آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

ترفندهای ترکیب بندی در عکاسی را یاد بگیرید

ترفندهای ترکیب بندی در عکاسی

ترکیب بندی در عکاسی یا Composition یکی از مهمترین فاکتور های فنی در هنر عکاسی است که رابطه مستقیم با زیبایی عکس ها دارد. با دانستن ترفندهای ترکیب بندی در عکاسی می توانید همچون یک عکاس حرفه ای کار کنید.

ترفندهای ترکیب بندی در عکاسی

استفاده از قانون یک سوم

یکی از بهترین تکنیک های ترکیب بندی برای شروع قانون یک سوم است. این قانون تصویر شما را با استفاده از دو خط عمودی و دو خط افقی که با یکدیگر تقاطع دارند به 9 قسمت تقسیم می‌کند. این خطوط در 4 نقطه یکدیگر را قطع می‌کنند و از آن‌جایی که چشم مخاطب به صورت طبیعی ابتدا این نقاط را می‌بیند قانون یک سوم می‌گوید که باید عناصر مهم تصویر را روی یکی از این خطوط یا نقطه‌ها قرار دهید. قانون یک سوم یکی از قوی‌ترین قوانین ترکیب بندی است اما برخی اوقات بهتر است سوژه را دقیقا در مرکز کادر تصویر قرار دهید.

به دنبال مثلثات بگردید

مثلث‌ها تاثیر بصری خیلی قدرتمندی دارند و شما نیاز نیست برای استفاده از این تکنیک ترکیب بندی به دنبال مثلث واقعی بگردید. تنها چیزی که به آن نیاز دارید سه نقطه بصری است که به فرم مثلث کنار همدیگر قرار دارند. تخیل بیننده این نقاط را به یکدیگر وصل می‌کند. مثلث تخیلی شما ممکن است حتی از کادر هم بیرون بزند ولی اصلا نیازی نیست که نگران این موضوع باشید.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین دوربین های بدون آینه سونی

استفاده از فریم

زمانی که می‌خواهید توجه مخاطب را به بخش خاصی از تصویر جلب کنید می‌توانید از این تکنیک که یکی از بهترین تکنیک های ترکیب بندی است استفاده کنید. عکاسی از یک سوژه در حالی که از میان یک سوراخ یا فضا در جسم دیگر آن را می‌بینید یک روش کلاسیک برای افزایش جذابیت، تعادل و عمق عکس‌های خودتان است. فریم‌ها می‌توانند مثل شاخه‌های یک درخت یا ساختار سنگی طبیعی باشند و یا می‌توانید از اشیاء ساخته دست انسان مثل ورودی در استفاده کنید.

به دنبال تقارن بگردید

تقارن یعنی پیدا کردن تعادل در تصاویری که می‌گیرید. ساده‌ترین نوع تقارن این است که تصویر را به صورت عمودی یا افقی به دو قسمت مساوی تقسیم کنید که ساختار هر دو بخش آن یکسان باشد. برخلاف دیگر تکنیک‌های ترکیب‌ بندی در صورت استفاده از تقارن باید کمترین میزان کنتراست را داشته باشید. برای یادگیری هنر تقارن شما باید به ابعاد، شکل، رنگ، خط و بافت به عنوان عناصر تعادل توجه داشته باشید.

این مطلب را هم ببینید
ساعت آبی در عکاسی چیست؟

استفاده از خطوط راهنما

خطوط راهنما خط‌هایی واقعی یا ضمنی هستند که یک مسیر برای نگاه بیننده خلق می‌کنند. این خطوط می‌توانند در شکل‌های مختلفی در عکس دیده شوند. این خطوط بیننده را به سمت سوژه یا بی‌نهایت هدایت می‌کنند و می‌توانند صاف، خمیده یا زاویه‌دار باشند. هر عکس می‌تواند یک خط راهنما داشته باشد یا چند خط داشته باشد که نگاه سوژه را از نقاط مختلف به یک نقطه ثابت هدایت کنند.

استفاده از منحنی‌ها

خطوط منحنی یک عکس را نرم می‌کنند و یک احساس طبیعی ارگانیک به مخاطب القاء می‌کنند که در عکاسی منظره، عکاسی معماری، عکاسی با پهپاد و عکاسی شهری کاربرد خیلی زیادی دارد. می‌توانید از منحنی‌ها برای القاء حس آرامش و یا هدایت مخاطب به جایی فراتر از عکس استفاده کنید. این منحنی‌ها برای برانگیخته کردن حس شگفتی در تصاویر شما نیز کاربرد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *