین های دید در شب ورتینا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *