مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

اولین ویروس رایانه ای چگونه بوجود آمد؟

اولین ویروس رایانه ای

ویروس های کامپیوترهای امروزه در انواع و اقسام مختلف سیستم ها را آلوده کرده اند و برخی از آنها به شدت خطرناکند. ویروس کامپیوتری نوعی بدافزار است که با تزریق کدهای آلوده به دیگر برنامه های کامپیوتری خودش را تکثیر کرده و کدهای مخرب را اجرا می کند. اغلب مردم از این نام برای اشاره به تمامی بدافزارها اشاره می کنند اما تحقیقات حاکی از این است که فقط ۵ درصد ویروس ها مخربند و بقیه تنها تکثیر می شوند. اما آیا تاکنون فکر کرده اید که اولین ویروس رایانه ای از کجا بوجود آمد؟

اولین ویروس رایانه ای

اولین کار آکادمیک بر روی نظریه برنامه‌های رایانه‌ای خود تکثیر شونده، در سال 1949 توسط جان فون نویمان و با یک سخنرانی در دانشگاه ایلینوی انجام شد. کار فون نویمان بعدتر به صورت کتابی به نام ماشین‌های خودتکثیرشونده چاپ شد. وی در مطلبی توضیح داد که یک برنامه چطور می‌تواند خود را تکثیر کند. طرح فون نویمان برای تولید برنامه‌ای که خود را تکثیر کند، اولین ویروس کامپیوتری (به صورت نظری) دنیا شناخته می‌شود و او را پدر نظری ویروس شناسی کامپیوتر می‌دانند.

اولین مورد از ساخت ویروس کامپیوتر برای رایانه‌های آی‌بی‌ام در خارج از آزمایشگاه، یک ویروس سکتور بوت به نام Brain بود که توسط برادران فاروق علوی در پاکستان ساخته شد. طبق گزارش‌ها آن‌ها این ویروس را ساختند تا از کپی کاری نرم افزاری که نوشته بودند جلوگیری کنند. اولین ویروسی که مشخصا ویندوز را هدف قرار داد WinVir بود که در سال 1992 و دو سال قبل از انتشار ویندوز 3.0 کشف شد.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین اپلیکیشن های ویرایش موزیک برای اندروید در سال 2021

چند سال بعد در فوریه 1996 هکرهای استرالیایی از تیم ویروس نویسی VLAD، ویروس Bizatch یا Boza را ساختند که نخستین ویروس ویندوز 95 شناخته می‌شود. در سال 1997 ویروس رمزگذاری شده و پنهان Win32.Cabanas ساخته شد که نخستین ویروس ویندوز NT بود؛ هرچند می‌توانست ویندوزهای مختلف را آلوده کند.

انواع ویروس کامپیوتری

ویروس سکتور بوت (Boot Sector Virus)

این نوع ویروس رکورد راه انداز اصلی (اولین سکتور‌ هارد دیسک) را آلوده می‌کند. برچیدن این ویروس کاری دشوار و معمولا نیازمند فرمت است. ویروس‌های سکتور بوت اغلب از راه فلش دیسک و مانند آن منتشر می‌شوند.

ویروس غیرمقیم (Direct Action Virus)

ویروس عمل مستقیم که ویروس غیرمقیم نیز نامیده می‌شود، بر روی کامپیوتر نصب نمی‌شود. این ویروس‌ها خود را به برخی فایل‌ها می‌چسبانند و تاثیری بر تجربه کاربری و عملکرد سیستم ندارند.

ویروس مقیم (Resident Virus)

برخلاف غیرمقیم، ویروس‌های مقیم بر روی کامپیوتر نصب می‌شوند. تشخیص و نیز حذف این ویروس‌ها مشکل است.

این مطلب را هم ببینید
انصراف سونی از رویداد GDC 2020 بخاطر ویروس کرونا

ویروس چندجزئی (Multipartite Virus)

این ویروس‌ها از چند راه مختلف منتشر می‌شوند. آن‌ها سکتور بوت و فایل‌های اجرایی را همزمان آلوده می‌کنند.

ویروس چندریختی (Polymorphic Virus)

ویروس چندریختی یکی دیگر از انواع ویروس های کامپیوتری به شمار می‌رود. تشخیص این نوع ویروس‌ها برای آنتی ویروس‌هایی که از روش‌های قدیمی استفاده می‌کنند دشوار است. خصوصیت چندریختی که باعث تغییر در هویت آن‌ها پس از تکثیر می‌شود، شناسایی را مشکل می‌کند.

ویروس‌های Overwrite

این نوع ویروس‌ها باعث حذف همه فایل‌های آلوده می‌شوند؛ چون تنها مکانیسم مقابله با آن‌ها حذف همه فایل‌های آلوده است. به دلیل انتشار از طریق ایمیل، شناسایی آن‌ها دشوار است.

ویروس Spacefiller

این ویروس‌ها فضاهای خالی بین کدها را پر می‌کنند و در نتیجه آسیبی به فایل نمی‌زنند.

ویروس فایلی

یکی دیگر از انواع ویروس های کامپیوتری ویروس‌های فایلی هستند. این نوع ویروس‌ها فایل‌های اجرایی مانند exe. و com. را آلوده می‌کنند.

ویروس ماکرو

همان طور که از نامش پیداست، این نوع ویروس‌ها فایل‌های برنامه‌هایی که از ماکرونویسی پشتیبانی می‌کنند را آلوده می‌سازند. اسناد ورد و اکسل از جمله اهداف مورد حمله ویروس‌های ماکرو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *