بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

راهنمای خرید رفلکتور

راهنمای خرید رفلکتور

رفلکتور عکاسی یک سطح بازتاب دهنده‌ی نور خاص است که برای تغییر مسیر نور و تاباندن آن به سوژه کاربرد دارد. رفلکتورها در ابعاد گوناگون در بازار موجودند و قیمت رفلکتورها نیز بر اساس ابعاد و کاربرد آن ها تفاوت می کند. اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید و یا نمی دانید هنگام خرید چه معیارهایی را باید مد نظر قرار دهید ، با راهنمای خرید رفلکتور در این بخش همراه باشید.

راهنمای خرید رفلکتور

اندازه

رفلکتورها در ابعاد مختلفی عرضه می‌شوند؛ از رفلکتورهای کوچکی که می‌توانید آن‌ها را با یک دست بگیرید تا انواع بزرگتر که نگه‌داشتن آن‌ها به قدرت بیشتر و یا حتی پایه‌ی قوی‌تری نیاز دارد. شما همیشه به بزرگترین رفلکتور موجود نیاز ندارید اما در صورتی که می‌خواهید از کمر به بالای سوژه و یا صحنه‌های مشابه را روشن کنید به رفلکتورهای بزرگتر نیاز خواهید داشت.

اکثر رفلکتور هایی که برای تامین نور صحنه استفاده می‌شوند دایره‌ای هستند اما برخی از آن‌ها ممکن است مستطیلی یا حتی مثلثی هم باشند. شکل رفلکتور خیلی مهم نیست اما اینکه شکل موردنظر می‌تواند پوششی که شما نیاز دارید را تامین کند از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است.

این مطلب را هم ببینید
نکات مهم انتخاب لباس نوزاد برای عکاسی

رنگ

اکثر رفلکتورها به رنگ سفید و یا نقره‌ای عرضه می‌شوند اما برخی از آن‌ها به رنگ طلائی هم موجود هستند. رنگ رفلکتور به این بستگی دارد که شما برای روشن کردن صحنه به چه نوع نوری نیاز دارید. یک رفلکتور سفید نور طبیعی را به همان شکلی که هست بازتاب می‌دهند و تون‌های رنگی را بدون هیچگونه تغییری نگه می‌دارد. به همین خاطر احتمالا این وسیله کاربردی‌ترین نوع رفلکتور برای نورپردازی اکثر صحنه‌ها می‌باشد. رفلکتور نقره‌ای نیز بازتاب بهتری دارد و کنتراست آن نسبت به رنگ سفید خیلی بهتر است. نور بازتاب شده توسط رفلکتور طلائی هم گرم‌تر است. به خاطر همین هم خیلی از عکاس‌های پرتره از این نوع رفلکتور استفاده می‌کنند.

نحوه نگه‌داری

اکثر رفلکتورها دایره‌ای هستند و یک فریم قوی دارند که کمک می‌کند شکل آن‌ها حفظ شود. این نوع رفلکتور برای انواع مختلف عکاسی مناسب است. اما به جز رفلکتورهای خیلی کوچک باید این نوع رفلکتور را دو دستی بگیرید تا بتوانید نور را به خوبی روی نقطه مدنظر بازتاب دهید. این بدین معنی است که شما برای استفاده از رفلکتور برای بازتاب نور به صحنه حداقل به یک دستیار نیاز دارید. راهکار این مشکل استفاده از رفلکتورهای مثلثی است. معمولا روی یکی از گوشه‌های این رفلکتور یک دسته وجود دارد و با استفاده از آن می‌توانید با یک دست رفلکتور را نگه دارید و با دست دیگر دوربین را کنترل کنید.

این مطلب را هم ببینید
تنظیمات دوربین مشترک و اولیه برای مبتدیان عکاسی

قابل حمل بودن

برای حمل ساده‌تر رفلکتور می‌‎توانید آن‌ها را جمع کنید و داخل یک کیف زیپدار که برای حمل و نقل رفلکتور عرضه شده است نگه دارید. اما در زمان خرید رفلکتورهای بزرگتر دقت کنید، زیرا ممکن است حتی در صورت جمع شدن نیز ابعاد آن‌ها خیلی بزرگ باشد. اکثر تولیدکننده سایز رفلکتور را در زمان جمع شدن هم ذکر می‌کنند. قبل از خرید مطمئن شوید که سایز رفلکتور در زمان جمع شدن نیز مناسب است و خیلی بزرگ نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *