بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

معرفی 3 نوع اصلی پروژکتور، کاربرد، مزایا و معایب آن

در جهان تکنولوژِی انواع مختلفی از پروژکتورها وجود دارد که ما امروزه از آنها استفاده می کنیم. اگر بخواهیم یک تعریف کوتاهی از پروژکتور ارائه کنیم آن را یک دستگاه نوری  که برای نمایش تصویر یا فیلم بر روی یک سطح استفاده می شود، می توانیم توصیف نمائیم.

سطحی که برای نمایش تصویر یا فیلم از آن استفاده می شود ممکن است یک سطح ساده یا یک صفحه باشد. پروژکتورها جایگزین مانیتور البته در اندازه بزرگ‎تری شده اند. یعنی هر کاری را که یک تلویزیون بزرگ یا مانیتور می‌تواند انجام دهد، پروژکتور نیز می تواند انجام داده و پخش نماید.این موارد برای کسانی که عاشق بزرگنمایی هستند و دوست دارند میزکارشان را وسیع و باز ببینند بسیار عالی است.در واقع هر آنچه را که در صفحات کوچک از موبایل و مانیتور و تلویزیون دوست ندارید ببینید می توانید با ایجاد یک صفحه بزرگ ببینید.

معمولا از پروژکتورها در کلاس های درس، جلسات شرکتی، کنسرت ها، سینماها یا سینماهای خانگی استفاده می شود. به طور مثال در کلاس‌های درس و در حین سخنرانی معلم، دانش آموز می تواند با استفاده از پروژکتور، از راه دور و با فاصله، از درس و سخنرانی معلم استفاده کند. نصب آسان آن از جذابیت های دیگرش است که می توانیم به آن اشاره کنیم که مدتی هم بود که خیلی از مراکز آموزشی از اینکه کلاس های درسشان را مجهز به آن می کنند بر خود می بالند و عنوان هوشمند سازی کلاسهای درس خود بر می شمارند.

با توجه به اهمیت پروژکتورها، در ادامه این مقاله با 3 نوع پرطرفدار پروژکتور آشنا شده و  کاربرد، مزایا و معایب پروژکتورها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اول از سه نوع پروژکتور با زوایای نمایشی مختلف آغاز و بررسی می کنیم:

انواع پروژکتور:

ما می توانیم پروژکتورها را بر اساس زوایای نمایشی مختلف آنها طبقه بندی کنیم. بر این اساس و با توجه به ویژگی نمایش، عمدتاً سه نوع پروژکتور  وجود دارد:

— پروژکتور لوله اشعه کاتدی (CRT).
— پروژکتور نمایشگر کریستال مایع (LCD).
— پروژکتور پردازش نور دیجیتال (DLP).

پروژکتور لوله اشعه کاتدی (CRT).

پروژکتور CRT یکی از محبوب ترین انواع پروژکتور در حال حاضر است. این نوع پروژکتورها دارای روشنایی بالایی هستند که در اصل به آن دستگاه ویدئو پروژکتور می گویند. در داخل ویدئو پروژکتور یک لوله پرتو کاتدی کوچک وجود دارد. همچنین در این نوع از پروژکتورها یک لنز در جلوی CRT برای کنترل اندازه پروجکشن قرار گرفته است. پروژکتورهای CRT دارای سه تفنگ نوری هستند که تاثیر مهمی بر کیفیت تصویر آنهاگذاشته و سبب ارتقاء تصاویر در آنها می شود. تصاویر در پروژکتورهای CRT با کمک سه رنگ اصلی قرمز سبز و آبی پردازش می شوند. برای به راه انداختن پروژکتورهای CRT به نیروی بیشتری نیاز است و به دلیل اندازه بزرگ‎شان، به طور شخصی قابل حمل بوده و راه اندازی آنها در مرحله اولیه دشوار است.

این مطلب را هم ببینید
نکاتی که باید هنگام خرید سه پایه دوربین عکاسی رعایت کنید

پروژکتور نمایشگر کریستال مایع (LCD).

پروژکتور LCD نیز یکی از انواع اصلی پروژکتورها است که کیفیت تصویر روشن تری دارد و از پروژکتورهای DLP بهتر است. آنها همچنین از نظر قیمت مقرون به صرفه هستند و رندر خوبی از بلوک ها و همچنین مدیریت حرکت دارند. این توسط آینه پلاریزه کار می کند که عبور می کند و فقط رنگ خاصی از نورها را منعکس می کند.

LCD شبیه دو حالت مختلف ماده است. یکی مایع و دیگری جامد. پروژکتورهای نمایشگر کریستال مایع از کریستال مایع برای نمایش تصاویر بر روی صفحه نمایش استفاده می کنند.

این کریستال های مایع مانند فرآیند نمایش نمایشگرهای کامپیوتر، لپ تاپ، تلویزیون یا سایر تلفن های همراه عمل می کنند. آنها بسیار نازکتر از پروژکتورهای CRT هستند و استفاده از آنها راحت و آسان است. چون قابل حمل هستند.

پروژکتور پردازش نور دیجیتال (DLP).

پروژکتورهای DLP دارای مجموعه ای از آینه ها هستند که به سمت منبع نور کج می شوند. در حال حاضر دو نوع پروژکتور DLP در بازار موجود است.

یکی پروژکتورهای تک تراشه DLP است که کیفیت تصاویر واضحی را ارائه می دهد و دیگری سه پروژکتور DLP تراشه ای است که گرانتر اما کیفیت خوبی نسبت به پروژکتورهای تک تراشه دارد.

پروژکتورهای DLP تصاویر سه بعدی واضح ارائه می کنند. همچنین طبیعتاً بسیار سریع است و روشنایی بهتری نسبت به پروژکتورهای LCD دارد. اکثر DLP ها توسط Texas Instrument تولید می شوند.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین دوربین های DSLR برای عکاسان حرفه ای در سال 2021

استفاده از پروژکتورها:

ما از پروژکتور برای چند منظور استفاده می کنیم. در واقع ممکن است استفاده از پروژکتورها را نیز دیده باشید. در اینجا، من به چند مورد استفاده بسیار رایج از پروژکتورها در زندگی روزمره ما اشاره کرده ام.

-معلمان از پروژکتور در کلاس درس خود برای ارائه سخنرانی های خود استفاده می کنند.
-شرکت ها از پروژکتور برای جلسات خود استفاده می کنند.
-از پروژکتورها می توان در خانه برای ساختن محیطی مانند سینما یا تئاتر استفاده کرد.
-در هر نوع جلسه خاص از پروژکتورها استفاده می شود.
-آنها همچنین در بسیاری از جلسات تجاری شرکتی مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای استفاده از پروژکتور:

مزایای استفاده از پروژکتورها بسیار زیاد است. در واقع ما از پروژکتور استفاده می کنیم تا از مزایای آن برای سهولت در زندگی خود استفاده کنیم.

-ما می توانیم تصویر بزرگ ایجاد کنیم.
-پروژکتورها جایگزین تلویزیون های بزرگ هستند.
-آنها نسبت به یک تلویزیون بزرگ ارزان هستند.
-با استفاده از پروژکتورها می توانیم در فضای بیشتری صرفه جویی کنیم.
-استفاده و نصب آنها آسان است.
-آنها می توانند ارائه یک تصویر را موثرتر کنند.

معایب استفاده از پروژکتور:

همچنین استفاده از پروژکتورها دارای معایبی است. اینها واقعیت هایی هستند زیرا  این یک فناوری است که زندگی ما را راحت تر کرده است.

-برای گرفتن نتیجه بهتر به اتاق تاریک نیاز دارد.
-به طور منظم نیاز به تعمیر و نگهداری دارد.
-هزینه نصب بیشتر است.
-آنها در بیشتر موارد به دستگاه صوتی جداگانه نیاز دارند.

با این حال، پروژکتورها برای هر جلسه شرکت و موسسه بزرگ یا کوچک نقش حیاتی دارند. عملکرد اصلی پروژکتور برای هر نوع پروژکتور یکسان است.

امیدوارم این پست بتواند تمام شک و تردید شما را در مورد پروژکتورها برطرف کند. لطفا تجربه خود را از بازدید از سایت به ما بگویید. ما خیلی مشتاقیم نظرات شما را بشنویم.

از اینکه با پایاتل همراه بودید متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *