بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

سه پایه عکاسی و کاربردهای آن

نصب تری پاد

تجهیزات زیادی در علم و هنر عکاسی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان به بهبود تصویر برداری کمک کرد‌. یکی از این تجهیزات سه پایه عکاسی است. در مقاله نوشته شده، قصد داریم به معرفی این وسیله کمکی بپردازیم.‌

سه پایه عکاسی و کاربردهای آن

در عکاسی از سه پایه برای تثبیت و بالا بردن دوربین، فلش یا سایر تجهیزات عکاسی استفاده می شود. تمام سه پایه ها دارای سه پا و یک سر برای نصب دوربین هستند. سر نصب شامل قسمت هایی است که باعث نصب دوربین خواهد شد. علاوه بر آن مکانیزمی دارد که قادر به چرخش دوربین است یا شیب آن را هنگام نصب بر روی سه پایه ها تنظیم می کند. معمولا سه پایه از آلومینیوم، فیبرکربن، فولاد، چوب یا پلاستیک ساخته می شوند.

از این وسیله معمولا برای جلوگیری از حرکت دوربین استفاده می شود. زمانی که نوردهی با سرعت انجام می شود، لنز های با فاصله کانونی مورد استفاده قرار می گیرند و در حالی که هر حرکت دوربینی مورد استفاده خواهد بود، در حالی که شاتر باز است و تصویر محوی ایجاد می شود، استفاده از سه پایه مهم خواهد بود.

در حالت های مختلف استفاده از سه پایه عکاسی باعث کاهش لرزش دوربین و در نهایت رسیدن به حداکثر وضوح تصویر خواهد شد. این وسیله برای دستیابی به کادربندی دقیق هم بسیار مهم است. ‌استفاده از سه پایه اجازه رویکرد متفکرانه برای عکاسی را می دهد به همین دلیل استفاده از این وسیله اغلب برای عکاسی حرفه ای و ویدیو گرفتن ضروری است.‌

تجهیزات تری پاد

تجهیزات سه پایه

از سه پایه عکاسی دقیقا چگونه استفاده می شود؟

همانطور که گفتیم سه پایه عکاسی وسیله ای است که برای ایمنی و نگه داشتن دوربین طراحی شده است. اکثر سه پایه ها دارای یک قطب مرکزی و پاهای قابل تنظیم ارتفاع هستند. هدف اصلی سه پایه این است که به عکاسان اجازه دهد تا با استفاده از سرعت شاتر آهسته، تصاویر را ضبط کنند.

این مطلب را هم ببینید
آموزش روش های نورپردازی در عکاسی از غذا

به عنوان مثال برای عکس های نجومی که در آن نور کافی وجود ندارد و نمی توان دوربین را بدون ایجاد لرزش در دست نگه داشت از این وسیله استفاده می شود.

تری پاد ها به طور گسترده ای در موقعیت هایی مورد استفاده قرار می گیرند که یک عکاس می خواهد دقیقا همان عکس یا صحنه را چندین بار ضبط کند. به عنوان مثال برای ایجاد تصاویر HDR و ضبط همان صحنه برای چندین بار و در معرض نور های مختلف.

خصوصیات سه پایه های مختف

 

Tripod

Tripod

انواع مختلفی از سه پایه ها وجود دارد. ارزان ترین سه پایه  عموما از لوله های آلومینیومی ساخته شده است و هزینه ای کم دارد. این مدل در درجه اول برای مصرف کنندگان و دوربین های فیلم برداری استفاده می شود. این مدل سه پایه معمولا با سر و پایه لاستیکی اتصال را برقرار می کند.
ویژگی مشترک مدل های مختلف سه پایه عکاسی که بیشتر برای دوربین های ثابت طراحی شده این است که به سر این امکان را می دهد که نود درجه از یک طرف بچرخد و به دوربین امکان تصویربرداری کامل از مناظر را خواهد داد. در مدل های ارزان قیمت اغلب یک سنجاق کوچک در قسمت جلوی پیچ تعبیه شده که برای تثبیت دوربین فیلم برداری استفاده می شود. این قسمت در سه پایه های گرن قیمت عکاسی یافت نمی شود.

این مطلب را هم ببینید
برنامه های برتر عکاسی برای ذهن های خلاق

سه پایه های حرفه ای، گران تر، محکم تر و قوی تر هستند. آن ها بدون سر یکپارچه اند. سر های جداگانه اجازه می دهند تا ترکیب سه پایه با نیاز های عکاس تنظیم شود.

سه پایه فیبر کربنی بسیار گران قیمتی وجود دارد که کاربرد آن بیشتر در جاهایی است که سه پایه باید سبک باشد.

بسیاری از سه پایه ها حتی برخی از موارد نسبتا ارزان تر شامل نشانگر های سطح بندی می باشند.

 

سخن آخر

در این مقاله درباره تری پاد عکاسی صحبت کردیم. وسیله ای که برای عکاسان حرفه ای مورد نیاز است و خصوصیات و کاربرد های بسیاری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *