معرفی تجهیزات موبایل, موبایل و تجهیزات جانبی

گجت Gadget چیست ؟ آشنایی با انواع گجت ها

واژه گجت خیلی از ما را به سالهای دوری می برد که انیمیشنی با یک شخصیت کارتونی با عنوان کاراگاه گجت از تلویزیون تماشا می کردیم. کاراکتر کاراگاه گجت علیرغم همه نادانی اش مجهز به وسایل پیشرفته ای بود که هنگام گرفتاری به کمکش می آمدند و او را به موفقیت می رساندند. شاید در همان زمان بود که نام گجت را شنیده باشیم . اکنون اینکه گجت ها چه هستند و چه کارهایی می کنند را در این مقاله شرح خواهیم داد.

 

گجت,تاریخچه کلمه گجت,گجت چیست

                                                                   گجتها ابزارهای کمکی هستند تا کارهای مختلف را برای ما آسانتر کنند

گجت Gadget چیست؟

گجت یک اصطلاح تکنولوژیکی است و به طور کلی به بعضی از دستگاهها که از تکنولوژی خاص و پیشرفته ای برخوردار باشند گفته می شود. دستگاههایی که با یک ایده جذاب و به تعداد محدود ساخته شده اند و ابتدا در نمایشگاهها رونمایی می شوند و سپس در مواردی و مکانهایی محدودی مورد استفاده قرار می گیرند و امکان دارد در آینده برای عموم قابل استفاده باشند. در گذشته به هر نوع وسیله ای اعم از تلفن های هوشمند و لب تاپ و دستگاههای پخش گجت گفته می شد اما امروزه به دلیل فراوانی استفاده از این وسایل دیگر اصلاح گجت را برای آنها به کار برده نمی شود.

گجت ها نوعی اصطلاحات تکنولوژیکی هستند که به طور کلی به بعضی از وسایل یا دستگاههایی که از تکنولوژی خاصی برخوردارند گفته می شود. این دستگاهها با تکنولوژی پیشرفته روز کار می کننند و در حقیقت دارای یک ایده و طرح جذاب با تعدادی کم و گران قیمت که ابتدا در نمایشگاهها رونمایی می شوند و سپس در مکانهای محدودی قابل استفاده هستند و ممکن است در آینده برای همگان قابل استفاده باشند. در گذشته به هر نوع وسیله ای اعم از تلفن های هوشمند لپ تاپ و دستگاههای پخش گجت گفته می شد اما امروز به دلیل فراونی استفاده ای این وسایل دیگر اصطلاح گجت را برای آنها به کار نمی بریم. وسایلی مانند تلفنهای هوشمند و تبلتها، ابزارهای الکترونیکی کوچک مثل مسواکهای برقی، بلندگوهای بیسیم کوچک، دستگاههای پخش چند رسانه ای هر وسیله ای از این دست را می توان گجت نامید. علاوه بر کارایی یک دستگاه نبوغ به کار رفته در ساخت آن هم بسیار مهم است و گاهی دستگاه هایی که به عنوان گجت شناخته می شوند بیشتر از کارایی که دارند نبوغ سازنده شان را به رخ می کشند.

این مطلب را هم ببینید
روش استفاده از پارسک برای اجرای بازی های رایانه ای روی موبایل

نکته اصلی این است که هر گجتی یک دستگاه است اما هر دستگاهی گجت نیست باید یک فناوری جدید و پیشرفته و خاص و یک ایده جدید داشته باشد که به آن عنوان گجت داده شود.به عنوان مثال دوربین یک وسیله است و الزاما گجت نیست اما یک فرمان بازی یا هلیکوپتری که بر روی دوربین نصب شده گجت به حساب می آید و در عین حال یک وسیله از نوع گجت شمرده می شود.

تاریخچه واژه گجت :

در مورد اینکه واژه گجت از کجا پیدا شده نظرات مختلفی وجود دارد. به عقیده عده ای کلمه گجت تغییر یافته کلمه فرانسوی “gâchette” به معنی قطعه ای از یک ماشین است. و یا گفته می شود اختراع کلمه گجت را به Gaget شرکت سازنده مجسمه آزادی نسبت می دهند، زمانی که آنها مدل کوچکی از مجسمه را درست کردند و به بازار عرضه کردند. همینطور گفته می شود دریانوردان قرن نوزدهم هم جزو اولین افرادی بودند که این واژه را به کار می بردند، آنها هر چیزی را که نامش را فراموش می کردند گجت می گفتند.

این مطلب را هم ببینید
قابلیت های مخفی و جذاب موبایل را نمیدانستید

انواع گجت

*عینک های ویدیوئی: یک صفحه نمایش سیار است که از سیستم پیچیده ای در لنز آن استفاده شده است.آنها برای تماشای یک ویدیو با کیفیت بالا تحت هر شرایطی طراحی شده است.

*پرینترهای سه بعدی: برای ساختن اجسام جامد سه بعدی از یک فایل دیجیتالی استفاده می شوند و می توانند اشکال پیچیده ای را تولید کنند.

*گجت های جاسوسی: ضبط کننده های صدا در خودکار و دوربین های موجود در کتاب ها از آن نمونه هستند.

*ساعت های هوشمند: امروزه مانند یک کامپیوتر قابل حمل محسوب می شوند. بعضی از این ساعت ها با تلفن های هوشمند جفت شده و به عنوان یک صفحه کمکی عمل می کنند.

*تجهیزات پزشکی:نظارت بر وضعیت سلامتی از کارکردهای این گجت های پزشکی به حساب می آیند.آنها وسایل پزشکی نیستند در واقع آنها می توانند راه صحیح دویدن را به ما توصیه کنند و میزان سوخت کالری در بدن را اندازه گیری کنند همچنین می توانند ضربان نبض را کنترل کنند و مانند یک مربی شخصی برای ما باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *