اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

تاثیر رنگ در عکس ها

تاثیر رنگ در عکس ها چیست

در سطح فنی وجود رنگ می تواند پیچیدگی های زیادی داشته باشد. اما در سطح هنری یکی از مهم ترین بخش های یک تصویر است. می توان به جرات گفت که بر خلاف تقریبا هر عنصر دیگر عکاسی، احساسات و علاقه را تحت تاثیر قرار می دهد. در این مقاله ما به معرفی رنگ و تاثیر رنگ بر عکس ها می پردازیم. با ما همراه شوید تا به بررسی این مفاهیم بپردازیم.

 

سرد یا گرم بودن

رنگ های سرد و گرم دو نوع گسترده از رنگ ها هستند.

رنگ های گرم شامل قرمز، نارنجی و زرد است، در حالی که رنگ های سرد شامل سبز، آبی و بنفش است. این دو دسته هر کدام حال و هوای خاص خود را دارند و به شما کمک می کنند تا عکس های خود را به طرز ویژه ای بگیرید. طیف گروه گرم فعال تر و از نظر عاطفی و احساسی قوی تر هستند. آن ها به راحتی با بیننده ارتباط برقرار می کنند و توجهات را به خود جلب می نمایند.

به طور گلی رنگ های گرم از رنگ های سرد کمیاب تر هستند، از این رو حتی تصویری که دارای گرمی کوچکی باشد، به برجستگی فوق العاده ای می رسد. همین را می توان یکی از اصلی ترین دلایلی دانست که عکس های غروب خورشید و طلوع آفتاب و همین طور عکس های پاییزی به شدت جذاب باشند.

از طرفی رنگ های سرد، مطیع تر و ملایم تر هستند. آن ها در پس زمینه محو می شوند، خصوصا اگر رنگ های گرم به همراه داشته باشند. به طور کلی آن ها به اندازه رنگ گرم توجهات را جلب نمی کنند، اما مطمئنا بد نیستند. رنگ های گرم حاکم بر سوژه هستند. دسته سرد آرامش بخش و آرام به نظر می رسند. بیشتر طبیعت از رنگ های سرد ساخته شده است.

این مطلب را هم ببینید
مهم ترین نکات عکاسی از محصول برای سایت

در ادامه مقاله ما تاثیر رنگ های

  • قرمز،
  • نارنجی،
  • زرد،
  • سبز،
  • آبی و
  • بنفش

را بر عکس ها بیان می کنیم. همچنین احساسات و عواطف حاکم بر آن ها در عکس!

 

احساسات در رنگ ها

 

۱. قرمز

به عنوان یکی از نادرترین و قدرتمند ترین رنگ های طبیعت، رنگ قرمز برای عکاسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با توجه به تاریخچه رنگ قرمز و ارتباط تنگاتنگ آن با احساست و شور و هیجان، جای تعجب ندارد که این رنگ بسیار فعال است. تاثیر رنگ قرمز در عکاسی با یفتن یک برگ پاییزی قرمز، سنگ های قرمز رنگ، غروب یا طلوع خورشید و … مشخص خواهد شد.

تاثیر رنگ در عکس ها

قرمز

۲. نارنجی

در مقایسه با رنگ قرمز، نارنجی یکی از رایج ترین رنگ ها در طبیعت است.

از این رو تاثیر این رنگ در عکس ها بیشتر خواهد بود. رنگ نارنجی فقط در غروب خورشید نیست. گاهی رنگ های قهوه ای موجود در طبیعت به رنگ نارنجی ظاهر می شوند. در کل نارنجی در طیف وسیعی از رنگ ها ظاهر می شود. از قهوه ای تیره درختان گرفته تا رنگ زیبای کدو تنبل ها. نارنجی منفعل نیست و توجهات زیادی به خود جلب می کند خصوصا زمانی که در پس زمینه عکس خنک قرار می گیرد.

توضیح تاثیر رنگ در عکس ها

نارنجی

۳. زرد

رنگ زرد، درخشان ترین و خوش بین ترین رنگ ها است، به خصوص زمانی که به تنهایی ظاهر شود و ترکیبی از نارنجی یا سبز نباشد‌. بخش های زیادی از طبیعت طیفی از زرد هستند. تاثیر این رنگ در عکس ها پر از حس مثبت و هیجان خواهد بود. زرد، جزو طیف های گرم است و چشم را به خود جلب می کند.

این مطلب را هم ببینید
چند روش خلاقانه برای عکاسی از درختان

 

تاثیر رنگ زرد در عکس ها

زرد

۴. سبز

حتی اگر آبی رایج ترین رنگ در طبیعت باشد، به لطف آب و آسمان، سبز رنگی است که ما بیشتر با آن زندگی می کنیم. سیستم های تصویری ما سایه های سبز بیشتری را نسبت به رنگ های دیگر تشخیص می دهند. بنابر این تاثیر این رنگ در عکس ها می تواند به صورت

  • سبز عمیق،
  • سبز روشن،
  • سبز برفی،
  • سبز تیره

و دیگر طیف ها باشد.

سبز آشنا و تسکین دهنده است.

تاثیر رنگ سبز در عکس ها

سبز

۵. آبی

آبی رنگ شلوغی نیست.

آرام و چشمک زن است. آبی تیره و آبی روشن هر کدام احساسات متفاوتی را منتقل می کنند. آبی تیره مانند ابر تاریک می تواند قوی و برجسته باشد. اما آبی روشن ملایم تر و راحت تر است. آبی می تواند بیشترین پیام عاطفی را در یک عکس تکمیل کند.

 

تاثیر رنگ آبی در عکس ها

آبی

۶. بنفش

بنفش شاید نادرترین رنگی باشد که در طبیعت به طور خالص آن مشاهده می شود که معمولا فقط در غروب خورشید یا گل های بسیار خاص یافت می شود. رنگ بنفش در عکاسی بسیاری از مفاهیم رنگ آبی را به خود می گیرد. بنفش رنگی ارامش بخش است و عکس های شما را متمایز خواهد کرد.

 

تاثیر رنگ بنفش در عکس ها

بنفش

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *