اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

تراز سفیدی چیست؟

نور های متفاوت در تراز سفیدی

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا سوژه‌های شما هنگام عکاسی از آن‌ها در محیط‌ های داخلی، زرد می‌ شوند؟ یا چرا فلاش دوربین شما می‌ تواند آن‌ها را آبی جلوه دهد؟ به طور کامل درک مفهوم تراز سفیدی و نحوه کار آن در عکاسی دیجیتال بسیار مهم است، چون تنظیم آن به اشتباه می‌ تواند یک تصویر را خراب کند، و همه انواع رنگ ناخواسته را ایجاد کرده و باعث می‌ شود که رنگ پوست بسیار غیر طبیعی به نظر برسد. در این مقاله، توضیح می‌ دهم که چگونه می‌ توانید آن را بر روی دوربین خود تنظیم کنید یا پس از تولید برای رسیدن به رنگ های دقیق از آن استفاده نمایید.

تعریف

به سادگی، تراز سفیدی در عکاسی دیجیتال به معنی تنظیم رنگ‌ ها به گونه‌ ای است که تصویر طبیعی‌ تر به نظر برسد. ما در حال عبور از فرآیند تنظیم رنگ‌ ها برای رهایی از رنگ پس‌ زمینه، به منظور مطابقت  تصویر گرفته شده با چیزی که وقتی آن را گرفتیم، هستیم. چرا باید این کار را انجام دهیم؟ از آنجا که اغلب منابع نور (خورشید، لامپ‌ های نور، چراغ‌ قوه و غیره)کاملا رنگ سفید ساطع نمی‌ کنند و دمای رنگ مشخصی دارند.

مغز انسان اطلاعاتی را که از چشم ما می‌ آید را پردازش می‌ کند و به طور خودکار دمای رنگ را تنظیم می‌ کند، بنابراین ما به طور معمول رنگ‌ ها را به درستی می‌ بینیم. اگر یک ورق کاغذ سفید بردارید و بیرون را نگاه کنید، به احتمال زیاد مثل این است که در داخل خانه به آن نگاه کنید. با این حال، چیزی که بیشتر مردم درک نمی‌ کنند این است که تفاوت زیادی در دمای رنگ میان نور خورشید روشن و نور درونی تنگستن وجود دارد.

در حالی که مغز ما به طور خودکار رنگ ها را برای ما به این روش هوشمند پردازش می کند ، دوربین های دیجیتال تنها با مشاهده نور محیط می توانند حدس بزنند که دمای رنگ چیست. در اکثر موارد ، دوربین های دیجیتالی مدرن می توانند حدس و گمان خوبی را بزنند ، با این حال ، در برخی شرایط خطا می کنند. به دلیل این خطاها ، ممکن است برخی از تصاویر به رنگ مایل به آبی یا مایل به زرد به نظر برسد و ممکن است رنگ پوست به نظر طبیعی نرسد.

دمای رنگ و اندازه گیری آن

  • همانطور که در بالا گفتم ، منابع نوری مختلف دمای رنگ متفاوتی دارند.
این مطلب را هم ببینید
دوربین گوپرو هیرو ۹ بلک معرفی شد

این درجه حرارت های رنگی در کلوین اندازه گیری می شوند و بیشتر اوقات چیزی مانند “5،500K” مشاهده می کنید که یک روز معمولی است.

به نمودار نمونه زیر نگاه کنید که

  • رنگها و
  • مقادیر تقریبی کلوین

را نشان می دهد:

دمای رنگ نوع نور در کلوین (K)
شعله شمع 1000 تا 2000
روشنایی خانگی 2500 تا 3500
طلوع و غروب
3000 تا 4000
نور خورشید و فلاش
5000 تا 6000
ظهر خورشید و آسمان پاک
6000 تا 6،500
ابر ابری و سایه ها
6،500 تا 8000
آسمان پوشیده از ابر
9000 تا 10،000

انواع تراز سفیدی

انواع نور

اگر دوربین شما روی “Balance Auto White” یا همان تراز سفیدی خودکار تنظیم شده باشد ، سعی می کند مقدار کلوین را براساس یک شیء سفید که به عنوان یک مرجع استفاده می کند ، حدس بزنید. به عنوان مثال ، ابرهای سفید در یک صحنه به عنوان یک مرجع سفید استفاده می شوند و بقیه رنگ ها بر اساس این رنگ مرجع است. این نوع محاسبه همیشه نتایج خوبی نخواهد داشت ، به خصوص اگر صحنه ای که از آن عکاسی می کنید حاوی رنگهای خالص سفید نیست یا تحت سلطه تنها یک رنگ است.

این مطلب را هم ببینید
تجهیزات ضروری برای شروع عکاسی را بشناسید

بنابراین ، در چنین مواردی ممکن است لازم باشد تا تراز سفیدی را به

  • صورت دستی و یا
  • در طول پردازش بعد از عکاسی

تنظیم کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *