آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

آموزش ترفندهای عکاسی در شب یلدا

عکاسی در شب یلدا

ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا -آخرین شب پاییز- را که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می‌دارند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی روحیه‌‌ی آنان را تضعیف نکند و با به روشنایی گراییدن آسمان به رخت خواب می‌روند و لختی می‌آسایند. اگر برای ثبت روایت این شب تدارک نبینید، خاطرات شیرین شب یلدا کم کم در هاله‌ای از فراموشی فرو می‌رود. پس با ما همراه باشید تا ترفندهای عکاسی در شب یلدا را یاد گرفته و تصاویر خلاقانه ثبت کنید.

ترفندهای عکاسی در شب یلدا را یاد بگیرید

تجهیزات خود را از قبل آماده کنید

در همان ابتدای شب، سعی کنید با چک کردن لیستی از پیش‌نیاز‌ها و چیز‌هایی که برای عکاسی لازم دارید، احتمال بروز اتفاق‌های ناخواسته را هر چقدر که می‌توانید کاهش دهید: بررسی کنید که قبل از عکاسی در شب یلدا باطری‌های دوربین (و اگر لازم است باطری‌های فلاش‌ اکسترنال دوربین) کاملا شارژ و پر هستند. اگر دوربینتان به جای استفاده از باطری لیتیوم – یون از باطری‌های قلمی استفاده می‌کند، حتما سر شب، از یک سوپرمارکت نزدیک خانه، یک بسته باطری قلمی آلکالاین هم تهیه کنید. اگر از باطری خود دوربین استفاده می‌کنید، پس از شارژ باطری، شارژر دوربین را فراموش نکنید. حتما کارت حافظه را از قبل خالی کنید و در صورت امکان یک کارت حافظه جداگانه نیز با خود بردارید.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین دوربین های مبتدی نیکون

یک پس‌زمینه خوب پیدا کنید

بهتر است دوربین دست نگیرید و هر کجا که ایستاده‌اید عکاسی کنید. فراموش نکنید که خیلی از این عکس‌ها تا سال‌های سال یادگاری خواهند ماند. برای همین به یک پس‌زمینه یا پرده زیبا، یک مبل خوب، یک میز چیده شده با هندوانه و انار و آجیل، می‌توانند پیش‌زمینه و پس‌زمینه‌ای خاطره‌انگیز را در عکس‌هایتان قرار دهند. اگر هم عناصر سنتی، مانند کرسی، قالیچه، طاقچه با عکس‌های رومیزی و سماور در عکس‌هایتان باشد که چه بهتر. فراموش کنید صحنه را تمیز کنید. کاپشن مهمانانی که تازه آمده‌اند، لیوان چای نیم‌خورده، کیف دوربین عکاسی، و چیز‌هایی از این دست را از داخل صحنه دور کنید.

فیلم‌های تایم‌لپس هم بگیرید

این روز ها خیلی از دوربین‌ها، و حتی بسیاری از تلفن‌های همراه هم می‌توانند ویدئو‌های تایم‌لپس بگیرند. موقعیت عکاسی در شب یلدا ، چون تماماً در یک اتاق یا پذیرایی اتفاق می‌افتند، سوژه خوبی برای ضبط ویدئو‌های تایم‌لپس است. اگرچه ممکن است این ویدئو‌ها برای بزرگ‌ترهای خانواده چندان جذاب نباشند، اما برای به اشتراک‌گذاری روی اینستاگرام یا فیس‌بوک عالی هستند. زیرا می‌توانید به جای عکاسی در شب یلدا، تمام اتفاق‌های شب یلدا را در کمتر از یک دقیقه با دوستان و آشنایانتان به اشتراک بگذارید.

این مطلب را هم ببینید
نکاتی برای تمیزکردن دوربین عکاسی

عکس‌های دسته‌جمعی را اول بگیرید

یکی از مهم‌ترین سوژه‌ها برای عکاسی در شب یلدا ، عکس‌های خانوادگی است. معمولا اغلب مهمانان لباس‌های زیبا می‌پوشند و دور میز یلدا می‌نشینند. اما مشکل اینجاست که تنها نیم ساعت بعد از شروع مراسم پذیرایی، میز یلدا به هم می‌ریزد، لباس‌ها نامرتب هستند، ممکن بچه‌های کوچک بخوابند یا با بی‌حوصلگی اتاق را ترک کنند. بنابراین بهتر است، قبل از اینکه همه این اتفاق‌ها بیفتند، هر چه سریع‌تر عکس‌های دسته‌جمعی مهم را بگیرید و آنگاه با خیال راحت به پذیرایی از خودتان مشغول شوید.

نور فلاش را نرم‌تر کنید

اگر نور محیط کم باشید احتمالا مجبور می‌شوید برای عکاسی در شب یلدا از فلاش استفاده کنید. پیشنهاد من این است که تا جای ممکن از دیافراگم خیلی باز و حساسیت بالا همراه با یک سه‌پایه استفاده کنید تا نور عکس‌ها طبیعی‌تر باشد. اما اگر مجبور شدید از فلاش استفاده کنید سعی کنید تا حد ممکن از فلاش زدن به صورت مستقیم پرهیز کنید. یک روش خوب برای نرم کردن نور فلاش، استفاده از یک دیفیوزر روی فلاش دوربین است. اما اگر امکان استفاده از آن را ندارید، می‌توانید با یک بطری پلاستیکی سفید‌رنگ شیر هم یک دیفیوزر دم‌دستی درست کنید و امشب را با آن بگذرانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *