اخبار تکنولوژی

رونمایی اپل از چیپ قدرتمند M1 ultra

چیپ قدرتمند M1 ULTRA

امروز سعی داریم شما را با چیپ قدرتمند M1 ULTRA آشنا کنیم. کالیفرنیا اپل امروز M1 Ultra را معرفی کرد، جهش بزرگ بعدی برای سیلیکون اپل و مک است. دارای UltraFusion، معماری بسته‌بندی نوآورانه اپل که دو تراشه M1 Max را به هم متصل می‌کند تا سیستمی روی یک تراشه (SoC) با سطوح عملکرد و قابلیت‌های بی‌سابقه ایجاد کند. اگر می خواهید بیشتر با چیپ قدرتمند M1 ULTRA آشنا شوید، تا انتهای متن با ما همراه باشید.

قدرت محاسباتی این چیپ چگونه است؟

M1 Ultra قدرت محاسباتی خیره‌کننده‌ای را به Mac Studio جدید ارائه می‌کند و در عین حال پیشرو در صنعت را حفظ می‌کند. عملکرد در هر وات SoC جدید از 114 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است که بیشترین تعداد ترانزیستور در یک تراشه رایانه شخصی است. M1 Ultra را می توان با حداکثر 128 گیگابایت حافظه یکپارچه با پهنای باند بالا و با تأخیر کم پیکربندی کرد که توسط CPU 20 هسته ای، پردازنده گرافیکی 64 هسته ای و موتور عصبی 32 هسته ای قابل دسترسی است و عملکرد شگفت انگیزی را برای توسعه دهندگان در حال کامپایل کردن کد ارائه می دهد. هنرمندانی که در محیط‌های سه‌بعدی عظیمی کار می‌کنند که قبلاً ارائه آن‌ها غیرممکن بود، و حرفه‌ای‌های ویدیویی که می‌توانند ویدیو را تا ۵.۶ برابر سریع‌تر از مک پرو ۲۸ هسته‌ای با Afterburner به ProRes تبدیل کنند.

چیپ قدرتمند M1 ULTRA

M1 Ultra یکی دیگر از تغییرات بازی برای سیلیکون اپل است که بار دیگر صنعت رایانه های شخصی را شوکه خواهد کرد. جانی سروجی، معاون ارشد فناوری‌های سخت‌افزار اپل گفت: با اتصال دو قالب M1 Max با معماری بسته‌بندی UltraFusion، می‌توانیم سیلیکون اپل را به ارتفاعات بی‌سابقه‌ای ارتقا دهیم. چیپ قدرتمند M1 ULTRA قدرت محاسباتی بالایی دارد.

قدرتمندترین و تواناترین تراشه چیست؟

M1 Ultra با CPU قدرتمند، GPU عظیم، موتور عصبی باورنکردنی، شتاب سخت افزاری ProRes و حجم عظیم حافظه یکپارچه، خانواده M1 را به عنوان قدرتمندترین و تواناترین تراشه جهان برای رایانه شخصی تکمیل می کند.

پایه M1 Ultra M1 Max بسیار قدرتمند و کم مصرف است. برای ساخت M1 Ultra، قالب دو M1 Max با استفاده از UltraFusion، معماری بسته‌بندی سفارشی اپل به هم متصل می‌شوند. رایج ترین راه برای مقیاس بندی عملکرد، اتصال دو تراشه از طریق مادربرد است که معمولاً معاوضه های قابل توجهی از جمله افزایش تأخیر، کاهش پهنای باند و افزایش مصرف انرژی را به همراه دارد.

این مطلب را هم ببینید
هدست گیمینگ MSI Immerse GH30 V2 معرفی شد

با این حال، UltraFusion نوآورانه اپل از یک اینترپوزر سیلیکونی استفاده می‌کند که تراشه‌ها را با بیش از 10000 سیگنال متصل می‌کند و 2.5 ترابایت بر ثانیه با تأخیر کم و پهنای باند بین پردازنده‌ای را ارائه می‌کند. بیش از 4 برابر پهنای باند فناوری اتصال چند تراشه‌ای پیشرو. این امر به M1 Ultra امکان می‌دهد تا رفتار کند و توسط نرم‌افزار به‌عنوان یک تراشه شناخته شود، بنابراین توسعه‌دهندگان نیازی به بازنویسی کد برای استفاده از عملکرد آن ندارند. هرگز چنین چیزی وجود نداشته است. چیپ قدرتمند M1 ULTRA تواناترین تراشه است.

عملکرد بی سابقه و بهره وری قدرت

M1 Ultra دارای یک پردازنده 20 هسته ای فوق العاده قدرتمند با 16 هسته با کارایی بالا و چهار هسته با کارایی بالا است. این تراشه 90 درصد عملکرد چند رشته ای بالاتری نسبت به سریع ترین تراشه دسکتاپ 16 هسته ای رایانه شخصی موجود در همان پاکت برق ارائه می دهد. علاوه بر این، M1 Ultra با استفاده از 100 وات کمتر به اوج عملکرد تراشه رایانه شخصی می‌رسد.

این راندمان خیره‌کننده به این معنی است که انرژی کمتری مصرف می‌شود و طرفداران بی‌صدا اجرا می‌کنند، حتی زمانی که برنامه‌هایی مانند Logic Pro در جریان‌های کاری سخت‌گیرانه، مانند پردازش حجم عظیمی از ابزارهای مجازی، صدا، ریپ می‌کنند. برای بیشترین نیازهای گرافیکی، مانند رندر سه بعدی و پردازش تصویر پیچیده، M1 Ultra دارای یک پردازنده گرافیکی 64 هسته ای، 8 برابر اندازه M1، است که عملکرد سریع تری را حتی از بالاترین GPU رایانه شخصی موجود در حالی که از 200 وات توان کمتر استفاده می کند، دارد. چیپ قدرتمند M1 ULTRA راندمان عالی ای دارد. اپل سیلیکون اپل را تقریباً به همه مک های موجود در خط تولید فعلی معرفی کرده است و هر تراشه جدید – M1، M1 Pro، M1 Max، و اکنون M1 Ultra – قابلیت های شگفت انگیزی را برای مک به نمایش می گذارد.

این مطلب را هم ببینید
هدفون Razer Opus با قابلیت حذف نویز رونمایی شد

این تراشه ارتقا یافته است

معماری حافظه یکپارچه اپل نیز با M1 Ultra ارتقا یافته است. پهنای باند حافظه به 800 گیگابایت در ثانیه افزایش یافته است، بیش از 10 برابر آخرین تراشه دسکتاپ رایانه شخصی، و M1 Ultra را می توان با 128 گیگابایت حافظه یکپارچه پیکربندی کرد. در مقایسه با قوی‌ترین کارت‌های گرافیک رایانه شخصی با حداکثر ظرفیت 48 گیگابایت، هیچ چیزی به M1 Ultra برای حافظه گرافیکی نمی‌رسد تا از حجم کاری بسیار سنگین GPU مانند کار با هندسه 3 بعدی و رندر صحنه‌های عظیم پشتیبانی کند.

موتور عصبی 32 هسته‌ای در M1 Ultra تا 22 تریلیون عملیات در ثانیه انجام می‌دهد و چالش‌برانگیزترین وظایف یادگیری ماشین را با سرعت انجام می‌دهد. و با دو برابر شدن قابلیت های موتور رسانه ای M1 Max، M1 Ultra قدرت رمزگذاری و رمزگشایی ویدیوی ProRes بی سابقه ای را ارائه می دهد. چیپ قدرتمند M1 ULTRA بسیار چالشی عمل می کند.

چیپ قدرتمند M1 ULTRA

چیپ قدرتمند M1 ULTRA

در واقع، مک استودیو جدید با M1 Ultra می‌تواند تا 18 استریم ویدیوی 8K ProRes 422 را پخش کند. شاهکاری که هیچ تراشه دیگری نمی‌تواند انجام دهد. 4 M1 Ultra همچنین فناوری‌های سفارشی اپل را ادغام می‌کند، مانند یک موتور نمایشگر که قادر به هدایت چندگانه خارجی است. یکپارچگی عمیق بین سخت افزار و نرم افزار همیشه در قلب تجربه مک بوده است. macOS Monterey برای سیلیکون اپل طراحی شده است و از افزایش عظیم M1 Ultra در CPU، GPU و پهنای باند حافظه بهره می برد.

سخن پایانی

در این متن سعی کردیم شما را با چیپ قدرتمند M1 ULTRA آشنا کنیم. فن‌آوری‌های توسعه‌دهنده مانند Metal به برنامه‌ها اجازه می‌دهند تا از تراشه جدید بهره کامل ببرند و بهینه‌سازی‌ها در Core ML از موتور عصبی ۳۲ هسته‌ای جدید استفاده می‌کنند، بنابراین مدل‌های یادگیری ماشین سریع‌تر از همیشه اجرا می‌شوند. کاربران به بزرگ‌ترین مجموعه برنامه‌ها برای مک دسترسی دارند، از جمله برنامه‌های آیفون و آی‌پد که اکنون می‌توانند روی مک اجرا شوند، و برنامه‌های جهانی که تمام قدرت تراشه‌های خانواده M1 را باز می‌کنند. برنامه‌هایی که هنوز به یونیورسال به‌روزرسانی نشده‌اند، با فناوری Rosetta 2 اپل به‌طور یکپارچه اجرا می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *