دوربین مداربسته, مقالات تخصصی دوربین مداربسته

کابل شبکه دوربین مداربسته چیست؟

کابل شبکه دوربین مدار بسته چیست؟

کابل شبکه دوربین مداربسته چیست؟ کابل های به هم تنیده ای که برای انتقال دیجیتال دیتا یا اطلاعات دوربین مدار بسته شبکه مورد استفاده قرار می گیرند، کابل شبکه نام دارند. این کابل ها در انواع متفاوتی از لحاظ کاربری تخصصی تولید می شوند که در این مطلب مشخصات کابل شبکه ، دسته بندی کابل های شبکه براساس فرکانس ،انواع کابل شبکه از نظر نوع محافظ استفاده شده در آن و …. را توضیح میدهیم.

مشخصات کابل شبکه

 

156-cat6-utpهر کابل شبکه به هم تابیده از هشت سیم جداگانه تشکیل گردیده که برای کاهش تأثیرات نویز بر روی آنها به صورت دو به دو به هم تابیده شده اند. حداکثر طول سگمنت هر کابل به شبکه ۱۰۰متر است.

رنگ سیم های کابل شبکه به صورت زیر می باشد

سفید سبزسبز ، سفید نارنجینارنجی ، سفیدآبی آبی، سفید قهوه ای قهوه ای

 

دسته بندی کابل شبکه دوربین مدار بسته براساس فرکانس

میزان فرکانس قابل پشتیبانی در انواع کابل های شبکه دارای تفاوت می باشد لذا حجم اطلاعات قابل انتقال نیز متفاوت بوده و برای طبقه بندی کابل های شبکه براساس فرکانس از دسته ها یا CATAGORY استفاده می گردد که آنها را با CAT در فرم همگانی می شناسند.

  • CAT-3:
این مطلب را هم ببینید
دوربین مداربسته بیسیم (وایرلس-wireless ) یا wifi

این کابل حداکثر از فرکانس ۱۰ مگاهرتزی پشتیبانی می نماید که امکان انتقال اطلاعات را تا ۱۰MBPS را برای آن ایجاد می کند. امروزه با توجه به محدودیت زیاد حجم قابل انتقال توسط این کابل، استفاده از آن منسوخ گردیده است.

  • CAT-5:

این کابل حداکثر از فرکانس ۱۰۰ مگاهرتزی پشتیبانی می کند که امکان انتقال اطلاعات را تا ۱۰۰MBPS را برای آن ایجاد می کند.

  • CAT-6:

در ابتدا فرکانس قابل پشتیبانی توسط این کابل ها تا ۲۵۰ مگاهرتز بود اما با معرفی زیرمجموعه های جدید این کابل ها با عنوان CAT-6a و CAT-6e، امکان پشتیبانی از حداکثر فرکانس انتقال ۵۰۰ تا ۶۵۰ مگاهرتز نیز برای آن ایجاد گردید.

  • CAT-7:

این کابل حداکثر از فرکانس ۶۰۰ مگاهرتزی پشتیبانی می نماید که امکان انتقال اطلاعات تا ۱۰GBPS را برای آن ایجاد می نماید.

انواع کابل شبکه از نظر نوع محافظ استفاده شده در آن

یکی از اساسی ترین موارد دربررسی کیفیت کابل های شبکه نوع پوشش یا محافظ آن است در واقع پوشش یا محافظ نقش مهمی در حفاظت انواع کابل دارد. کابل های شبکه انواع بسیار متفاوتی از نظر نوع محافظ دارند اما رایج ترین آنها عبارتند از:

  • کابل UTP:کابل شبکه بدون غلاف محافظ
  • کابل STP: کابل شبکه دارای غلاف محافظ
  • کابل S-UTP: کابل شبکه روکش دار بدون غلاف محافظ
  • کابل U-FTP: کابل شبکه دارای فویل محافظ برای سیم ها
  • کابل SFTP: کابل شبکه دارای غلاف محافظ و روکش زرورقی.
این مطلب را هم ببینید
راهنمای خرید دوربین های وای فای

utp-vs-stp-cable-image

کابل های شبکه در سیستم های دوربین مداربسته

در سیستم های حفاظتی دوربین مدار بسته به طور معمول طیف محدودی از کابل های شبکه مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع برای محیط های داخلی و اداری به طور معمول از کابل های CAT-6UTP و برای محیط های با مسیرهای کمی طولانی تر و یا مسیرهایی که امکان ضربه خوردن به کابل شبکه وجود دارد از کابل CAT-6 SFTP استفاده می گردد.

کابل CAT-7 هم در صورتی که پهنای باند تصاویر دوربین مداربسته زیاد باشد ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. نکته بسیار مهمی که باید در نظر گرفته شود توجه به ظرفیت سوئیچ ها و هماهنگی آنها با کابل شبکه مورد استفاده در هنگام آماده سازی بستر شبکه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *