اخبار تکنولوژی

شرایط جدید رجیستری تلفن همراه

شرایط رجیستری تلفن همراه

یکی از موضوعاتی که امروزه بسیار رایج شده، رجیستری تلفن های همراه است، که باعث شده افراد نتوانند به راحتی تلفن همراه مورد علاقه خود را خریداری کنند. تا قبل از آنکه راجع به شرایط رجیستری تلفن همراه که به تازگی خبر آن به مخاطبین داده شده، تا حدودی این فرآیند در داخل کشور امکان پذیر بود، ولی امروزه انگار شرایط به گونه ای فرق کرده است.

منظور از رجیستری تلفن همراه چیست؟

در ابتدا قبل از آنکه راجع به شرایط رجیستری اطلاع کسب کنید، بهتر بدانید که اصلا رجیستری چیست، و این طرحی که به روی انواع گوشی های وارداتی از خارج از کشور گذاشته شده، به چه دردی می خورد. رجیستری در واقع به معنای شناسه دار کردن تلفن همراه است. از آنجایی که قاچاچ انواع تلفن های همراه به یکی از گسترده ترین کارها تبدیل شده، با ارائه طرح رجیستری یا همان شناسه دار کردن تلفن همراه، سعی بر این دارند که با قاچاق و واردات غیرقانونی تلفن همراه مبارزه کنند. به این صورت، اگر در این بین گوشی هایی به صورت غیر قانونی وارد کشور شوند، بعد از 30 روز، دیگر نمی توانند خدماتی از اپراتورها دریافت کنند، و به نوعی گوشی از کار می افتد.

این طرح در اوایل مهر 96 آغاز شد و سپس به صورت رسمی در کشور اعلام گردید. به این صورت فردی که از فروشنده تلفن همراه رجیستری شده تهیه کند، با گذراندن مراحلی شرایط مالکیت برای وی ثبت خواهد شد، که سپس می تواند با خیال راحت از گوشی خود استفاده کند. اما امروزه طرحی جدید در رابطه با رجیستری تلفن های همراه ارائه شده، که به نوعی مسئولین طرح رجیستری را دوباره بازنگری کرده، و روند آن را عوض کرده اند. پس در ادامه جدیدترین شرایط رجیستری تلفن همراه رو به رو می شویم، شما هم اگر هنوز تلفن مورد علاقه خود را نخریده اید، فعلا دست نگه دارید.

شرایط رجیستری تلفن همراه

طرح بازنگری رجیستری تلفن همراه به چه صورت است؟

همانطورکه تاکنون در این مقاله خواندید، تنها راهی که می توانست مانع از قاچاق و واردات غیرقانونی تلفن همراه شود، طرح رجیستری بود، که اکنون به دلایلی به بازنگری منجر شد. ولی چیزی که مخاطبین زیادی به دنبال آن هستند، این که شرایط جدید این بازنگری در طرح رجیستری به چه صورت است؟ از آنجایی که این طرح شرایط گمرک را به نوعی به هم ریخته بود، و باعث تجمع افراد زیادی در آن شده بود، مسئولین گمرک گله و شکایت کردند، و درخواست دادند تا هر چه زودتر فرآیند رجیستری اصلاح شده و تا حدالامکان رجیستری حضوری کاهش پیدا کند. به این ترتیب در شرایط جدید، رجیستری حضوری به غیر حضوری تغییر پیدا کرد.

این مطلب را هم ببینید
بررسی پیکسل پرو 6 مهم‌ترین گوشی گوگل

به دنبال چنین لایحه ای، وزیر اقتصاد طی یک نامه به رئیس کل گمرک این اطمینان را داد، که کارگروهی تشکیل می دهد، که طی آن شرایط رجیستری حضوری به غیرحضوری تغییر پیدا کند، و کاهش پیدا کند.

شرایط جدید این بازنگری در طرح رجیستری

تنها فعالیت هایی که به صورت حضوری قابل انجام دادن آن ها وجود دارد، به شرح زیر تغییر پیدا کرد:

  • تنها در گمرک احراز هویت شخص مسافر و گوشی تلفن همراه به صورت حضوری امکان پذیر شد.
  • مسافرین ورودی برای وارد کردن اطلاعات و IMEI گوشی تلفن همراه خود تنها برای کنترل اولیه می توانند به صورت حضوری در گمرک اقدام کنند.

با توجه به شرایط جدیدی که در رابطه با رجیستری تلفن همراه وضع شد، تنها در صورت انجام موارد ذکر شده در بالا مسافرین می توانند به صورت حضوری اقدام کنند؛ و رجیستر کردن گوشی و کنترل گذرنامه از طریق ناجا و وجود سیم کارت به نام مسافر ورودی به گمرک، به طور قطع به صورت غیر حضوری تغییر پیدا کرد. با توجه به اینکه تا قبل از زمان بازنگری طرح رجیستری تلفن همراه به صورت حضوری بود، و این باعث جمع شدن مسافران به صورت صف های طولانی در کنار معطلی های فراوان بود، اعتراضات زیادی از مسافرین و حتی مسئولین گمرک را به هوا برد، که این باعث شد تا وزیر اقتصاد به فکر چاره ای بیوفتد و این شرایط را تغییر دهد. به این صورت مردم باید بتوانند با شرایط رجیستری گوشی های همراه که به صورت جدید تعیین شده، کنار بیایند.

این مطلب را هم ببینید
اپل مک استودیو را با تراشه قدرتمند M1 اولترا و 128 گیگا بایت حافظه رم معرفی کرد

شرایط رجیستری تلفن همراه

ایا شرایط جدید رجیستری تلفن همراه مورد قبول مسافرین قرار گرفت؟

با توجه به اینکه مسافرین خودشان بارها از بابت تجمعات و خستگی که در گمرک به دلیل در صف ایستادن به همراه داشتند، خسته شده اند، با انتشار این خبر به نوعی خوش حال شده و دیگر لازم نیست برای رجیستری تلفن های همراه خود در صف گمرک قرار بگیرند. به این ترتیب آن ها دیگر می دانند که با پشت سر گذاشتن شرایط غیر حضوری این طرح به راحتی می توانند برای رجیستری کردن تلفن خود اقدام کنند. ای کاش این طرح از ابتدا از سال 96 گذاشته می شد، تا از همان زمان چه مسئولین گمرک و چه مردم عادی چنین سختی هایی را متحمل نمی شدند، و اجتماعی از نارضایتی ها به وجود نمی آمد. به این صورت من فکر می کنم که اکنون همه از شرایط رجیستری راضی هستند.

شرایط جدید رجیستری تلفن همراه از چه زمانی آغاز می شود؟

با توجه به موارد ذکر شده، شرایط جدید برای این کار برای مسافرین، از مهر ماه 1400 آغاز شده، و به صورتی است که مسافرین گمرک تنها برای دلایل ذکر شده می توانند به صورت حضوری در گمرک اقدام کنند، و در غیر این صورت آن ها نمی توانند مطابق با جدیدترین شرایط رجیستری گوشی های همراه به صورت حضوری برای به نام زدن گوشی خود اقدام کنند. به این صورت سایت هایی در دسترس افراد قرار خواهد گرفت، که مستقیما به سامانه گمرک متصل است، و مسافرین می توانند برای رجیستری کرد تلفن همراه خود اقدام کنند.

نتیجه گیری

طرح جدیدی که توسط وزیر اقتصاد به تازگی ثبت شده، همانطور که ذکر شد از اوایل مهر ماه آغاز شده و به نظر می رسد که از همین ابتدا مورد طرفداری بسیاری از افراد و واردات تلفن همراه قرار گرفته، زیرا دیگر آن ها مجبور به تحمل شرایط سخت گمرک برای در صف ایستادن و تجمع نیستند. به این ترتیب بازنگری طرح رجیستری اولیه به نوعی انگار بر سود همه تمام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *