مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

قابلیت های مخفی فایرفاکس که احتمالا نمی دانید!

قابلیت های مخفی فایرفاکس

فایرفاکس یکی از محبوب ترین مرورگرها در جهان است که امکانات زیادی را به کاربران ارائه می دهد. قابلیت ها این مرورگر به قدر زیاد است که کاربران برخی از آنها را حتی نمی شناسند. در این بخش می خواهیم به معرفی و آموزش قابلیت های مخفی فایرفاکس بپردازیم.

قابلیت های مخفی فایرفاکس

استفاده کردن چندباره از قابلیت تصویر در تصویر

شناور کردن ویدیو و تغییر اندازه‌ی آن می‌تواند بهره‌وری شما را افزایش بدهد. اما به غیر از این قابلیت ساده، در فایرفاکس می‌توانید چندین مرتبه از این مشخصه بهره ببرید. برای این کار، کافی است ماوس خود را مثلا در یوتیوب بر روی ویدیوی موردنظر ببرید و دکمه‌ی Watch in Picture-in-Picture را کلیک کنید تا ویدیو شناور شود. سپس به شرط اینکه هرکدام از این ویدیوها در تب‌های جداگانه‌ای باشند، به دفعات می‌توانید این کار را تکرار کنید.

جستجو در بین تب‌ها

اگر چندین تب را در فایرفاکس باز کرده باشید، پیدا کردن تب موردنظر می‌تواند به کاری وقت‌گیر تبدیل شود زیرا بعد از افزایش تعداد آن‌ها، تمام تب‌ها با اندازه‌ی مشابه به نمایش درمی‌آیند. برای پشت سر گذاشتن این مشکل، در نوار آدرس می‌توانید نماد درصد (%) را تایپ کنید و سپس اسپیس را فشار دهید. با این کار وارد حالت جستجو در بین تب‌ها می‌شوید و بعد از وارد کردن عبارت موردنظر و پیدا شدن تب مذکور، کافی است بر روی لینک Switch to Tab کلیک کنید تا راهی تب موردنظر شوید.

این مطلب را هم ببینید
کیس MasterBox MB311L ARGB توسط کولمستر معرفی شد

مسدود کردن درخواست نوتفیکیشن سایت‌ها

این روزها بسیاری از سایت‌ها از شما برای ارسال نوتفیکیشن‌ها اجازه می‌گیرند. اما با انجام یک کار ساده می‌توانید از دست همین درخواست‌های آزاردهنده هم خلاص شوید. در منو روی گزینه‌ی Options کلیک کنید و سپس در بخش Privacy & Security کنار قسمت Notifications گزینه‌ی Settings را انتخاب کنید.

اگر به طور کلی می‌خواهید جلوی این درخواست‌ها را هم بگیرید، کافی است گزینه‌ی Block new requests asking to allow notifications را فعال کنید که با این کار، سایت‌ها دیگر نمی‌توانند درخواست مربوط به نمایش نوتفیکیشن‌ها را به شما ارائه دهند.

مشاهده‌ی چگونگی ردیابی شما توسط سایت‌ها

اگر به سمت چپ نوار آدرس فایرفاکس نگاهی بیندازید، می‌توانید آیکونی شبیه به سپر را ببینید. اگر بر روی آن کلیک کنید، می‌توانید ببینید که سایت موردنظر و تبلیغ‌های درون آن به دنبال چه اطلاعاتی از شما هستند. اگر خواستار دسترسی به جزئیات بیشتری هستید، کافی است بر روی هرکدام از دسته‌بندی‌های آن کلیک کنید. در ضمن با کلیک بر گزینه‌ی Protections Dashboard، فایرفاکس تمام کوکی‌ها و ردیاب‌هایی که به مرور زمان بلاک کرده را نمایش می‌دهد و تعداد آن‌ها معمولا از انتظار شما بسیار بیشتر است.

این مطلب را هم ببینید
آموزش تبدیل فایل XPS به PDF بصورت آنلاین

بهره‌گیری از فقط HTTPS

همانطور که احتمالا می‌دانید، پروتکل HTTPS بسیار ایمن‌تر از HTTP است و در صورت امکان، فایرفاکس می‌تواند از فعال بودن این پروتکل اطمینان حاصل کند. برای این کار، بر گزینه‌ی Options در بخش منو کلیک کنید، راهی Privacy & Security شوید و گزینه‌ی Enable HTTPS-Only Mode in all windows را فعال کنید. اگر فایرفاکس نتواند برای سایت موردنظر ارتباط ایمنی را ایجاد کند، یک پیام در این رابطه به نمایش درمی‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *