دوربین مداربسته, مقالات تخصصی دوربین مداربسته

مزایای استفاده از دوربین های مداربسته تحت شبکه – IP

دوربین مداربسته تحت شبکه IP

مزایای استفاده از دوربین های مداربسته تحت شبکه – IP یا Internet protocol camera با نام اختصاری دوربین مداربسته IP نیز شناخته می شوند. این نوع از سیستم های دوربین مدار بسته بر خلاف دوربین های مدار بسته آنالوگ از اینترنت برای فرستادن و دریافت اطلاعات استفاده می کند. در اصطلاح عمومی به دوربین هایی که تصویر را از طریق اینترنت ارسال می کنند، “وب کم” گفته می شود ولی دوربین هایی که مصرف نظارتی و امنیتی داشته باشند با نام دوربین مدار بسته IP  یا “نت کم net camera” شناخته می شوند.

دوربین های تحت شبکه نسل نوین در مبحث امنیتی و CCTV می باشد، ورود سیستم های دیجیتال به این صنعت باعث بالا رفتن امکانات و قابلیت ها ، راحتی و استفاده بهتر از سیستم های نظارت تصویری شده است، مزایا و برتری های سیستم دیجیتال نسبت به آنالوگ را میتوانی اینگونه بیان کرد.

مزایای استفاده از دوربین های مداربسته تحت شبکه – IP چیست؟ 

  • کیفیت بالای تصویر
  • امکان انتقال تصویر پیشرفته
  • استفاده از بستر شبکه
  • بدون نیاز به سیم برق و آداپتور(POE) 
  • امکان استفاده از شبکه بیسیم
  • ذخیره تصاویر در حافظه
  • انتقال صدا
  • نگهداری و پشتیبانی آسان
  • فاصله کابل
  • امکان اتصال به سیستم آلارم
  • امکان زوم دیجیتال
  • دوربین های حرکتی PTZ
  • و بسیار قابلیت های دیگر

کیفیت بالای تصویر

کیفیت تصویر یکی از مهمترین ویژگی های هر دوربین است. در یک سیستم نظارت تحت شبکه کاملا دیجیتال، تصاویر دوربین های مداربسته تحت شبکه قبل از ارسال بلافاصله تبدیل به یک رشته دیجیتال شده و در نتیجه در طول مسیر انتقال در داخل شبکه بدون کاهش کیفیت تصویر منتقل می گردد.

واقعیت این است که کیفیت دوربین های انالوگ حتی مدل های با تی وی لاین بالا(۷۰۰TVL) نیار بخشی از مشتریان که نیاز به دقت و تشخیص مناسب شخص و یا فعالیت رادارند نیست، دوربین های دیجیتال (IP) با کیفیت طبقه بندی شده بر حسب مگاپیکسل نیازی جدیدی برای ما گشوده است و شما میتوانید تصاویری بصورت HD و Full HD از محل مورد نظر داشته باشید ، بخصوص برای کاربران که در محیط های حساس مانند: طلا فروشی و … نیاز به نظارت تصویر دارند این سیستم بسیار مناسب میباشد.

دوربین های مداربسته و امنیتی تحت شبکه معمولا تصاویر ویدئویی واضح تری را در مقایسه با سیستم های آنالوگ ارائه می دهند.علاوه بر این تصاویر دیجیتال قابلیت ذخیره و بهبود آسان تری را نیز دارا می باشند که این موضوع به رزولشن بهتر و با جزئیات بیشتر تصاویر ایجاد شده کمک می نماید.

امکان انتقال تصویر پیشرفته

ما در دوربین های آنالوگ میتوانیم انتقال تصویر داشته باشیم، اما در سیستم شبکه ای امکانات و کیفیت بسیار مناسبی جهت انتقال تصویر در اختیار ماست، شما میتوانید با کیفیت دیجیتال با یک اینترنت با سرعت مناسب تصویر دوربین را در هرکجا از دنیا که به اینترنت دسترسی دارید در هر سیستم و دستگاهی ( رایانه، لبتاب، گوشی هوشمند و ..) محل کار و منزل که سیستم رانصب کرده اید مشاهده و کنترل کنید.

استفاده از بستر شبکه

استفاده از بستر شبکه باعث بالارفتن سرعت، آسانی نصب و پشتیبانی میگردد، با داشتن بسترمناسب هر دوربین را مانند یک رایانه پیکربندی میکند و میتوانید بسهولت کلیه دوربین های خود را مدیریت کنید، امنیت کابل های شبکه نسبت به کابل کواکسیال دوربین های آنالوگ بسیار بیشتر و مقاومت در برابر نویز و میدان مقناتیسی بهتری را به ما نشان میدهد.

این مطلب را هم ببینید
نحوه افزودن دستگاه جدید در نرم افزار Viewnet 3500

بدون نیاز به سیم برق و آداپتور(POE) 

دوربین های شبکه مانند دوربین های آنالوگ ورودی آداپتور جهت تامین انرژی مورد نیاز را دارند و علاوه بر آن از POE پشتیبانی میکندPoE مخففPower over Eternetاست. این واژه به قابلیت دادن توان یا برق موردنیاز به تجهیزات شبکه، از طریق کابل‌های موجود شبکه، بدون نیاز به منبع انرژی الکتریکی خارجی اشاره دارد.

با وجود POE دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های IP ، نقاط دسترسی بی‌سیم (AP)، دوربین‌های امنیتی و سایر دستگاه‌های موجود در شبکه، برق خود را از کابل‌های موجود در شبکهLAN  به راحتی دریافت می‌کنند.
این سیستم باعث میشود جهت راه اندازی دوربین شما فقط نیاز به یک کابل شبکه داشته باشین و انتقال اطلاعات و برق را از طریق همین سیسم انجام دهید، نگهداری راتر، مجتمع شدن برق کل سیستم و راحتی در استفاده از تامین کنند برق و UPS برای کلیه سیستم نظارت تصویری از مزایای آن می باشد.

امکان استفاده از شبکه بیسیم

دوربین های تحت شبکه در زیرمجموعه خود دوربین های تحت شبکه بی سیم ( وایرلس) را دارند که به ما امکان استفاده از سیستم نظارت تصویری بدون کابل کشی را میدهد و شما با اتصال دوربین به آداپتور توسط بستر وایرلس و با امنیت که شبکه وایرلس و بیسم ایجاد میکند با آرامش خیال و امنیت مناسبی بدون سیم با  دوربین خود ارتباط برقرار میکنید، در ضمن برخی مدل ها مجهز به پورت USB با قابلیت پشتیبانی از دانگر وایرلس میباشد که دوربین شبکه معمولی را به نوع وایرلس تبدیل میکند.

ذخیره تصاویر در حافظه

دوربین اکثر دوربین مداربسته تحت شبکه IP مجهز به شیار کارت حافظه می باشند ، این قابلیت به ما امکان میدهد با نصب یک حافظه SD با حجم دلخواه تصاویر را علاوه بر سیستم اصلی (NVR) بر روی حافظه نصب شده در دوربین نیز داشته باشیم(آخرین ساعت فیلم برداری شده بر حسب حافظه موجود) در مورادی که شبکه و یا سیستم اصلی با مشکل مواجه شود به عنوان پشتیبان میتوان از این تصاویر استفاده کرد.

انتقال صدا

اکثر دوربین های تحت شبکه مجهز به میکروفن داخلی می باشد، این قابلیت امکان انتقال صدا از محیط دوربین و ذخیره بر روی تصاویر را بما میدهد، برخی مدل ها مجهز به بلندگو نیز میباشد که اپراتور میتوانید در محیط دوربین مورد نظر صحبت و یا صدای پخش کند، علاوه بر این ورودی میکروفن و خروجی بلند گو اکسترنال(خارجی) نیز ببررای استفاده موجود میباشد.

نگهداری و پشتیبانی آسان

یکی از مباحث مطرح در دوربین تحت شبکه هزینه راه اندازی بیشتر نسبت به آنالوگ میباشد، که باید توجه داشت در طول زمان هزینه آن توجیح پذیر است و برای نگهداری، مشکل یابی و رفع مشکل در بستر شبکه بسیار آسان، سریع و مقرون به صرفه میباشد.

فاصله کابل

داده‌ها بر روی کابل Cat5 دارای محدودیت مسافت تا ۱۰۰ متر هستند. با این حال تقویت‌کننده‌هایی وجود دارند که به راحتی این مسافت به ۲۰۰ یا حتی۵۰۰ متر هم افزایش می‌دهند. با این حال هنگام نصب دوربین‌های شبکه نیز مانند دوربین‌های انالوگ باید به محدودیت فاصله آنها و طول کابل توجه داشت.

این مطلب را هم ببینید
مقایسه دوربین مداربسته AHD, HDCVI,HDTVI, HDSDI

امکان اتصال به سیستم آلارم

این قابلیت امکان اتصال به سیستم هشدار برای موراد تعیین شده بصورت هوشمند را برای ما امان پذیر میسازد

امکان زوم دیجیتال

یکی دیگر از قابلیت های مهم دوربین های دیجیتال ، زوم دیجیتال میباشد که بسته به نوع و مدل دوربین استفاده شده امکان بزرگنمای ۱۰Xتا ۴۲X برروی تصاویر امکان پذیر است

دوربین های حرکتی PTZ

PTZ به دوربین های گفته میشود که امکان حرکت دارند و کاربر میتواند بصورت دستی جهت دوربین را تغییردهد و یا  یک برنامه ریزی به دوربین مشخص کند که چه جهاتی را جهت تصویر برداری طی کند، امان بزرگنمای و کوچک نمای نیز برای این نوع دوربین ها محیاست. در دوربین های آنالوگ PTZ یک کابل دیتا اضافه جهت ارسال فرامین مورد نیاز است اما در دوربین های تحت شبکه نیازی به کابل اضافه نیست و در بستر کابل شبکه دیتای مورد نیاز نیاز حرکت دوربین نیز ارسال میگردد.

و بسیار قابلیت های دیگر

شرکت های مطرح در ضمینه دوربین و نظارت تصویر قابلیت ها و امکانات مختلفی جهت استفاده و جلب نظر مشتری بر روی دوربین های تحت شبکه پیاده ساری میکند که فهرست وا ر در اینجا ذکر میکنم: شناسایی حرکت، ماسک کردن محل مورد نظر،شمارش افراد، تشخیص چهره ،مه زدایی تصویر،هشدار تجاوز به حریم یا دزدی،تشخیص تغییر صحنه و زاویه دوربین، تشخیص جسم گم شده، تشخیص ازدحام،لنز ۳۶۰ درجه و۱۸۰ درجه و…

اجزای سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه IP

دوربین مداربسته شبکه: وظیفه تصویر برداری یا تولید تصاویر دیجیتال را برعهده دارد.

دستگاه NVR یا سرور: سرور مرکزی سامانه دوربین است و تصاویر را دریافت کرده، ضبط می‌ کند یا به نمایشگر انتقال می‌ دهد.
در مقابل دستگاه DVR سروری است که برای دوربین های مداربسته آنالوگ کاربرد دارد.

هارد دیسک: داخل دستگاه NVR نصب شده و وظیفه ضبط تصاویر را بر عهده دارد.
میزان ضبط NVR به اندازه ظرفیت هارد آن وابسته است.

منبع تغذیه دوربین‌ ها: ولتاژ برق شهر را به ۱۲ ولت تغییر می‌ دهد تا امکان تغذیه دوربین‌ ها فراهم شود.

سوییچ شبکه: سوئیچ شبکه برای پیاده‌ سازی شبکه‌ ای از دوربین‌ های مداربسته که دست کم دو دوربین یا بیشتر را شامل می‌ شود، الزامی است.
سوییچ در واقع نقش انشعاب دهنده را در این سامانه بازی می‌ کند.

کابل شبکه: وظیفه انتقال اطلاعات بین دوربین‌ ها و شبکه را برعهده دارد.

کابل برق: وظیفه انتقال برق از منبع تغذیه تا دوربین را برعهده دارد.
در صورتی که دوربین‌ ها به صورت POE (برق در بستر شبکه) در این روش تغذیه شوند نیازی به استفاده از کابل برق نخواهد بود و کابل شبکه موجود نقش انتقال دهنده برق را نیز ایفا خواهد نمود.

اتصالات شبکه: شامل ملزومات مورد نیاز برای اتصال کابل ها به تجهیزات مانند سوکت شبکه و… است.

 

همچنین بخوانید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *