ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش تغییر فونت پیش فرض در ویندوز

تغییر فونت پیش فرض در ویندوز

فونت‌ها همیشه ظاهر جذابی را به متن‌های ما داده‌اند و همین موضوع باعث شده است تا استفاده از فونت‌ در سراسر دنیا به یک استاندارد برای نوشتن مطالب، مقالات و مجلات تبدیل شود. شرکت مایکروسافت با معرفی هر نسخه جدید از سیستم عامل‌هایش، شرایط و امکاناتی را هم برای تغییر تنظیمات پیشفرض آنها در نظر می‌گیرد. تغییر فونت پیش فرض در ویندوز یکی از قابلیت های این سیستم عامل است که در این بخش به شما آموزش می دهیم.

تغییر فونت پیش فرض در ویندوز

ویندوز 7

ابتدا در صفحه دسکتاپ راست کلیک کرده و Personalize را بزنید. روی یکی از تم ها کلیک کنید. البته می توانید از بخش My Theme یک تم جدید و اختصاصی برای خود ایجاد کنید. در بخش پایین پنجره باز شده Advanced Appearance Settings را بزنید. 

در صفحه جدید بر روی منو Items کلیک کرده و یک بخش را که می خواهید فونت نوشته های آن را تغییر دهید، انتخاب کنید. در ویندوز ۷ می توان فونت تنها بخش محدودی از ویندوز را تغییر داد. شما می توانید فونت نوشته های نوار عنوان ها (Active and Inactive Titlebar)، آیکون ها (Icon)، منو ها (Menu)، پیغام ها (Message Box)، راهنما ابزار (ToolTip) و آیتم های انتخاب شده (Selected Items) را عوض کنید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش ضبط ویدیو در ویندوز 10 از برنامه ها و بازی ها

پس از انتخاب آیتم مورد نظر از منو Font می توانید فونت مورد نظر خود را انتخاب کنید. این منو تمام فونت هایی که در سیستم شما نصب شده و وجود دارند را لیست می کند. توجه کنید که اگر یک فونت فارسی را انتخاب کنید احتمالا بر روی نوشته های انگلیسی اثری ایجاد نمی کند. پس از انتخاب فونت به صورت پیش نمایش بر روی بخشی که انتخاب کرده بودید اعمال می شود و می توانید تغییرات را مشاهده کنید. در نهایت با زدن OK می توانید تنظیمات جدید خود را بر روی سیستم اعمال کنید و از فونت جدید لذت ببرید.

ویندوز 8 و 10

در این دو نسخه از ویندوز ، برای تغییر فونت می بایست وارد تنظیمات رجیستری شوید. ابتدا باید فونت مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای انجام این کار در Control Panel ویندوز وارد بخش Fonts شوید. این پوشه حاوی همه فونت هایی است که در ویندوز نصب شده است. اگر می خواهید فونتی به جز موارد موجود انتخاب کنید باید آن را در ویندوز نصب نمایید تا در این پوشه نمایان شود. نام کامل و درست فونت مورد نظر را یادداشت کنید

این مطلب را هم ببینید
۵۰۰ افزونه مخرب کروم از وب استور گوگل حذف شد

کدهای موجود در صفحه ChangeWinFont را کپی کرده و در نرم افزار Notepad ویندوز پیست کنید. در اینجا باید یک تغییر جزیی ایجاد کنید. به جای عبارت ENTER-NEW-FONT-NAME که در انتهای کد آمده است نام فونت مورد نظر خود را که در مرحله قبلی یادداشت کرده بودید وارد کنید. دقت کنید که فاصله ها و حروف بزرگ و کوچک را رعایت کنید.

حال با زدن کلید ترکیبی Ctrl+S آن را ذخیره کنید. می توانید فایل را در محیط دسکتاپ ویندوز ذخیره کنید. توجه کنید هنگام ذخیره فایل در بخش Save Type As گزینه All Files را انتخاب کنید و پس از نام فایل پسوند آن را reg. تایپ کنید. در آخر بر روی Save کلیک کنید. به محل ذخیره فایل رفته و بر روی آن دوبار کلیک کنید تا فایل اجرا شود. اگر پیغامی نمایان شد بر روی Yes بزنید. اگر تنظیمات به درستی انجام شد شما پیامی مانند تصویر زیر مشاهده خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *