آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

ترفندهای عکاسی معماری برای عکاسان مبتدی

ترفندهای عکاسی معماری

اصول عکاسی معماری، استراتژی های خاص خود را دارد. معماری یک موضوع گسترده است و از برج ها گرفته تا کلبه های کوچک را شامل می شود. این نوع عکاسی برای مبتدیان این حوزه کمی دشوار و چالش برانگیز خواهد بود. در این بخش با ما همراه باشید تا ترفندهای عکاسی معماری برای عکاسان مبتدی را یاد بگیرید.

ترفندهای عکاسی معماری

به دنبال فلسفه وجود بنا باشید

داشتن کمی پس‌زمینه درباره عقبه و دلیل به وجود آمدن برخی از بناها، حتی شناخت جزیی از سازنده  آن  تاثیر شگرفی در عکس شما خواهد گذاشت. از راهنماها بخواهید درباره تاریخچه ساختمان و یا نکته‌ای خاص از آن، اطلاعاتی به شما بدهند، نکته‌ای که شاید عموم مردم از توجه به آن غافلند. امروزه حتی با یک سرچ سریع در گوگل به راحتی می‌توانید اطلاعات مفیدی بدست‌آورید.

نوع معماری بنا را به نمایش بگذارید

لازم نیست عکس‌هایی که از نما یا داخل بناها ثبت می‌شوند هنری یا گرافیکی باشند، گاهی می‌توانید حس جابه‌جایی و تحرک را نیز به واسه این عکس‌ها به بیننده انتقال دهید. با استفاده از خطوط، نور و سایه‌ها، سطح و سلسله مراتب بنا را به نمایش درآورید. ساختمان‌ها بر اساس قانون تقارن ساخته می‌شوند، پیدا کردن و عکاسی از این تقارن ترکیب‌بندی عکس را بهبود می‌بخشد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش عکاسی کلوز آپ از گل‌ها

به جهت نور توجه داشته باشید

جهت نور بر کنتراست، سایه‌ها، بافت و بازتاب تاثیرگذار است.مقدار بالای کنتراست ممکن است دوربین را گمراه کرده و نورسنجی نامناسبی در نظر بگیرند، اما عکاس به سادگی و با جبران نورسنجی می‌تواند بر این مشکل غلبه کند. یک راه دیگر استفاده برای غلبه بر سایه‌ها و کنتراست بالا، استفاده از تکنیک عکاسی HDR است.

از داخل بنا عکاسی کنید

عکاسی از داخل بنا نیز می‌تواند به اندازه نمای ساختمان جذاب و چالش برانگیز باشد. عکاسی از این فضا به دلیل تنظیم صحیح تعادل رنگ سفید ممکن است کمی سخت به نظر برسد، بخصوص مواقعی که چندین فرم مختلف از منابع نوری مصنوعی در داخل بنا وجود داشته باشد. در برخی بناها نور فضای داخلی بسیار کم و نامناسب است. برای این منظور حتما از سه پایه و نوردهی طولانی مدت استفاده کنید. هنگامی که در نور روز عکاسی می‌کنید می‌توانید از فیلترهای ND برای از بین نرفتن هایلایت‌ها استفاده کنید.

این مطلب را هم ببینید
دوربین سیگما fp L رونمایی شد

هنگام غروب زمان بروز خلاقیت است

برای آنکه بنا را به شکل ضدنور به تصویر بکشید، می‌توانید آن را بین خودتان (محل قرارگیری دوربین) و آفتاب قرار دهید. در این شرایط باید فلاش را خاموش کنید و نورسنجی را بر اساس آسمان انجام دهید.

اگر سوژه‌ و پیش‌زمینه خیلی روشن هستند، می‌توانید جبران نورسنجی را منفی کنید تا کمی تصویرتان تیره‌تر ثبت شود. علاوه بر عکاسی ضدنور از معماری، عکاسی در شب نیز می‌تواند تصاویر منحصر به فردی از بنای مورد نظر شما به دست دهد. اما باید توجه داشته باشید بهترین زمان  برای عکاسی از بنا در شب، کمی بعد از غروب آفتاب است؛ یعنی وقتی مقداری نور و رنگ در آسمان باقی مانده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *