مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

افزونه آواست از مرورگر موزیلا و اپرا به دلیل جاسوسی از کاربران حذف شد!

افزونه آواست

معمولا برای هر مرورگری، یک سری افزونه و ها و پلاگین هایی وجود دارد که بنا به نیاز کاربران مورد استفاده قرار می گیرند. در این میان دو مرورگر موزیلا فایرفاکس و اپرا افزونه آواست را از وب استورهای خود حذف کردند. دلیل اصلی این کار افزایش امنیت کاربران مطرح شده که در ادامه به بررسی دقیق تر آن می پردازیم.

حذف افزونه آواست

گفته شده دلیل حذف افزونه آواست از دو مرورگر موزیلا فایرفاکس و اپرا، جمع‌آوری بی مورد داده از کاربران عنوان شده که با هیچ کدام از چارچوب‌های قوانین پیرامون حریم خصوصی کاربران این مرورگرها، همسان نبوده است. این موضوع برای اولین بار توسط ولادمیر پالنت (Wladimir Palant) توسه‌دهنده افزونه کاربردی Adblock Plus ، کشف شده بود. او متوجه شده بود که افزونه‌های امنیت آنلاین آواست و همچنین امنیت آنلاین AVG که متعلق به کمپانی آواست است، داده‌های اضافی از کاربران جمع‌ آوری می‌کند و به نوعی حریم خصوصی آن‌ها را در خطر می‌اندازد.

این موضوع امنیتی، حذف افزونه مذکور را از دو مرورگر نام برده به همراه داشت. بر اساس گزارش های بدست آمده توسط پالنت، دو افزونه آواست و AVG تاریخچه مرورگر، URL‌ها، نحوه حرکت کاربر در وب سایت‌‌‌ها، نسخه مرورگر، سیستم‌عامل و دیگر داده‌‌های خصوصی را از کاربران جمع می‌کند که از نظر او بسیاری از آن‌ها غیر ضروری هستند.

این مطلب را هم ببینید
نرم افزارهای تست عملکرد کامپیوتر در ویندوز را بشناسید

سیاست گذار کمپانی آواست نیز در پی اسن ماجرا اعلام کرده است که این کار یعنی جمع آوری اطلاعات کاربران صرفا جهت بهبود عملکرد افزونه بوده است. اما هیچ جوابی به این سوال که آیا داده های کاربران پس از طی مدتی از بین می رود یا خیر نداده است.

سخنگوی موزیلا در این رابطه می‌گوید:

جاسوسی از کاربران ما تخطی آشکار از قوانین مربوط به توسعه افزونه‌های گوگل و موزیلاست. زمانی که موزیلا تشخیص دهد افزونه‌ای از چارچوب قوانین مربوط به افزونه‌‌ها پیروی نمی‌کند، آن افزونه در اسرع وقت از وب استور حذف خواهد شد.

یکی از سحنگویان اپرا نیز در این رابطه گفته است:

ما ممکن است هر افزونه‌ای که تشخیص دهیم با سیاست‌ها و قوانین ما سازگار نیست را حذف کنیم.

با این همه گوگل واکنشی برعکس موزیلا و اپرا نشان داده و نه تنها افزونه آواست را از وب استور خود حذف نکرده بلکه گفته است:

ما در حال مذاکره با موزیلا و اپرا هستیم تا افزونه‌های خود را به وب استورهای این مرورگرهای محبوب بازگردانیم. ما برای مدت طولانی‌ای است که افزونه‌های امنیتی خود را در موزیلا منتشر کرده‌ایم. اخیرا این کمپانی تصمیم گرفته تا قوانین خود در رابطه با انتشار افزونه‌ها را تغییر دهد و ما هم با همکاری با آن‌ها توانسته‌ ایم چند مورد از قوانین جدید را رعایت کنیم. با این حال در تلاش هستیم تا با ارائه نسخه‌های جدیدتر بتوانیم به صورت کامل در چارجوب قوانین موزیلا فعالت کنیم.

طبق گفته سخنگوی آواست جمع آوری اطلاعات به منظور آن است که افزونه نتیجه درستی داشته باشد. اما این کمپانی هیچ گاه مشخص نکرده است که چرا برای مثال، موقعیت مکانی کاربر را جمع‌ آوری می‌کند. با این اوصاف موزیلا و اپرا همچنان بر روی قوانین خود پابرجا مانده اند.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین برنامه های مدیریت مصرف اینترنت در اندروید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *