بازی و سرگرمی, ترفند های بازی, ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش اجرای بهتر بازی ها در لپ تاپ

اجرای بهتر بازی ها در لپ تاپ

لپ تاپ های گیمینگ زیادی در بازار وجود دارند که از قدرت و کارایی بالایی برخوردارند. شاید برخی افراد تصور کنند که این لپ تاپ ها نمی توانند مناسب گیم و اجرای بازی های مختلف باشند اما اگر ترفندهای اجرای بهتر بازی ها در لپ تاپ را بدایند می توانید سیستم خود را به خوبی بهینه کرده و از انجام بازی ها لذت ببرید.

اجرای بهتر بازی ها در لپ تاپ

لپ‌تاپتان را تمیز نگه دارید

قبل از هر چیزی، اگر به دنبال عملکرد فنی بهتر هستید، باید کمی هم به لپ‌تاپتان برسید. گرد و خاک دشمن راندمان هستند و با ایجاد مزاحمت برای جریان هوا، باعث داغ شدن کامپیوتر می‌شوند. وقتی هم که کامپیوتر داغ شود، CPU و کارت گرافیک و سایر اجزا هم کندتر خواهند شد. البته می‌دانیم که تمیزکردن داخل لپ‌تاپ اصلا کار ساده‌ای نیست و باز کردنش هم حداقل کاری که انجام می‌دهد لغو گارانتی است. اما ساده‌تر از آن، تمیز کردن کیبورد و مانیتور است. این دو مورد مسلما تاثیری روی راندمان فنی ندارند، اما کلا عادت داشته باشید کامپیوترتان را تمیز نگه دارید.

درایورهای لپ‌تاپ را به روزرسانی کنید

فرقی ندارد سیستم عامل کامپیوترتان ویندوز باشد، یا مک و یا لینوکس؛ در هر صورت همه آن‌ها بر اساس یک نوع سخت‌افزار و معماری طراحی شده‌اند. پس هر سیستم عاملی که دارید، درایورهای لپ‌تاپ را به روز نگه دارید. این کار معمولا پروسه بسیار ساده‌ای دارد و اکثر مواقع هم توسط خود سیستم عامل انجام می‌شود.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین لپتاپ های 2021

اما درایورهای گرافیک داستان کمی متفاوتی دارند. اگر گرافیک لپ‌تاپتان Intel است، خود سیستم عامل آن را به روزرسانی خواهد کرد و شما نقشی در آن نخواهید داشت. اما برای گرافیک‌های AMD و NVIDIA باید درایورها را خودتان آپدیت کنید. یادتان نرود که درایور صدا یا کنترلرتان را نیز به روز نگه دارید.

آخرین نسخه DirectX را نصب کنید

به عنوان مجموعه‌ای از ابزارهای نرم‌افزاری دیگر که نقش مستقیم در گرافیک بازی‌ها دارند، DirectX برای گیمینگ روی ویندوز واجب است. چندین نسخه از DirectX طی سال‌های گذشته منتشر شده است. آخرین نسخه آن DirectX 12 است که از سال ۲۰۱۵ روی تمام کامپیوترهای ویندوز 10 به طور خودکار نصب شده است.

برای چک کردن ورژن کنونی، Win + R را فشار دهید تا منوی Run را باز کنید و سپس dxdiag را تایپ کنید. صبر کنید DXDIAG یا DirectX Diagnostic Tool بارگذاری شود، و سپس تب Render را باز کنید. اینجا می‌توانید اطلاعات کارت گرافیک خود را مشاهده کنید. در بخش Drivers، به دنبال Direct3D DDI بگردید. شماره آن بر اساس آخرین نسخه DirectX خواهد بود. در تب Sound هم می‌توانید درایور صدای خود را چک کنید.

این مطلب را هم ببینید
با بهترین سایت های ترجمه آنلاین آشنا شوید

کارت گرافیک لپ‌تاپ را اورکلاک کنید

اورکلاک کردن می‌تواند برای تازه‌کارها کمی خطرناک باشد، اما کلا می‌تواند راندمان کارت گرافیک را بالا ببرد. مشکل اصلی اورکلاکینگ، مخصوصا در لپ‌تاپ‌ها، افزایش دما و مصرف برق است. باید تنظیمات پاور کامپیوتر را تنظیم و مدیریت کنید، و همچنین مطمئن شوید که فن‌های لپ‌تاپ تمیز هستند. وگرنه لپ‌تاپ‌ها طوری طراحی شده‌اند که به محض بالا رفتن دما از یک حدی به بعد، اتوماتیک خاموش شوند.

حالت بازی ویندوز 10 را فعال کنید

این نکته به درد همه می‌خورد. ویندوز 10 مجهز به یک اپلیکشن Xbox است که شامل ویژگی‌هایی همچون ضبط صفحه، استریم کردن، و حالت بازی (Game Mode) می‌شود.

Win + G را فشار دهید تا پنل ایکس باکس پدیدار شود. اگر لازم شد، باکس Yes, this is a game را تیک بزنید. در پنل، گزینه حالت بازی را در سمت راست پیدا کنید. وقتی آن را فعال کنید، ویندوز هنگام بازی کردن تمام اولویتش را به آن بازی اختصاص خواهد داد. بدین معنی که ممکن است برخی از تسک‌های پشت پرده برای بازی‌تان متوقف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *