تحلیل و بررسی, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

معرفی انواع مانیتور

مانیتور رایج ترین دستگاه خروجی شناخته شده برای اکثر سیستم های رایانه شخصی است. مردم اغلب فقط با نگاه کردن به مانیتور در مورد یک کامپیوتر نظر می دهند. آنها می خواهند ببینند که آیا تصویر سیستم واضح است یا خیر و گرافیک چقدر روی مانیتور خوب نمایش داده می شود.

انواع مانیتور

ما امروزه از چندین نوع مانیتور استفاده می کنیم. برخی از آنها در اینجا آورده شده است.

مانیتور CRT
مانیتور صفحه تخت
مانیتور LED
صفحه نمایش ال سی دی
مانیتور پلاسما
مانیتور OLED
نمایشگر لمسی
مانیتور TFT
مانیتور DLP

مانیتورهای CRT

CRT مخفف عبارت Cathode Ray Tube است. این سنگین‌تر است و امروزه بیشتر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در نزدیکی پشت محفظه مانیتور یک تفنگ الکترونی قرار دارد. اسلحه پرتوی از الکترون ها را از طریق یک سیم پیچ مغناطیسی پرتاب می کند که پرتو را به سمت جلوی نمایشگر هدف قرار می دهد.

پشت مانیتورها با فسفر پوشانده شده است، مواد شیمیایی که در اثر برخورد پرتو الکترونی می درخشند.مانیتورهای CRT بزرگ هستند و جابجایی آنها ممکن است دشوار باشد. این نوع مانیتورها برای اجرا به قدرت بیشتری نیاز دارند.

مانیتورهای صفحه تخت

مانیتورهای صفحه تخت در بین کاربران سیستم های دسکتاپ محبوبیت پیدا می کنند. آنها همان منطقه قابل مشاهده را به عنوان مانیتورهای CRT فراهم می کنند، اما فضای کمتری را اشغال می کنند و نسبت به مانیتورهای CRT سنتی خنک تر عمل می کنند.

مانیتورهای LED

شکل کامل LED دیود ساطع نور است که آخرین نوآوری در بازار است. آنها وضوح 4k را برای خواندن آسان در نور روز ارائه می دهند. LED ها نازک تر و گران تر هستند. آنها فضای بیشتری روی میز نمی گیرند.از آنجایی که وضوح بیشتری ارائه می دهند، در بین گیمرها برای اجرای بازی های با کیفیت بسیار محبوب هستند. آنها برای دویدن به نیروی بیشتری نیاز ندارند و امید به زندگی بالایی دارند.

این مطلب را هم ببینید
آموزش نحوه مشاهده نوتیفیکیشن های اندروید در کامپیوتر

مانیتورهای LCD

LCD مخفف Liquid Crystal Display است که از کریستال های مایع ساخته شده است. امروزه این مانیتور بیشترین استفاده را در بین کاربران عمومی دارد. به فضای کمتری نیاز دارد و برای اجرا نیاز به نیروی بیشتری ندارد.ال سی دی ها در مقایسه با انواع دیگر مانیتورها از نظر اندازه نازک تر و سبک تر هستند. کیفیت گرافیکی بهتری ارائه می دهد و می تواند به سمت بالا و پایین کج شود.

مانیتورهای پلاسما

مانیتورهای پلاسما از آخرین فناوری پلاسما استفاده می کنند. صفحه نمایش پلاسما یک صفحه نازک و مسطح است که می تواند روی هر دیواری آویزان شود. مانیتورهای پلاسما کنتراست و نرخ تازه سازی بالایی دارند. مانیتورهای پلاسما از نظر اندازه سنگین‌تر هستند و برای اجرا به قدرت بیشتری نیاز دارند.مانیتورهای پلاسما زاویه دید وسیعی نسبت به سایر مانیتورها ارائه می دهند.

نمایشگرهای OLED

OLED به معنای دیود ساطع نور آلی است که از آخرین فناوری استفاده می کند و توسط مواد آلی برای تبدیل جریان الکترونیکی به نور ساخته شده است. نمایشگر OLED نسبت کنتراست بالاتری نسبت به نمایشگرهای LCD دارد. این باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود زیرا آنها قادر به تولید نور با رنگ های مختلف هستند.آنها مزایای بیشتری مانند زاویه دید گسترده، سطوح کنتراست عالی، زمان پاسخگویی سریع و غیره دارند. برخی از معایب آن گران تر و طول عمر کمتر است.

نمایشگرهای لمسی

مانیتور صفحه لمسی هم به عنوان مانیتور و هم به عنوان یک دستگاه ورودی کار می کند. شما می توانید بدون کمک ماوس یا صفحه کلید و فقط با استفاده از انگشتان یا قلم خود با دستگاه خود تعامل داشته باشید.

این مطلب را هم ببینید
مرورگر جدید Edge مبتنی بر کرومیوم منتشر شد

در حال حاضر انواع مختلفی از مانیتورهای لمسی در بازار موجود است. برخی از اینها مانیتورهای صفحه لمسی مقاومتی، مانیتورهای صفحه لمسی خازنی، مانیتورهای صفحه لمسی موج سطحی و غیره هستند.

مانیتورهای TFT

مانیتورهای TFT نیز یکی از انواع مانیتورهای LCD هستند. آنها همچنین دارای صفحه نمایش تخت هستند. ترانزیستورهایی برای کنترل همه پیکسل ها وجود دارد. مانیتورهای TFT گرافیک با کیفیت بالایی را به ما می دهند و همچنین بسیار گران هستند.

مانیتورهای DLP

DLP به معنای پردازش نور دیجیتال است. DLP توسط سازهای تگزاس اختراع شده است. در مانیتورهای DLP از فناوری نمایش تصاویر بر روی صفحه نمایش بزرگ استفاده می کند.DLP بر اساس فناوری های LCD که از دستگاه میکروآینه دیجیتال استفاده می کند. هم گران است و هم تصاویر باکیفیت می دهد.

 

سه دسته اصلی مانیتور

سه دسته اصلی از مانیتورها با توجه به نمایش رنگ آنها وجود دارد

1. مانیتور تک رنگ

نمایشگرهای تک رنگ تنها یک رنگ مانند سبز، کهربایی یا سفید را در پس زمینه متضاد نمایش می دهند که معمولاً سیاه است. این مانیتورها فقط برای نمایش متنی که کاربر نیازی به دیدن گرافیک رنگی ندارد استفاده می شود.

2. مانیتور خاکستری

مانیتورهایی در مقیاس خاکستری که شدت های متفاوتی از خاکستری را در پس زمینه سفید یا مایل به سفید نشان می دهند. آنها در واقع نوعی مانیتور تک رنگ هستند. نمایشگرهای صفحه تخت در مقیاس خاکستری بسیار مفید هستند که در سیستم های قابل حمل پایین استفاده می شود.

3. مانیتور رنگی

مانیتورهای رنگی امروزه محبوب ترین مانیتورها هستند. آنها می توانند 16 تا 16 میلیون رنگ را نمایش دهند. برخی از مانیتورهای رنگی را می توان تنظیم کرد که در حالت تک رنگ یا خاکستری کار کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *