بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

سه پایه برای عکاسی بهتر است یا تک پایه؟

سه پایه برای عکاسی بهتر است یا تک پایه؟

برای عکاسی تجهیزات مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها عکاسان می توانند عملکرد بهتری داشته باشند. تک پایه ها و سه پایه های دوربین های عکاسی هستند که به جلوگیری از لرزش دوربین کمک می کنند. اما سوال اینجاست که سه پایه برای عکاسی بهتر است یا تک پایه؟

سه پایه برای عکاسی بهتر است یا تک پایه؟

سه پایه

با سه عدد پایه، سه پایه از مقاومت بیشتری برخوردار است. استفاده از سه پایه به معنی این است که نسبت به تک پایه بهتر می‌توانید به نوردهی طولانی بپردازید.

تک پایه برخی از لرزش‌های دوربین را از بین می‌برد. ولی سه پایه بهترین گزینه برای چند ثانیه یا حتی چند دقیقه عکاسی با نوردهی طولانی است. البته حتی در صورتی که از سه پایه هم برای عکاسی استفاده کنید، ممکن است باد و یا کیفیت ساخت سه پایه روی تصاویر شما تاثیر بگذارند و باعث لرزش تصویر شوند. با این وجود سه پایه‌ها هنوز هم در بین پایدارترین پشتیبان‌های دوربین قرار دارند.

این مطلب را هم ببینید
معرفی سه مدل از پهپادهای مبتدی 2021

طراحی سه پایه به گونه‌ای است که شما می‌توانید دوربین را روی آن قرار داده و از آن دور شوید. اما انجام این کار با تک پایه ممکن نیست. سه پایه‌ها همچنین دوربین را در یک مکان ثابت نگه می‌دارند، کاری که تک پایه‌ها نمی‌توانند به خوبی انجام دهند. ثابت نگه داشتن دوربین در یک مکان می‌تواند زمان عکاسی ماکرو به کمک شما بیایید. همچنین برای عکس‌هایی که باید چندین عکس مختلف را کنار هم قرار دهید (مانند عکس HDR و پانوراما) سه پایه انتخاب بسیار خوبی است.

پس چرا عکاسان می‌خواهند از تک پایه استفاده کنند، اگر سه پایه عملکرد بهتری در کاهش لرزش دارند؟

یکی از دلایلی که کاربران استفاده از تک پایه را به سه پایه ترجیح می‌دهند اندازه‌ی کوچک این محصول است.

اول، سه پایه فضای بیشتر روی زمین برای قرار گرفتن اشغال می‌کند. تک پایه‌ها در مقایسه با سه پایه‌ها مقدار خیلی کمی از فضا را اشغال می‌کنند. اگر در یک مکان شلوغ عکاسی می‌کنید، یک سه پایه ممکن است خطر آفرین باشد و به همین دلیل برخی مکان‌ها استفاده از سه پایه را ممنوع می‌کنند.

این مطلب را هم ببینید
عکس خوب چگونه ایجاد می شود؟

همچنین اندازه‌ی کوچک‌تر تک پایه‌ها به شما این امکان را می‌‎دهد که به سادگی آن‌ها را جابجا کنید. تصور کنید که در حال عکاسی از یک بازی فوتبال هستید و نیاز دارید به طور مداوم تغییر مکان بدهید.

با استفاده از یک سه پایه، شما باید سریعاً پایه‌های سه پایه را جمع کنید و موقعیت خود را تغییر دهید. ولی با استفاده از تک پایه، شما فقط آن ‌را برمی‌دارید و تغییر مکان می‌دهید. شما می‌توانید این روند را با استفاده از یک تک پایه بسیار سریع تر انجام بدهید، مخصوصا اگر یک لنز سنگین ورزشی دارید.

سرعت در تنظیم پایه نیز یکی از موارد مهم در مورد تفاوت سه پایه و تک پایه است. تک پایه‌ها با استفاده از یک گیره تنظیم سریع امکان تغییر ارتفاع آسان را به شما خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *