آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

نکات مهم در عکاسی ورزشی

عکاسی ورزشی

عکاسی ورزشی به گرفتن عکس از رویدادهای ورزشی را می‌گویند. برای عکاسی که در این حوزه فعالیت می‌کند، نوع رویداد فرقی ندارد. کسی که در این حوزه حرفه‌ای باشد، می‌تواند تمامی رویدادهای ورزشی مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال و حتی مراسم افتتاحیه و اختتامیه‌ها را هم با تصاویر خود تحت پوشش قرار دهد. البته فقط رویدادها نیستند. گرفتن عکس از خود افراد ورزشی را شامل می‌شود.

نکات مهم در عکاسی ورزشی را یاد بگیرید

کادر را عریض‌تر بگیرید

هنگام عکاسی ورزشی یا عکاسی از هر نوع فعالیتی که با سوژه های متحرک سروکار دارید. هماهنگ کردن کادر با حرکت‌های سریع دشوار است. برای اینکه بتوانید حرکات را بهتر ثبت کنید، از کادر عریض‌تر کمک بگیرید. برای مثال، در بسکتبال، اگر می‌خواهید از شخصی که ضربه آزاد به دست ‌آورده، عکس بگیرید. هنگام رها کردن شاتر ممکن است او ضربه بزند و بازوها و توپ از قاب خارج شوند. کادر عریض و استفاده از لنز واید به شما کمک می‌کند تا همه چیز را ثبت کنید و همچنین این امکان را می‌دهد که بعداً عکس را همانطور که دلخواهتان است برش دهید.

این مطلب را هم ببینید
نورپردازی در عکاسی چگونه صورت می گیرد؟

از حالت اولویت دیافراگم استفاده کنید

کسانی که قصد شروع عکاسی ورزشی را دارند به احتمال زیاد به این فکر می‌کنند که برای ثبت حرکت، شاتر باید سریع باشد. پس چرا به جای حالت اولویت شاتر، حالت اولویت دیافراگم را پیشنهاد می‌کنیم؟ این پیشنهاد به این دلیل است که تنظیم دیافراگم باز، مانند f / 2.8 ، بهترین سرعت ممکن برای شاتر را فراهم می‌کند. اگر از اولویت شاتر استفاده کنید و سرعت شاتر خود را به عنوان مثال روی 1/500 تنظیم کنید، دوربین دیافراگم را تنظیم خواهد کرد تا در موقعیت متعادل قرار بگیرد. که در برخی شرایط ممکن است دیافراگم F / 2.8 را ایجاد کند. در برخی دیگر، ممکن است چیز دیگری مانند f / 4. اما اگر از رویکرد مخالف استفاده کنید، دیافراگم f / 2.8 بدون تغییر حفظ خواهد شد و دوربین سرعت شاتر را تا 1/1000 بالا خواهد برد.

حرکات را نشان دهید

به طور کلی، در شروع عکاسی ورزشی، هدف ثبت حرکت است. همانطور که اشاره کردم استفاده از دیافراگم باز و تنظیم ایزو مناسب برای سطح نور محیط، بهترین راه برای انجام این کار است. بسته به نوع ورزش، سرعت شاتر باید در محدوده 1/500 تا 1/2000 باشد. با اینکه قرار است حرکت و سوژه را ثبت کنید، اما سعی کنید تصویر مبهم به نظر نرسد، نشان دادن حرکت دست، پا و یا کمی دنباله در پشت سر، می‌تواند به عکس انرژی ببخشد و مفهوم را بهتر برساند. برای مثال، اتومبیل‌هایی که حرکتشان در یک لحظه ثبت می‌شود، مثل زمانی به نظر می‌رسند که پارک شده‌اند. پس این نکته را حتما در نظر بگیرید.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین دوربین های عکاسی سال 2020

از حالت اتوفوکوس پیاپی استفاده کنید

بیش‌تر دوربین‌ها برای حالت فوکوس اتوماتیک دو حالت دارند: یکی که فوکوس کرده و سپس قفل می‌شود و دیگری که فوکوس کرده و تا زمانی که دکمه شاتر نیمه فشرده یا AF (دکمه عقب) فشرده شود به طور مداوم تنظیم می‌شود. حالت دوم، که اغلب به آن حالت سروو ، فوکوس مداوم یا AF-C گفته می‌شود، به شما امکان می‌دهد تا حرکت‌ها را با حفظ نقطه فوکوس دنبال کنید و فوکوس با حرکت‌ها تنظیم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *