بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

راهنمای خرید میکروفن های شات گان

راهنمای خرید میکروفن های شات گان

گاهی اوقات نمی‌خواهید در تولید کلیپ‌های خود از میکروفون‌های یقه‌ای استفاده کنید زیرا دوست ندارید هیچ میکروفونی در کلیپ دیده شود. و یا تمایل دارید با موبایل‌تان سریع کلیپ‌های کوتاه اما با کیفیت صدای بالا ضبط کنید. برای این موارد میکروفون شات گان انتخاب مناسبی است. زیرا با یک میکروفون شات گان می‌توانید صدا را از فاصله دور نیز با کیفیت مطلوبی ضبط کنید. با ما همراه باشید تا میکروفن‌های شات گان را مورد بررسی قرار دهیم تا راهنمای خرید میکروفن های شات گان برای شما باشد و شما را در یک خرید درست کمک کند.

میکروفن شات‌گان چیست؟

میکروفن‌های شاتگان از جمله میکروفون‌های جهت‌دار یا Directional هستند. میکروفون‌های شاتگان صدا را فقط از روبرو دریافت می‌کنند و نسبت به صدا‌های جانبی بی تفاوت هستند. از جمله کاربرد این میکروفن‌ها برای ضبط صحبت، مکالمه و دیالوگ، سخنرانی و ضبط صدای حیوانات و پرندگان در طبیعت است. شکل ظاهری این میکروفون‌ها به صورت استوانه‌ای بلند با شکاف‌هایی در اطراف بدنه با پراکندگی منظم، هستند. در نزدیکی انتهای استوانه، کپسول گیرنده صدا تعبیه شده است. صدا از طرف روبرو به استوانه وارد می‌شود و به کپسول گیرنده می‌رسد.

همچنین، صداهایی که از طرفین و از شکاف‌های بدنه وارد میکروفون می‌شوند به سبب اختلال فاز با یکدیگر، حذف می‌شود و به کپسول گیرنده نمی‌رسند. با توجه به این موضوع این میکروفون‌ها را لوله‌های تداخلی یا Interference Tube نیز نام‌گذاری کرده‌اند. میکروفون‌های شاتگان در فرکانس‌های بالا بهتر از فرکانس‌های متوسط و پایین عمل می‌کنند و هر چقدر دارای طول بلندتری باشند، جهت‌دار بودن آن‌ها بیشتر خواهد بود.

راهنمای خرید میکروفن های شات گان

الگوی قطبی یا Polar Pattern

زمانی که درباره جهت دریافت صدا در میکروفون‌ها حرف می‌زنیم باید درباره الگوی قطبی یا الگوی دریافت صدا نیز صحبت شود. الگوی قطبی یک میکروفون نمایش‌دهنده حساسیت میکروفون در دریافت صدا از جهت‌های گوناگون نسبت به منبع صدا است. به جزء میکروفون‌های تمام جهته یا Omni-Directional بقیه میکروفون‌ها از الگویی بنام الگوی کاردیوئید پیروی می‌کنند. این الگوها انواع گوناگونی دارند. میکروفون‌های شاتگان نیز دارای الگوی کاردیوئید باریکی هستند به طوری که حساسیت آن‌ها در برابر صداهایی که از سمت مجاور می‌ایند خیلی کم و دربرابر صداهای روبرو خیلی زیاد است.

این مطلب را هم ببینید
بهترین‌ لنز‌های نیکون برای عکاسی معماری کدام اند؟

انواع میکروفون شات‌گان

از لحاظ ساختاری، میکروفون‌های شات‌گان را می‌توان به دو دسته، میکروفون‌های شات‌گان بلند و شات‌گان کوتاه تقسیم کرد. از میکروفن‌های شات‌گان‌ بلند اکثرا در ساخت فیلم‌های سینمایی و مستند‌های حیات وحش استفاده می‌شود. به گونه‌ای که جدا از دوربین مورد استفاده قرار می‌گیرند. میکروفن شات‌گان‌های کوتاه قابل نصب بر روی دوربین هستند. باید در زمان انتخاب میکروفن شات‌گان کوتاه به نوع دوربین هم دقت داشته باشید. طول شات‌گان‌های کوتاه به طور معمول  تقریبا 20 سانتی‌متر است و ممکن است در زمان نصب بر روی کفشک دوربین‌های کوچک با مشکل تعادل روبرو شوید. لازم به ذکر است که بیشتر میکروفون‌های شات‌ گان کوتاه از باتری دوربین تغذیه می‌شوند، پس برای صرفه‌جویی در مصرف باتری یا زمانی که به میکروفن نیاز ندارید آن را خاموش کنید و یا مدل‌های باتری‌دار را تهیه کنید.

کاربرد‌های میکروفون شاتگان

با توجه به جهت‌دار بودن زیاد میکروفن شات گان در ضبط صدای گفتگو یا خوانندگی بسیار کارآمد است. کلا زمانی که ضبط صدای یک صوت خاص بدون توجه به صداهای اطراف مدنظر باشد، میکروفون‌های شات‌گان بسیار کارآمد هستند. این ویژگی میکروفن‌های شاتگان باعث شده تا نمی‌توانیم از آن‌ها برای تمام موارد صدابرداری استفاده کنیم. مثلا زمانی که با یک دوربین ثابت صدای اجراهای موسیقی را ضبط می‌کنید، بهتر است از میکروفن‌های غیر جهت‌دار به جای میکروفن‌های شاتگان استفاده کنید.
فاصله قابل قبول برای میکروفون‌های شات‌گان تا سوژه بین 1.5 تا 3 متر است. پس تا جایی که امکان دارد به سوژه نزدیک شوید و میکروفون را روبروی آن بگذارید. میکروفون شات‌گان قابلیت زوم ندارد پس هدف‌گیری منبع صوت را باید دقیق انجام دهید. معمولا از میکروفون شات گان در فضا‌های بسته کوچک استفاده نمی‌شود چون انعکاس صدا از سطوحی مثل دیوار  به خوبی به وسیله میکروفون دریافت می‌شود.

لوازم جانبی میکروفون شات‌گان

برای استفاده از میکروفن‌های شات‌گان باید از ابزارهای جانبی نیز استفاده کرد و به طور معمول به تنهایی از این میکروفن استفاده نمی‌شود. از جمله ابزارهای جانبی این میکروفن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این مطلب را هم ببینید
آموزش عکاسی از مادران باردار

میله یا دسته بوم Boom Pole

این میله‌ها معمولاً ظاهری تلسکوپی دارند و با توجه به ساخت آن که از آلیاژ سبک آلومینیوم یا فیبر کربن است حمل راحتی دارند. میله بوم بهترین ابزار برای کنترل میکروفن شات گان بوده است و در تمام صحنه‌های دیالوگ در سینما و تولیدات ویدیویی از آن‌ها استفاده  می‌شود. میله بوم‌ها را به طور معمول به صورتی در دست می‌گیرند که از بالا به طرف پایین بوده و به طرف دهان گوینده  و به سمت زمین نشانه‌روی شود. بطور کلی نویز ایجاد شده از طرف زمین کم‌تر از بقیه سطوح می‌باشد. همین‌طور نشانه‌روی از بالا به فیلمبردار کمک می‌کند با دست باز کادربندی کند. اپراتورهای بوم خوب می‌دانند چگونه وزن میله بوم و میکروفون را بین دستان خود متعادل کنند چون امکان دارد جلسات ضبط زمان زیادی ببرد.

ضربه‌گیر یا لرزش‌گیر Shock Mount

میکروفن‌های شات‌گان به ضربه و لرزش بسیار حساس بوده و به آسانی نویز ایجاد شده را دریافت می‌کنند. همین طور در میکروفن‌ شات‌گان‌ کوتاه نیز از نوعی سیستم تعلیق برای خنثی کردن ضربه و لرزش استفاده می‌شود.

بادگیر یا Windshield

زمانی که می‌خواهید در فضای باز و در مواردی که باد درحال وزیدن است صدابرداری کنید از این بادگیر برای کم کردن نویز ناشی از صدای باد استفاده می‌شود.

راهنمای خرید میکروفن های شات گان

با توجه به توضیحات داده شده امیدواریم به طور کامل با میکروفن‌های شات‌گان آشنا شده باشید و این مقاله راهنمای خرید میکروفن های شات گان برای شما باشد. این میکروفن‌ها توسط کمپانی‌های معروف که در زمینه تولید میکروفن فعالیت دارند به بازار عرضه شده است که بهترین‌های آن‌ها را می‌توانید از مجموعه ما تهیه کنید. از جمله این میکروفن ها می توان به میکروفن شاتگان سارامونیک Saramonic SR-TM7 Shotgun Microphone و میکروفن شاتگان سارامونیک Saramonic SoundBird T3 Shotgun Microphone همراه باتری و میکروفن شاتگان برودکست آزدن AZDEN SGM-3416L Broadcast Shotgun Microphone و میکروفن شاتگان آزدن Azden SGM-3416 Shotgun Microphone اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *