آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

عناصر کلیدی در عکاسی منظره را بشناسید

عناصر کلیدی در عکاسی منظره

عکاسی از مناظر لذت زیادی دارد؛ از بودن در فضای باز گرفته، تا تنفس در هوای تازه و دیدن نماهای جذاب در حین ثبت زیبایی طبیعت اطرافتان. در منظره بخش های مختلفی وجود دارد که هر یک زیبایی خاصی به محیط می بخشند. به عنوان یک عکاس اگر عناصر کلیدی در عکاسی منظره را بشناسید می توانید بصورت کاملا حرفه ای در این زمینه فعالیت کنید ؛ پس با ما همراه باشید.

عناصر کلیدی در عکاسی منظره

آسمان اولین عنصر کلیدی

بیش‌تر عکاسان بخصوص تازه کار‌ها، در اغلب موارد فراموش می‌کنند که هنگام عکاسی از چشم انداز‌های طبیعی، آسمان را هم جزوی از منظره حساب کنند و همان مقدار که به اجزای دیگر کادر توجه دارند، آن را نیز در نظر بگیرند. اما اگر با دقت نگاه کنید و ریزبین باشید به سختی می‌تواند از تصاویری جذاب از مناظر پیدا کرد که آسمان جزو عناصر اصلی آن نباشد. در بسیاری از عکس‌های منظره، آسمان در واقع ستاره عکس است، بنابراین اهمیت آن را دست کم نگیرید و ناخواسته یک عنصر اساسی را از عکس خود دریغ نکنید.

علاوه بر اینکه آسمان جلوه خوبی دارد و واقعا درخور توجه است، در عین حال کیفیت عکس‌های منظره را نیز ارتقا می‌دهد، اما برای اینکه به چنین هدفی برسید، سعی کنید با صبر و حوصله زمانی از آسمان عکس بگیرید که جالب‌ترین شکل را داشته باشد. مثلا درست قبل از طوفان، هنگامی که ابرهای طوفانی سیاه در حال چرخش هستند، با ترکیب عکس‌های منظره خود بازی کنید تا دقیقا همان چیزی را که می‌خواهید شکار کنید. با انجام این کار متوجه خواهید شد که آسمان چقدر می‌تواند حال و هوای تصویر را تغییر دهد!

این مطلب را هم ببینید
6 نکته مهم برای عکاسی معماری داخلی

یک نقطه کانونی پیدا کنید

یکی دیگر از عناصر کلیدی در عکاسی منظره، نقاط کانونی تصویر است. عکس‌های بزرگ مناظر که با لنز واید انگل از فاصله زیاد گرفته می‌شوند، می‌توانند به طرز باورنکردنی‌ای با شکوه باشند. با این حال، گرفتن چنین عکس‌هایی گاه بسیار طاقت فرسا است، به خصوص وقتی که عناصر بسیاری در کادر تصویر حضور دارند، نحوه ترکیب آن‌ها و انتخاب اینکه بر روی کدام یک از آن‌ها فکوس کنید بسیار دشوار خواهد بود.

مطمئناً این نوع تصاویر می‌توانند وسعت مناظر اطراف خود را به طرز خارق العاده‌ای به تصویر بکشند، اما روش استراتژیک برای گرفتن چنین تصاویری این است که از بین تمامی عناصر تصویر فقط یک نقطه کانونی انتخاب کنید. این کار بسیار هوشمندانه است و در همان نگاه اول توجه چشم را به خود جلب می‌کند.

حرکت‌ها را ثبت کنید

بسته به منظره‌ای که در حال عکاسی از آن هستید، احتمالا با صحنه‌هایی مواجه خواهید شد که به نظر راکد یا بی‌جان هستند، وقتی از کوهستان یا درختان جنگل عکاسی می‌کنید، به این معنی نیست که هیچ حرکتی در صحنه اتفاق نمی‌افتد. و نمی‌توان هیچ حرکتی را ثبت کرد. درواقع حرکت‌های بسیار بیش‌تری از آنچه تصور می کنید، داخل مناظر وجود دارد، حیواناتی که در میان بوته‌ها یا درختان می‌جهند، باد که در حال گشت بین شاخ و برگ‌های درختان است و آب که در میان آبشارها یا چرخش‌ رودها جریان دارد.

این مطلب را هم ببینید
تاثیر کوادکوپتر در زندگی امروز

یافتن چنین لحظات ارزشمندی از حرکت، برای افزودن حس زندگی به کادر منظره ضروری است. برای مثال سعی کنید از آب با سرعت زیاد شاتر عکاسی کنید تا جلوه‌ای صاف ایجاد شود، یا از سرعت شاتر کم‌تر برای ثبت حرکت پرندگان در آسمان و در بالای افق استفاده کنید. اگر اطلاعات خوبی درباره نحوه ثبت انواع حرکت داشته باشید، می‌توانید با یافتن صحنه‌های مختلف در کادر، تصاویر بسیار جذابی ثبت کنید.

صبر کنید

نشنال جئوگرافیک، مخزن برخی از بهترین عکس‌های طبیعت گردی و عکاسی از منظره در جهان، به عکاسان منظره‌ای که بارها در عکاسی خود نا موفق بوده‌اند توصیه‌ی بسیار خوبی دارد. با اینکه انتخاب عناصر و قرار دادن آن‌ها در کادر طبق اصول گفته شده ضروری است، اما یکی دیگر از عناصر کلیدی در عکاسی منظره، که بسیاری از عکاسان نمی‌توانند آن را رعایت کنند، صبر کردن  است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *