اخبار تکنولوژی

از پرتوریا تا عرش با ایلان ریو ماسک به بهانه ایجاد افق های جدید در پروژه استارلینک Starlink

این روزها کسی نیست که نام کار آفرین بزرگ دنیای علم و فناوری دیجیتال ایلان ماسک را نشنیده باشد نام وی در همه جا از سایت ها تا پیج های مختلف سخنان او در زمینه کار و تلاش و مثبت اندیشی نقل قول می شوند در این مقاله کوشیده ام به بهانه پروژه بزرگ و جاه طلبانه اش یعنی سرویس اینترنت ماهواره ای او بپردازیم که قادر است اینترنت پر سرعت ماهواره ای با نام استارلینک که سراسر دنیا را پوشش می دهد آشنا شویم.

بیوگرافی کوتاه از ایلان ماسک

ایلان ریو ماسک متولد ۲۸ ژوئن ۱۹۷۱/ 7 تیر 1350 کارآفرین، سرمایه‎ دار و مالک و بنیان‎گذار شرکت‎ها و موسسات عظیمی در حوزه فناوری‎های پیشرفته است. بنیان‌گذاری و مدیرعاملی شرکت‎های اسپیس اکس؛ آی ان سی؛ تسلا، اوپن ای آی، نیورالینک و دبورینگ سبب شد او جزو متمول‎ترین افراد جهان قرار گیرد. شرح زندگی‎نامه او به طور مختصر از پرتوریا در آفریقای جنوبی آغاز می‎شود؛ جایی که  از مادری کانادایی و پدری از آفریقای جنوبی زاده و در آن شهر بزرگ شد. ماسک ۱۰ ساله بود که پدر و مادر او از یکدیگر جدا شدند. ایلان اغلب اوقات را با پدرش در آفریقای جنوبی زندگی می‌کرد.

در همان سال صاحب اولین کامپیوترش شد و به دلیل علاقه به برنامه‌نویسی، به تنهایی شروع به یادگیری آن کرد. به نحوی که در سن ۱۲ سالگی شخصا بازی ویدئویی Blastar  را طراحی نموده و از محل فروش آن، ۵۰۰ دلار به دست آورد. بعد از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، ماسک تصمیم گرفت که بدون حمایت خانواده به ایالات متحده مهاجرت کرده و خانه را ترک کند. به همین منظور و با کمک بستگان مادریش نخست به کانادا و شهر مونترال نقل مکان کرد. در ابتدای اقامت در آن شهر به هر شغل کم درآمدی راضی شد و تقریباً یک سالی با فقر دست و پنجه نرم کرد.

در ۱۷ سالگی به دانشگاه کویینز در کانادا رفته  و سپس به دانشگاه پنسیلوانیا در ایلات متحده داخل شد و از همان موسسه لیسانس اقتصاد و فیزیک را دریافت کرد. حضور ایلان ماسک در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا در سال 1995 بسیار کوتاه مدت بوده و او تصمیم گرفت که به دنبال کار حرفه‌ای، شرکت نرم‌افزار وب زیب 2 را همراه با برادرش تأسیس کند. بدین ترتیب فعالیت پردامنه و موفقیت‎آمیز ایلان ماسک آغاز گردید.

این مطلب را هم ببینید
جدیدترین بتای واتس‌ اپ مخفی‌ سازی اطلاعات از مخاطبین خاص را ممکن می‌ کند

پیوستن به تسلا

چهار سال بعد (1999) ماسک همراه با شرکایش، بانک آنلاین X.com را تأسیس کرد که در سال ۲۰۰۰ با کنفینیتی ادغام شده و بانک پی پل را تشکیل داد. آن موسسه در سال ۲۰۰۲ به قیمت ۱٫۵ میلیارد دلار توسط کمپانی ای بی خریداری شد. همان سال ایلان ماسک، اسپیس‌اکس، صنعت تولید‌کننده فناوری هوا فضا و شرکت خدمات ترابری فضایی را تأسیس کرد که خود مدیرعامل و مدیر ارشد فنی آن است. دو سال بعد و در سال ۲۰۰۴، او به عنوان رئیس و طراح محصولات، به شرکت تولیدکننده «وسایل نقلیه الکتریکی تسلا موتورز و سپس تسلا» پیوست و در سال ۲۰۰۸ مدیرعامل آن شد. در سال ۲۰۰۶، او به ایجاد سولارسیتی، یک شرکت خدمات انرژی خورشیدی، کمک کرد که بعداً توسط تسلا خریداری شد و به تسلا انرژی تبدیل شد. پس از گذشت یک دوره نسبتا طولانی نه ساله، در سال ۲۰۱۵، ایلان ماسک بار دیگر دست به کار شده  و همراه با چند تن دیگر، شرکت تحقیقاتی غیرانتفاعی و ترویج هوش مصنوعی دوستانه « اوپن‌ای‌آی »، را تأسیس کرد. در همین راستا یک سال بعد کمپانی فناوری عصبی  «نیورالینک» را با هدف توسعه واسط مغز و رایانه و « د بورینگ کمپانی»در زمینه احداث تونل را  تأسیس نموده و ایده هایپر لوپ ،سیستم حمل و نقل ریلی با سرعت بالا، را مطرح کرد.

معرفی پروژه استارلینک

ایلان ماسک که دیگر به یکی از مهمترین میلیاردرها و کارآفرینان آمریکائی تبدیل شده است، ایده پروژه استارلینک Starlink  را مطرح کرده و اعلام نموده برای توسعه خدمات اینترنت ماهواره‎ای قصد دارد تا 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند. استارلینک که زیرمجموعه شرکت اسپیس ایکس است، قصد دارد هزاران ماهواره را برای تأمین اینترنت پرسرعت در کشورهای منزوی و مناطق دارای اینترنت ضعیف به فضا فرستاده و در مدارهای نزدیک زمین قرار دهد. سرویس ماهواره‌ای Starlink برای تامین اینترنت پرسرعت در سراسر دنیا راه‌اندازی شده است. هم‌اکنون استارلینک با کاربران محدود در مرحله آزمایشی قرار دارد و خیلی سریع پیش می‌رود.

ماسک طی اظهاراتی در کنگره جهانی موبایل که یک کنفرانس در زمینه صنعت مخابرات و در بارسلونا در حال برگزاری است، گفت: « این شرکت تاکنون بیش از 1500 ماهواره را به مدار فرستاده است و تا ماه آگوست قادر خواهد بود در همه نقاط جهان به جز قطب شمال و جنوب پوشش را فراهم کند. استارلینک در حال حاضر در حدود دوازده کشور در حال فعالیت بوده و تعداد این کشورها رو به افزایش است و در حال حاضر کمی بیش از 69000 کاربر فعال دارد

این مطلب را هم ببینید
جعبه گشایی سرفیس لپ تاپ استودیو

و فکر می‎کنم ظرف 12 ماه چند صد هزار کاربر، احتمالاً بیش از 500 هزار کاربر داشته باشیم. در مکان هایی که در حال حاضر اتصال اینترنت وجود ندارد یا بسیار محدود است، نیاز به این خدمات وجود دارد. این سرویس می‌تواند تضمین کننده‌ی دسترسی به اینترنت پرسرعت در مناطق دورافتاده باشد؛ هر چند که فعلا سرعت آن در حد انتظار نیست. مدیرعامل اسپیس ایکس اما نوید استفاده از تجهیزات لیزری را برای افزایش سرعت انتقال داده استارلینک داده است.»

فعلا شبکه استارلینک به دیش، ماهواره و ایستگاه‌های زمینی متکی است. ولی به گفته‌ی ایلان ماسک، کمپانی SpaceX قصد دارد با استفاده از ماهواره‌های مجهز به لیزر، خود را از شر ایستگاه‌های زمینی خلاص کند. زیرا ارتباط این ایستگاه‌ها با ماهواره‌ها زمان زیادی می‌گیرد و همین امر، سرعت انتقال داده استارلینک را پایین می‌آورد.

بر طبق آخرین گزارش ها ایلان ماسک اخیرا مدعی شده است: سرعت انتقال داده استارلینک می‌تواند به سرعتی نزدیک به سرعت نور یعنی بیش از ۲۹۰ هزار کیلومتر در ثانیه برسد. ایلان ماسک انتظار دارد با استفاده از تجهیزات لیزری، داده‌ها تا ۴۰ درصد سریع‌تر از فناوری فیبر نوری منتقل شوند. این یعنی دستیابی به سرعت سرسام‌آور بدون لمس زمین! بر مبنای این ادعا و با توجه به سرعت فعلی فیبر نوری، سرعت انتقال داده استارلینک به بیش از ۲۹۰ هزار کیلومتر در ثانیه خواهد رسید که ۹۷ درصد سرعت نور در خلاء است.

پیشرفت پرشتاب اسپیس ایکس در این حوزه، چنین ادعایی را باورپذیر جلوه می‌دهد. این کمپانی همچنین قصد افزایش ظرفیت انتقال داده، کاهش تاخیر به ۵۰ میلی‌ثانیه و تقویت پوشش‌دهی در مناطق قطبی را با استفاده از نسل دوم ماهواره‌های خود دارد. اسپیس ایکس در تکاپو برای فرستادن بیش از ۱۲۰۰ ماهواره استارلینک به مدار در چند ماه آینده است؛ اما شاید در این مسیر با چالش‌هایی نیز مواجه باشد: از جمله کمبود سوخت راکت و کند بودن روند ساخت ماهواره!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *