ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش ساخت نرم افزار پرتابل در ویندوز 10

ساخت نرم افزار پرتابل

نرم ‌افزارهای پرتابل portable یا قابل حمل به نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که احتیاجی به نصب در کامپیوتری که می‌خواهید از آنها استفاده کنید، ندارند. کافی است آنها را وارد حافظه یک درایو USB و  یا مموری استیک کنید و روی آیکن هر یک از آنها کلیک کنید، تا نرم افزار بلافاصله اجرا شود. بنابراین نرم افزارهای پرتابل می توانند در بسیاری از موارد کاربردی باشند. اما اگر نرم افزاری دارید که قادر به پیدا کردن نسخه پرتابل آن نیستید نگران نباشید. در ویندوز 10 امکان ساخت نرم افزار پرتابل وجود دارد که در این بخش به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

ساخت نرم افزار پرتابل

استفاده از ماشین‌ های مجازی

یک راه ساده‌تر برای تبدیل برنامه نصب شده به پرتابل وجود دارد و آن هم پرتابل کردن خود ویندوز است. برای این‌ کار کافی است نسخه پرتابل برنامه ویرچوال باکس (VirtualBox) را دانلود و یک نسخه لایسنس شده ویندوز را بر روی آن نصب کنید. بعد از این می‌توانید بدون هیچ کار اضافی، هر برنامه‌ای که می‌خواهید را در این ماشین مجازی نصب کنید. تنها مشکل این است که برای ویندوزی که می‌خواهید در ماشین مجازی نصب کنید، نیاز به لایسنس خواهید داشت که می‌توانید با استفاده از نسخه کرک شده این مشکل را دور بزنید.

این مطلب را هم ببینید
کامپیوتر آل این وان Zen AiO 24 ایسوس معرفی شد

این موضوع در مورد نرم افزارهای ابری که به اتصال اینترنت نیاز دارند هم صادق است. استفاده از یک ماشین مجازی پرتابل شاید تنها راهی است که از طریق آن می‌توانید این گونه نرم افزارها را پرتابل کنید. ماشین مجازی برای اتصال به اینترنت از اتصال کامپیوتر میزبان استفاده می‌کند و در این حالت، نرم افزار همچنان گمان خواهد کرد بر روی همان کامپیوتری است که از ابتدا بر روی آن نصب شده بود.

بهترین نرم افزارها برای تبدیل برنامه نصب شده به پرتابل

نرم افزارهای زیادی در این زمینه وجود دارند که متاسفانه بسیاری از آن ها مدتهاست که بروزرسانی نشده اند. مثل نرم افزار پرتابل ساز Cameyo و نرم افزار پرتابل ساز ThinApp تنها با خرید اشتراک قابل استفاده هستند. اما اگر به دنبال نرم افزار رایگان هستید ، می توانید از جعبه مجازی انیگما (Enigma Virtual Box) استفاده کنید. این برنامه یکی از معدود نرم افزارهای پرتابل ساز رایگان است که هنوز بروزرسانی می‌شود؛ از این رو شاید بتوان آن را بهترین برنامه ساخت پرتابل نیز به شمار آورد. برای استفاده از این برنامه ابتدا آن را دانلود و نصب کنید.

استفاده از این نرم افزار بسیار آسان است. ابتدا مطمئن شوید برنامه‌ای که می‌خواهید نسخه پرتابل آن را بسازید روی کامپیوترتان نصب شده باشد. در بالای صفحه اول برنامه با دو جای خالی مواجه می‌شوید که برای مشخص کردن فایل ورودی (Input) و خروجی (Output) هستند. بر روی دکمه Browse در قسمت Enter Input File Name کلیک کنید. ما در اینجا برای مثال می‌خواهیم نسخه پرتابل برنامه پات پلیر را بسازیم. وقتی دکمه Browse را فشار می‌دهیم باید به محلی که نرم افزار مورد نظرمان را نصب کردیم برویم و فایل با پسوند exe. آن برنامه (در اینجا نرم افزار پات پلیر) را انتخاب کنیم.

این مطلب را هم ببینید
آموزش ترفندهای کاربردی کار با اکسل

در این مرحله بر روی Add و سپس از آنجایی که به تمام پوشه‌ها و زیرمجموعه‌های آن‌ها نیاز داریم، بر روی Add Folder Recursive کلیک می‌کنیم. حالا دوباره از طریق پنجره باز شده به محل نصب برنامه می‌رویم و این بار پوشه‌ای که برنامه در آن قرار دارد را انتخاب می‌کنیم. بعد از پایان کار باید یک فایل exe. در محلی که تعیین کردید داشته باشید. این فایل را می‌توانید در حافظه اکسترنال خود قرار داده و آن را در هر کامپیوتری اجرا کنید. حتما آن را در یک کامپیوتر دیگر هم امتحان کنید تا مطمئن شوید درست کار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *