اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

دیافراگم در عکاسی به چه وسیله ای گفته می شود؟

دیافراگم در عکاسی

در ساختمان اصلی دوربین قسمت های متفاوتی وجود دارد. هر کدام از این جزئیات و قسمت ها وظیفه خاصی بر عهده دارند و به ما در گرفتن عکس های زیبا و خلق آثار هنری شگفت انگیز کمک می کنند.‌ یکی از این ابزار دیافراگم‌ است. در واقع دیافراگم یا ابرجر جزو وسایل تنظیم نور در عکاسی می باشد. در کل وسایل تنظیم نور در عکاسی عباتند از:

  • دیافراگم ()
  • شاتر
  • نورسنج.

در این مقاله قصد داریم توضیحاتی در رابطه با دیافراگم‌ برای شما ارائه دهیم.

 

دیافراگم ( اپرچر ) چیست؟

یکی از مهم ترین ابزار های دوربین عکاسی دیافراگم یا  اپرچر (aperture) نامیده می شود‌.

  • این وسیله در زمینه عکاسی وظایف بسیار مهمی بر عهده دارد.

دیافراگم در درون لنز دوربین قرار داده شده است. از ابتدای ساخت، این وسیله به شکل های مختلفی ساخته شد تا به حالت امروزی و کامل خود در آمد. البته قطعا در آینده کامل تر هم خواهد شد. دیافراگم‌ می تواند روزنه ای چند ضلعی طور و تقریبا شبیه دایره را با استفاده از چند فلز تشکیل دهنده خود به وجود بیاورد. این روزنه با توجه به نیاز شما در عکاسی و مدل های عکاسی می تواند به اندازه های مختلفی در بیاید. به همین دلیل به این نوع، دیافراگم مردمکی یا عنبیه ای نیز می گویند. جایگاه این وسیله به طور تقریبی در وسط لنز می باشد.

این مطلب را هم ببینید
نحوه گرفتن ویدیوهای تایم لپس

حال که توضیحاتی از دیافراگم‌ دادیم، در ادامه با ما همراه شوید تا وظایف این وظیفه اساسی و مهم را بیان کنیم.

 

وظایف اپرجر چیست؟

در این بخش از مقاله پس از آشنایی با اساس دیاگرام یا اپرجر، قصد داریم به بررسی وظایف آن بپردازیم. وظایف متفاوتی بر عهده اپرچر است. اما می توان گفت یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظایف آن کنترل مقدار نور دارد شده به دوربین است. همانطور که گفتیم دیافراگم‌ روزنه ای را ایجار می کند‌. زمانی که اندازه روزنه تغییر کند و کوچک و بزرگ شود، مقدار نوری که از لنز عبور کرده و به سطح حسگر برخورد می کند هم تغییر می کند‌. اندازه های دیافراگم را در حالت های مختلف با استفاده از محاسبات ریاضی مشخص کرده و با عددی بیان کرده اند. به این عدد f stop یا  f number می گویند.

این اعداد استاندارد در سال ۱۹۰۰ میلادی در کنفرانس برگزار شده در شهر فرانسه به تصویب رسید. حال بیایید در ادامه ببینیم این اعداد چه ارتباطی با باز و بسته شدن روزنه دارند.

دیافراگم در عکاسی

دیافراگم در عکاسی

ارتباط اعداد اپرچر و روزنه آن

این دو مولفه ارتباط برعکسی با یکدیگر دارند. پس می توان گفت که هر چه اعداد اپرچر بزرگتر باشد، روزنه کوچکتر خواهد شد و هر چه عدد کوچکتر باشد، روزنه بزرگتر می شود. اما چرا این اتفاق می افتد؟ ببینید زمانی که ما قطر دیافراگم‌ را چهار برابر می کنیم با توجه به ساختار و قوانین دوربین ها، این عدد معادل فاصله کانونی لنز می شود. اما نکته بسیار مهمی که در دیافراگم وجود دارد، ارتباط بین اعداد آن است.

این مطلب را هم ببینید
چگونه فناوری پهپاد برای جنگلداری ضروری می شود؟

اما این ارتباط چگونه است؟

دقت کنید که هر زمان ما از یک عدد دیافراگم به عدد بالاتر از آن برویم، نور وارد شده به دوربین به طور دقیق نصف می شود و زمانی که از عدد ابرجر به عددی پایین تر برویم، نور دوربین کاملا دو برابر خواهد شد. دقت کنید که این مقادیر حدودی نیستند. این رابطه برای تمام درجه های اعداد دیافراگم صدق می کند. این رابطه در عکاسی بسیار مهم است و تا زمانی که ما عکاسی می کنیم به آن نیاز داریم. از این رو باید به خوبی آن را به خاطر سپرد.  در گذشته درجه های دیافراگم به وسیله حلقه نصب شده روی لنز قابل کنترل بود اما در دوربین های امروزی، درجه ابرجر به وسیله یک حلقه یا دکمه موجود روی بدنه دوربین کنترل می شود.

 

سخن آخر

دوربین ها اجزای زیادی دارند و دیافراگم یا اپرچر جزو مهم ترین آن ها است. این وسیله را در مقاله کاملا توضیح دادیم. پس به دقت مطالعه کنید تا با آن آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *