ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش برگرداندن کامپیوتر شخصی به تنظیمات کارخانه

برگرداندن کامپیوتر شخصی به تنظیمات کارخانه

اگر لپ‌تاپ و یا رایانه شخصی داشته باشید بدون شک زمانی رسیده است که مجبور شده باشید آن را به تنظیمات کارخانه برگردانید. این کار در افزایش سرعت عملکرد سیستم خود بسیار موثر خواهد بود. اگر رایانه‌ی شما بسیار کند شده است یا ویروسی گرفته است که قادر به حذف آن نیستید، یا حتی اگر قصد فروش آن را دارید، بازگردانی به تنظیمات کارخانه بهترین روش ممکن است. برای برگرداندن کامپیوتر شخصی به تنظیمات کارخانه از آموزش زیر استفاده کنید.

برگرداندن کامپیوتر شخصی به تنظیمات کارخانه

سیستم ویندوزی

ابتدا وارد پنجره‌ی تنظیمات (Settings) ویندوز شوید که ازطریق آیکن چرخدنده در منوی استارت در دسترس قرار دارد. سپس وارد بخش Update & Security و سپس Recovery شوید. در بخش Reset this PC روی دکمه‌ی Get Started کلیک کنید تا فرایند راه‌اندازی مجدد شروع شود. خود سیستم‌عامل ویندوز هم پیشنهاد می‌کند که راه‌اندازی مجدد، راهکاری مناسب برای بهبود سرعت یک کامپیوتر شخصی است.

در پنجره‌ی بعدی، ویندوز دو گزینه را در برابر شما قرار می‌دهد. می‌توانید پاک کردن همه‌ی داده‌ها (Remove Everything) یا نگه داشتن داده‌های شخصی (Keep my files) را در این مرحله انتخاب کنید. درصورت انتخاب نگه‌داری فایل‌ها، اسنادی که در پوشه‌های دسکتاپ و پوشه‌های کاربری همچون Dosuments و Pictures و Music هستند حفظ می‌شوند. البته تصور نکنید که ویندوز محل ذخیره‌ی همه‌ی فایل‌های شخصی شما را می‌داند. بهتر است حتی درصورت انتخاب این گزینه نیز از قبل از فایل‌های خود پشتیبانی تهیه کرده باشید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش تبدیل عکس به PDF در ویندوز

پیش از شروع فرایند پاک کردن، روی Change settings کلیک کرده و بخش Data erasure را انتخاب کنید. این قابلیت، فایل‌های جدید را جایگزین فایل‌های قدیمی کرده و بازگردانی آن‌ها را تقریبا غیرممکن می‌کند. انتخاب کردن گزینه‌ی مذکور برای زمانی‌که قصد فروش کامپیوتر شخصی را دارید، توصیه می‌شود. پس از پیکربندی تنظیمات، روی دکمه‌ی Reset کلیک کنید تا فرایند راه‌اندازی مجدد انجام شود. وقتی ویندوز جدید پس از چند دقیقه راه‌اندازی می‌شود، باید با حساب کاربری مایکروسافت مجددا به آن وارد شوید.

سیستم مک

ابتدا از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنید. سپس از منوی Apple روی Restart کلیک کنید و سپس دکمه‌های Cmd+R را در زمان راه‌اندازی مجدد نگه دارید. این کار، منوی macOS Utilities را نمایان می‌کند.

در منوی جدید اگر تمایل به را‌ه‌اندازی مجدد سیستم‌عامل بدون تأثیر روی فایل‌های شخصی دارید، گزینه‌ی Reinstall macOS را انتخاب کنید. این گزینه، آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل مک را نصب می‌کند که روی کامپیوتر شما اجرا می‌شده است. برای نصب مجدد باید درایوی که سیستم‌عامل در آن قرار دارد را انتخاب کنید. در اغلب موارد تنها یک درایو به‌عنوان گزینه نمایش داده می‌شود.

این مطلب را هم ببینید
آموزش رفع ارور api-ms-win-crt-runtime-l1-1-0 در ویندوز

پیشنهاد می‌شود که ابتدا راه‌اندازی مجدد بالا را امتحان کنید و اگر نتیجه‌ی لازم را در افزایش سرعت کسب نکردید، به‌دنبال راهکار پیچیده‌تر باشید. برای این کار مجددا پس از پشتیبان‌گیری از داد‌های شخصی، در منوی قبلی Disk Utility را انتخاب کنید. در پنجره‌ی جدید ابتدا هر درایوی که برچسب Data دارد پاک کنید که در اغلب موارد به‌نام Macintosh HD- Data دیده می‌شود. پس از پاک کردن درایو مذکور، به‌سراغ Macintosh HD می‌رویم که Erase را انتخاب می‌کنیم. چند پنجره‌ی دستوری پس از آن نمایش داده می‌شود که باید مراحل آن‌ها را تأیید کنید.

ابتدا باید نامی برای درایو تازه انتخاب کنید که همان Macintosh HD پیشنهاد می‌شود. سپس فرمت پیشنهادی را تأیید کنید و وارد ادامه‌ی مراحل شوید. پس از پاک شدن کامل درایو، مراحل Reinstall macOS را اجرا کنید تا سیستم‌عامل مجددا نصب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *