بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

هرآنچه باید درباره‌ دوربین نیکون Z9 بدانید

درباره‌ دوربین نیکون Z9

نیکون یکی از اولین برندهای تولید دوربین عکاسی در جهان بوده که پس از یک قرن فعالیت، هنوز نامی معتبر در این صنعت است. این کمپانی به تازگی اعلام کرده است که در حال توسعه‌ی دوربین بدون آینه و فول‌فریم نیکون Z9 می باشد و قصد دارد تا با رونمایی از این دوربین تجربه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری را دگرگون کند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره‌ دوربین نیکون Z9 بدست آورید با ما در این بخش همراه باشید.

درباره‌ دوربین نیکون Z9

فیلم‌برداری با رزولوشن ۸K

یکی از ویژگی‌های این دوربین که نیکون به صورت رسمی آن را اعلام کرده این است که دوربین بدون آینه‌ی نیکون Z9 می‌تواند در زمان فیلم‌برداری این کار را با حداکثر رزولوشن ۸K انجام دهد. وجود این قابلیت در دوربین نیکون Z9 باعث می‌شود که این دوربین در کلاس دوربین‌هایی مانند کانن EOS R5 و سونی A1 قرار بگیرد. نیکون در اطلاعیه منتشر شده اعلام کرد: «برای پاسخ به نیاز کاربران حرفه‌ای، افراد علاقه‌مند و افراد فعال در زمینه‌ی فیلم‌برداری سینمایی، دوربین پرچم‌دار نیکون Z9 می‌تواند در زمان فیلم‌برداری این کار را با رزولوشن ۸K انجام دهد.»

سنسور فول‌فریم جدید

بعد از افشا شدن قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن ۸K توسط نیکون، این شرکت همچنین اعلام کرد که این دوربین دارای یک سنسور CMOS با فرمت FX است. بخش شگفت‌انگیز درباره‌ی این سنسور این است که نیکون اعلام کرده که این سنسور را به‌تازگی توسعه داده و این سنسور را با استفاده از فناوری «انباشته‌سازی» (Stacked) ساخته است.

اگر این سؤال برای شما مطرح شده است که ساخت سنسور با فناوری انباشته‌سازی چگونه صورت می‌گیرد؟ باید بگوییم که از این فناوری در هنگام ساخت سنسور استفاده می‌شود. در واقع در این روش ساخت سنسور، قسمت‌های تشکیل دهنده‌ی سنسور مانند خود سنسور و مدار‌های الکترونیکی بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند.

این مطلب را هم ببینید
نکات مهم استفاده از سه پایه در عکاسی منظره

استفاده از این فناوری باعث می‌شود که تولیدکنندگان سنسور بتوانند در زمان ساخت سنسور اجزایی مانند حافظه‌ی رم را به‌صورت یکپاچه با آن دربیاورند. انجام این کار و توسعه‌ی سنسوری به این شکل باعث می‌شود که سرعت خواندن اطلاعات توسط سنسور افزایش پیدا کند.

سنسوری با رزولوشن بیشتر از ۳۹ مگاپیکسل

همان‌گونه که پیش‌تر گفتیم، دوربین نیکون Z9 در زمان فیلم‌برداری می‌تواند این کار را با حداکثر رزولوشن ۸K انجام دهد. انجام این کار توسط این سنسور باعث می‌شود که بگوییم سنسور به کار رفته در این دوربین حداقل دارای رزولوشن خاصی است تا از پس انجام این کار بربیاید. با توجه به استفاده‌ی کانن از سنسوری با رزولوشن ۴۵ مگاپیکسل در دوربین کانن EOS R5 و مجهز بودن دوربین سونی A1 به سنسوری با رزولوشن ۵۰٫۱ مگاپیکسل، می‌توانیم بگوییم که دوربین پرچم‌دار نیکون Z9 هم دارای سنسوری با رزولوشنی مشابه این دوربین‌ها خواهد بود.

گزارش‌های قبلی منتشر شده نشان می‌دهند که نیکون قصد دارد در این دوربین از سنسوری با رزولوشنی مشابه دوربین نیکون Z7 II استفاده کند. برای اطلاع باید بگوییم که دوربین جدید نیکون Z7 II دارای سنسوری با رزولوشن ۴۵٫۷ مگاپیکسل است.

پردازنده‌ی جدید تصویر Expeed 7

نیکون در اطلاعات منتشر شده عنوان کرده است که دورین نیکون Z9 دارای پردازنده‌ی تصویر جدیدی است. برای اطلاع باید بگوییم که این شرکت ژاپنی هم‌اکنون از پردازنده‌ی تصویر Expeed 6 در دوربین‌های تازه معرفی شده‌ی نیکون Z6 II، نیکون Z7 II و دوربین DSLR نیکون D6 استفاده می‌کند. با توجه به این موضوع، می‌توانیم بگوییم که پردازنده‌ی تصویر جدید نیکون، Expeed 7 نام خواهد داشت. همان‌گونه که می‌دانید پردازنده‌ی تصویر همانند مغز دوربین عمل می‌کند. در واقع وظیفه‌ی انجام کلیه‌ی محاسبات لازم در زمان انجام فوکوس و تشخیص سوژه‌ بر عهده‌ی پردازنده است.

این مطلب را هم ببینید
آموزش کاهش نویز در عکاسی شب

همچنین باید بگوییم که پردازنده‌ی به کار رفته در دوربین وظیفه دارد تا اطلاعات سنسور را در زمان ثبت عکس و فیلم‌برداری تجزیه و تحلیل کند، محاسبات لازم برای حذف لرزش در زمان فیلم‌برداری و ثبت عکس را انجام دهد، مشکلات اعوجاج تصویر ایجاد شده توسط لنز را برطرف کند و نویز تصویر را در تصاویر ثبت شده با ایزوی بالا حذف کند.

دوربین برای جایگزینی با دوربین نیکون D6

نیکون قصد دارد تا دوربین پرچم‌دار نیکون Z9 را به گونه‌ای عرضه کند که این دوربین جایگزین دوربین پرچم‌دار و DSLR این شرکت یعنی نیکون D6 شود. مطرح شدن این ادعا توسط مدیر بخش توسعه‌ی تجارت مربوط به واحد تصویربرداری نیکون، Keiji Oishi، هم تأیید شده است. این شخص در صحبت‌هایش گفته است که هدف نیکون از توسعه‌ی دوربین نیکون Z9 عرضه‌ی دوربینی بسیار بهتر از دوربین نیکون D6 است.

واضح است که وجود قابلیت‌هایی مانند سنسوری با حداقل رزولوشن ۳۹ مگاپیکسل و توانایی فیلم‌برداری با رزولوشن ۸K همین الان هم باعث می‌شود که این دوربین بتواند دوربین نیکون D6 را که دارای سنسوری با رزولوشن ۲۰٫۸ مگاپیکسل است و می‌تواند فیلم‌هایی را با حداکثر رزولوشن ۴K ثبت کند، شکست دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *