مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

داستان شرکت اوراکل

شرکت اوراکل( Oracle)توسط دو برنامه نویس کامپیوتر به نام های لری الیسون و باب ماینر در سال 1977 راه اندازی شد. هر دو لری و باب تجربه قبلی در ساخت برنامه های پایگاه داده برای شرکت های مختلف داشتند. اولین پروژه آنها ساخت یک برنامه پایگاه داده ویژه برای سیا (آژانس اطلاعات مرکزی) بود.

شروع کار اوارکل

لری در بازاریابی و فروش نرم افزار آنها تعیین شده بود در حالی که باب به توسعه نرم افزار رسیدگی می کرد. در سال 1978 آنها توانستند اولین پایگاه داده رابطه ای جهان را با استفاده از SQL ایجاد کنند. این نرم‌افزار Oracle RDBMS نامیده می‌شود و به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا از نرم‌افزار استاندارد شده صرف نظر از سخت‌افزار یا سازنده مختلف استفاده کنند.این موفقیتی بود که شرکت به دنبال آن بود. آنها اولین شرکتی بودند که نرم افزار RDBMS را فروختند و در سال 1982 درآمد سالانه 2.5 میلیون دلار داشتند. آنها از موفقیت آنی که تجربه کردند راضی نبودند و بر توسعه بیشتر آن تمرکز کردند. آنها بیش از 25 درصد از درآمد خود را در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کردند.

در سال 1983 آنها با RDMBS قابل حمل را روانه بازار کردند که اوراکل را قادر ساخت تا درآمد خود را دو برابر کند و به 5 میلیون دلار برساند. این نرم افزار می تواند بر روی انواع سیستم عامل ها مانند مین فریم، ایستگاه های کاری، رایانه های شخصی، میکرو رایانه ها و … استفاده شود.

این مطلب را هم ببینید
آموزش گرفتن گزارش باتری لپ تاپ در ویندوز

این شرکت تا سال 1985 با 23 میلیون دلار فروش با سرعتی سریع شروع به گسترش کرد. در سال بعد توانست به درآمد فروش 55 میلیون دلاری برسد. اوراکل تمرکز خود را بر مشتریان اصلی خود که شرکت‌های چندملیتی بزرگ در زمینه‌هایی مانند خودروسازی، داروسازی، هوافضا و آژانس‌های دولتی بودند، قرار داد.

عرضه سهام شرکت اوراکل

در سال 1986 اوراکل با فروش یک میلیون سهم به بازار عرضه شد. همچنین شعبه های بازاریابی در 17 کشور مانند استرالیا، کانادا، چین، بریتانیا و اروپا و غیره راه اندازی کرد تا محصولات خود را در بیش از 35 کشور عرضه کند. سپس نرم افزار SQL*Star را راه اندازی کردند که قادر به دسترسی به داده های ذخیره شده در تمام سیستم های کامپیوتری شبکه بود.

رویکرد بازاریابی تهاجمی اوراکل به او این امکان را داد که تا سال 1987 در بیش از 50 کشور جهان تثبیت شود. در آن سال نیز توانست از 100 میلیون دلار درآمد عبور کند و به بزرگترین شرکت مدیریت پایگاه داده در جهان تبدیل شود.

اوراکل به نوآوری ادامه داد و محصولات جدیدی را روانه بازار کرد که با گذشت زمان، بازارهای جدیدی را ایجاد کرد. آنها هر ساله با به دنبال تسلط بر صنعت خود آخرین فناوری ها را معرفی می کردند و صفحه گسترده 1-2-3، ابزارهای کاربردی CASE و پایگاه داده Oracle را معرفی کردند که در ادامه مورد استقبال کاربران و منتقدان قرار گرفت.

این مطلب را هم ببینید
چند ترفند کاربردی برای ارتقا لپ تاپ قدیمی

تا سال 1991، اوراکل فروش خود را به 1 میلیارد دلار رساند. و در سال 2001 آنها فروش 11 میلیارد دلاری داشتند که سود آن 2.6 میلیارد دلار بود. رشد مداوم اوراکل تنها به دلیل ارتقای مداوم محصولات قبلی آنها و ادغام آخرین فناوری در محصولات خود امکان پذیر بوده است که رقبای خود را برای بهبود مرتب محصولات خود به چالش می کشد.

محصولات شرکت اوارکل

برخی از بهترین محصولاتی که اوراکل توسعه داده است عبارتند از MySQL، Oracle Enterprise Manager، مجموعه Oracle Collaboration، Oracle Fusion Middleware و غیره.

 

مجموعه تجاری اوراکل در سال 2013، شرکت اوراکل بیش از 122000 کارمند داشت و درآمد فروش آن 37 میلیارد دلار در سال بود که سود آن نزدیک به 11 میلیارد دلار بود. چشم انداز و نوآوری اوراکل باعث شده است تا با درصد سود بیش از 30 درصد به یکی از موفق ترین شرکت های امروزی در جهان تبدیل شود. این امر به دلیل تمرکز مداوم بر پیش بینی نیازهای بازار ممکن شده است. آنها نه تنها از طریق فروش درآمد کسب می کنند، بلکه به طور مساوی از میلیاردها حق امتیازی که سایر شرکت ها برای استفاده از فناوری خود می پردازند، به دست می آورند. داستان اوراکل رشد تهاجمی بوده است که با ریسک کردن و سرمایه گذاری در آینده به آن دست یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *