آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

ترفندهای استفاده از انعکاس در عکاسی پرتره

استفاده از انعکاس در عکاسی پرتره

یکی از عناصر مهم در عکاسی پرتره ، نور منعکس شده می باشد. برخی افراد از تکنیک‌های مختلفی برای انعکاس نور در عکاسی استفاده می‌کنند اما فقط یک روش برای انعکاس نور وجود دارد و آن هم استفاده از سطوح بازتابی است. در این بخش می خواهیم ترفندهای استفاده از انعکاس در عکاسی پرتره را به شما عزیزان آموزش دهیم.

استفاده از انعکاس در عکاسی پرتره

بازتاب نور با استفاده از رفلکتور قابل حمل

استفاده از رفلکتورهای قابل حمل ساده‌ترین روش انعکاس نور در عکاسی توسط عکاس‌های پرتره است. در حالی که منبع نور اصلی از یک طرف به سوژه برخورد می‌کند، می‌توانید رفلکتور را در طرف مقابل منبع نور اصلی قرار دهید و سمت مخالف صورت سوژه را نورپردازی کنید. این کار سایه‌ها را کمی حذف می‌کند و باعث می‌شود پرتره شما بافت کمتری داشته باشد.

همچنین می‌توانید از رفلکتور برای تبدیل منبع نور کوچکی که در اختیار دارید به یک منبع نور وسیع و بزرگ استفاده کنید. به این طریق می‌توانید یک منبع نور کوچک که نور سختی را تولید می‌کند به یک منبع نور بزرگ با نور نرم و زیبا تبدیل کنید. فقط انجام این کار باعث تفاوت خیلی زیادی در نتایجی که به دست می‌آورید خواهد شد زیرا نورهای نرم بیشتر زیبایی‌های سوژه را نمایش می‌دهند.

استفاده از رفلکتور با ابعاد مختلف

در مورد رفلکتور ابعاد خیلی مهم است زیرا سطوح مختلف روی سختی و نرمی نور تاثیر مستقیم دارند. با استفاده از رفلکتور بزرگتر نور نرم‌تری خواهید داشت. رفلکتورهای کوچک‌تر نسبت به رفلکتورهای بزرگ نور سخت‌تری دارند با این وجود نوری که تولید می‌کنند خیلی نرم‌تر از نور مستقیم است.

این مطلب را هم ببینید
نکات مهم برای عکاسی از ساختمان های قدیمی

استفاده از چند رفلکتور برای پرتره‌های گروهی

به جای استفاده از یک رفلکتور بزرگ سعی کنید از چند رفلکتور کوچک استفاده کنید تا یک پرتره گروهی با نور منحصر به فردتر داشته باشید. در صورتی که یک رفلکتور تکی نمی‌تواند افکتی که برای یک پرتره گروهی 4 یا 5 نفره در نظر دارید را تولید کند سعی کنید از چند رفلکتور کوچک برای نورپردازی بهتر افرادی که مدنظر شما قرار دارد استفاده کنید. با وجود اینکه ممکن است به افراد کمکی بیشتری برای نگه داشتن همه رفلکتورها نیاز داشته باشید اما با این روش پرتره‌های بهتری خواهید داشت.

کف ساختمان یا آب

فقط دیوارهای سفید نیستند که می‌توانند به عنوان نور پرکننده برای عکس‌های پرتره مورد استفاده قرار بگیرند بلکه می‌توانید کف ساختمان یا آب هم برای بازتاب نور استفاده کنید. این کار قسمت‌های زیر چشم، بینی و گونه را به خصوص در صورتی که نور از بالا بتابد روشن می‌کند. همچنین می‌توانید از منابع بزرگ آب هم به عنوان جایگزین استفاده کنید. دلیل اینکه عکس‌های گرفته شده در ساحل خیلی زیبا هستند همین مورد است.

اتاق‌های سفید

خودتان را فقط به سقف، کف یا دیوار سفید نکنید. چرا از تمام آن‌ها به صورت همزمان استفاده نکنید؟ اتاقی را پیدا کنید که هر سه مورد را به صورت همزمان داشته باشد و آن‌جا عکاسی کنید. این موضوع در مواقع که منابع نور زیادی ندارید اما نور بیشتری می‌خواهید کاربرد دارد. مقدار کمی نور از پنجره یا فلاش استودیویی زمانی که همه چیز سفید است شگفت‌انگیز خواهد بود. احتمالا قبلا دیده‌اید که در برخی استودیوهای پرتره حداقل یک دکور سفید وجود دارد.

این مطلب را هم ببینید
دوربین لومیکس S5 پاناسونیک معرفی شد

بازتاب نور از سطوح رنگی

در ابتدای مقاله توصیه شد که همیشه از سطوح سفید یا خاکستری روشن برای بازتاب نور استفاده کنید و دلیل آن هم این بود که این رنگ‌ها خنثی هستند. اما در صورتی که می‌خواهید کمی خلاقیت به خرج دهید می‌توانید از سطوح رنگی هم استفاده کنید. برای مثال می‌توانید یک دیوار یا صفحه رنگی صورتی را برای این کار انتخاب کنید تا نور صورتی را به سوژه بتابانید. این کار را می‌توانید با دیفیوزرهای رنگی هم انجام دهید.

بازتاب نور از وسایل صحنه

از اکثر رفلکتورها به عنوان وسیله‌ای برای نورپردازی بهتر استفاده می‌شود. این وسایل اغلب اوقات جزئی از صحنه نیستند اما از برخی وسایل می‌توانید داخل صحنه هم عکاسی کنید. در این صورت وسیله موردنظر هم یکی از عناصر صحنه است و هم در نورپردازی به شما کمک می‌کند. یک کتاب باز، تکیه دادن به یک کابینت سفید، نشستن روی زمین و تکیه دادن به دیوار فقط چند نمونه کوچک از این موارد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *