تحلیل و بررسی, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

مودم و روتر چه تفاوتی با هم دارند؟

Router Vs Modem

یک شوخی در فضای مجازی هست با این مضمون که مهمترین چراغهای زندگی من … چهار تا چراغهای مودم هستند چون اگر خاموش باشند من می میرم.از شوخی گذشته به اهمیت وجود چنین دستگاهی برای ارتباط با دنیای خارجی باید اعتراف کرد. با مودم و کارکرد آن کم و بیش اغلب ما آشنایی داریم اما با روتر یا مودم روتر هم آیا آشنایی داریم آیا می دانیم کارکرد هر کدام چیست و چه تفاوتی باهم دارند قصد داریم در این مطلب به این موضوعات بپردازیم.اگر اندکی با دنیای شبکه و تجهیزات آن آشنا باشید هم قطعا کلمات روتر، سوئیچ و مودم را شنیده اید. اما اگر بخواهیم کاربرد خانگی این تجهیزات را بیابیم، می توانیم همه آن ها را در یک مودم ADSL مشاهده کنیم. اما مودم و روتر چیستند و چه تفاوت هایی دارند؟

امروزه با همین تجهیزات پایه بسیار پیشرفته و سریع ما می‌توانیم به صورت همزمان درخواست‌های میلیونی خود را به سمت سرور‌های گوگل بفرستیم و در کسری از ثانیه پاسخ خود را دریافت کنیم.این تجهیزات پیشرفته را می توان در اغلب خانه ها پیدا کرد ولی برای آگاهی از تفاوت مودم و روتر لازم است ابتدا با خود این دستگاهها آشنا شویم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت و در انتهای مطلب هم یک آموزش خواهیم داشت اینکه چگونه یک مودم روتر را به روتر تبدیل کنیم.ساده ترین و پر کاربردترین دستگاهی که امروزه می‌توان آن را تقریبا در هر مکانی یافت مودم می‌باشد. مودم های ADSL که باعث ایجاد ارتباط افراد خانه به دنیای اینترنت می‌گردند.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

مودم چیست و چه کاربردی دارد؟

روتر چیست و چه کاربردی دارد؟

تفاوت مودم و روتر چیست؟

مودم روتر چیست؟

آیا می توان مودم روتر را به روتر تبدیل کرد؟

 

مودم (Modem) چیست و چه کاربردی دارد؟

برای ارتباط سیستم های کامپیوتری به یکیدیگر توسط شبکه بزرگ اینترنت توسط زیر ساخت های پایه مخابراتی که در خانه های همه وجود دارد امکان پذیر شد بنابراین نیاز بود تا داده دیجیتالی که توسط  انسان در کامپیوتر تولید می‌شود بر روی سیم تلفن رفته و به جای صوت، این بار داده متنی عکس ویدئو و یا هر داده دیگری باشد که روی سیم منتقل می‌شود.از آنجایی که سیم‌های تلفن و ارتباطات صوتی توسط ولتاژ‌های آنالوگ ایجاد می‌شدند، از این رو نیاز به دستگاهی بود که این داده‌های دیجیتال کامپیوتر را به داده‌های قابل انتقال آنالوگ تبدیل کند و همچنین در سمت گیرنده نیز این داده‌های آنالوگ را مجددا به داده‌های دیجیتال تبدیل کند. این دستگاه مودم نام گرفت.در واقع این دستگاه یک پل ارتباطی بین دنیای دیجیتال و آنالوگ است که توسط یک سیم به کامپیوتر و تلفن متصل می شود.

روتر (Router) چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

روتر هم یک مسیر یاب است دستگاهی که داده های اینترنتی را در شبکه مسیریابی می کند هر گاه لازم باشد که چند دستگاه به مودم متصل شوند و اینترنت داشته باشند این کار را روتر انجام می دهد روتر دارای چندین پورت خارجی است که هر کدام از آنها به شبکه محلی LAN متصل است را به مودم وصل شده و اینترنتشان برقرار شود در واقع روتر وظبفه دریافت اینترنت را از مودم و اشتراک گذاری آن را در بین دستگاههای دیگر را دارد. به همین دلیل روتر کلیدی ترین دستگاه ارتباطی است که با اتصال شبکه های محلی کوچک به یکدیگر و مسیریابی بسته های اطلاعاتی را به هم شکل می دهد.

مودم‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به کارکردشان از سوی مرکز های ارائه دهنده اینترنت توصیه می شوند که شامل موارد زیر می شوند:

  • مودم DSL
  • مودم 3G/4G
  • مودم کابلی
  • مودم فیبر نوری یا GPON

ترکیب مودم و روتر (Modem/Router)

مودم های خانگی که امروزه در اغلب خانه ها می بینیم در واقع مودم – روتر هستند و توانایی های هر دو دستگاه را دارند اما در بیشتر شرکت‌های بزرگی که با اینترنت سر و کار دارند، برخلاف مودم های خانگی، مودم و روتر دو دستگاه جداگانه هستن که از طریق اتصالات به یکدیگر متصل می شوند. همانطور که گفته شد مودم اینترنت را از شرکت ارائه دهنده اینترنت دریافت و آن را به روتر منتقل می کند. سپس روتر آن را به صورت بی سیم(WIFI) یا با استفاده از پورت LAN و کابل شبکه، با دیگر دستگاه‌ها به اشتراک  می گذارد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش و راه‌های حل مشکل کند شدن ویندوز ۱۰

می توان گفت روترها دستگاههای پایه ای هستند که در مرکز ارتباطات به کار گرفته می شوند حال این سوال پیش می آید که آیا می توان عملکرد های مودم و روتر را با یکدیگر ترکیب کرد؟ آیا یک دستگاه مودم روتر، دستگاهی کاربردی برای کاربران خواهد بود؟با در نظر گرفتن این موضوع که مودم روتر دستگاه پایان اتصال به اینترنت است در پاسخ سوال باید گفت که امروزه تقریباً تمامی مودمهایی که تحت عنوان مودم ADSL از بازار خرید می‌کنیم، تنها یک مودم ADSL نیست، بلکه یک دستگاه مودم روتر هستند که علاوه بر عملکرد مودم روتر، عملکرد سوئیچ را نیز در دل خود دارند. بنابراین به هیچ عنوان مودم ADSL را که در خانه ها می بینید دست کم نگیرید، چرا که معجونی از تجهیزات پیشرفته و پرکاربرد در دنیای ارتباطات هستند.

اگر به مودم ADSL خود که از این به بعد به آن مودم روتر می‌گوییم نگاهی بیندازید، متوجه تفاوت آن با یک مودم معمولی خواهید شد. یک مودم معمولی تنها دارای دو پورت یا گذرگاه می‌باشد که داده آنالوگ را که همان سیم تلفن است دریافت می‌کند و آن را بر روی پورت خروجی به سمت کامپیوتر هدایت می‌کند. اما یک مودم روتر کمی متفاوت است.

با نگاه به آن متوجه خواهید شد که روی آن یک پورت کوچک تحت عنوان DSL، چندین پورت LAN، و یک آنتن وای فای می‌بینید. در واقع این دستگاه در دل خود و در درجه اول یک سوئیچ است که دستگاه‌های مختلفی نظیر کامیپوتر و لپ تاپ از طریق اینترفیس‌های LAN و Wi-Fi به آن متصل می‌شوند. سپس کل این اتصالات در قالب یک شبکه محلی با یک دامنه IP به عنوان یک اینترفیس روتر تعیین می‌گردند. اینترفیس دیگر روتر را  گذرگاه خروجی تشکیل می‌دهد که این گذرگاه به عنوان گذرگاه دیجیتال مودم می‌باشد. از طرف دیگر اتصال DSL مودم که سیم تلفن به آن متصل می‌شود همان گذرگاه آنالوگ مودم است. بنابراین، این دستگاهی که می بینید یک سوئیچ، یک روتر و یک مودم می‌باشد.

کاربرد بالایی که مودم و روتر در اتصال به اینترنت کاربران داشته و دارد شرکت تولید کننده هم بیکار نماندند و در سال های اخیر به جای مودم ها جدا و روتر های جدا خانگی اقدام با تولید دستگاههای کردند که ترکیب این دو دستگاه است که اصطلاحا مودم روتر گفته می شود و مورد استفاده قرار می گیرند.

مودم روتر چیست؟

تفاوت مودم و روتر

احتمالاً تا به امروز عبارت مودم روتر را نیز شنیده‌اید و از خود پرسیده باشید که مودم روتر چیست؟ اغلب افراد متوجه تفاوت بین مودم و روتر نمی‌شوند. دلیل این امر آن است که بسیاری از سازندگان دستگاه‌های ترکیبی از مودم و روتر را ساخته و به فروش می‌رسانند. این دستگاه‌ها ترکیبی از مودم و روتر هستند که به صورت سخت‌افزار منفردی عرضه می‌شوند. همچنان با پیشرفت فناوری ما شاهد دستگاههای ترکیبی نیز هستیم تا جایی که اینک در بسیاری از خانه ها از این دستگاه ترکیبی استفاده می شود.

با این حال فهم تفاوت بین مودم‌ها و روترها دارای اهمیت است، زیرا آن‌ها همچنان به صورت دستگاه‌های مستقلی به فروش می‌رسند. در این حالت شما در صورتی که بخواهید یکی از آن‌ها را بخرید نیازی به خرید دستگاه دیگر نخواهد داشت. به علاوه خرید آن‌ها به صورت دستگاه‌های مستقل، در مواردی که می‌خواهید جنبه‌های خاصی از شبکه اینترنت خانگی خود را ارتقا دهید یا مودم و روتر قدیمی را جایگزین کنید، به‌صرفه‌تر خواهد بود. یعنی باید نیاز خود را با توجه به تعاریفی که داشتیم تشخیص دهید و سپس اقدام به خرید کنید.

مودم‌ها و روترهای 5G

با توجه به هیاهوی زیادی که پیرامون اینترنت نسل پنجم یا 5G پدید آمده است، بسیاری از افراد کنجکاو هستند که برای اتصال به این نوع اینترنت نیازمند یک مودم و روتر جدید هستند یا نه. همانند انواع دیگر اتصال‌های اینترنتی برای اتصال به اینترنت نسل پنجم به مودم‌های خاص این فناوری نیاز دارید. گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های مجهز به امکانات 5G این مودم‌ها را در خود دارند. اما افرادی که می‌خواهند از اتصال 5G در خانه خود بهره بگیرند، باید مودم‌های خاص آن را خریداری کنند. امکان خرید این دستگاه‌ها چه به صورت مودم یا روتر و چه به صورت ترکیبی از آن دو هم اینک فراهم شده است.

این مطلب را هم ببینید
نحوه فعال کردن کیبرد استاندارد فارسی در ویندوز 10

حتما مودم های قدیمی هم به کار خود ادامه می دهند، اما برای این که از مزیت کامل سرعت بالای 5G بهره‌مند شویم، باید روتر خود را نیز ارتقا دهیم. روترهای تک باند کُند ممکن است موجب کاهش سرعت اتصال اینترنتی 5G شوند. با این حال همه این موارد به طرح اینترنتی و میزان عملی سرعت اتصال 5G شما بستگی دارد. بنابراین تا زمانی که نمی‌دانید چه نوع اینترنت 5G در منطقه شما ارائه شده است و جزییات طرح اینترنتی و دستگاه‌های سازگار با آن را نمی دانید اقدام به ارتقای مودم یا روتر خود نکنید. ارتقا دادن این مودمها یک راه حل بی نظیر با سرعت بالا است که از استانداردهای مختلف پشتیبانی می کند  این مدل به منظور این که بتوانید در هر زمان اتصال را با آنچه که بدنبال آن هستید تطبیق دهید  این امکان را به شما می دهد که از پهنای باند هر دستگاه استفاده کنید ، بنابراین کیفیت فوق العاده ای را به شما ارائه می کند.

آیا امکان دارد مودم‌-روتر را به روتر تبدیل کرد؟

شما می‌توانید مودم‌-روتر خود را را هم به دستگاه جداگانه روتر تبدیل کنید. معمولا کسانی به این کار احتیاج دارند که فقط یک خط تلفن دارند و می‌خواهند در فضای نسبتاً بزرگی، می خواهند به تعداد زیادی کاربر اینترنت برسانند. در این مواقع می‌توانید مودم-روتر خود را رو به روتر تبدیل کنید.

آموزش تبدیل مودم‌-روتر به روتر

در گام اول مرورگر خود را را باز می کنید و آدرس 192.168.1.1 رو در نوار بالایی مرورگر وارد  می کنید. البته ابتدا باید به همه اطلاعات دستگاه خود مانند نام کاربری و رمز عبور دسترسی داشته باشید. سپس با آماده داشتن رمز عبور وارد تنظیمات مودم خود شوید.

آدرس آی پی

تصویر 1

صفحه‌‌ی ورود به تنظیمات مودم  باز می شود. حالا باید نام کاربری و رمز خود را وارد و گزینه‌ی Log in رو انتخاب کنید.

ورودی تنظیمات مودم
تصویر 2

وارد صفحه‌ی اصلی دستگاه  مودم خود شده و در این قسمت، بخش Settings رو انتخاب کنید.

تنظیمات مودم روتر
تصویر 3

در بخش Quick Settings، با کلیک روی گزینه‌ی Modify Password، صفحه‌ای ظاهر می شود که رمز خود را در آن قسمت وارد و در نهایت گزینه‌ی Finish را انتخاب کنید.

وارد کردن پسورد مودم
تصویر 4

با وارد کردن رمز، اجازه‌ی تغییر تنظیمات دستگاه به شما داده می شود. حالا از نوار سمت چپ صفحه، گزینه‌‌ی DHCP را انتخاب کنید.

سرور DHCP
تصویر 5

در این قسمت، باید سرور DHCP رو غیرفعال کنید. با انتخاب گزینه‌ی Disable، پیغامی مبنی بر تایید غیرفعال‌سازی سرور به شما نشان داده می شود. با انتخاب گزینه‌ی OK، سرور برای شما غیرفعال می شود. در این هنگام می توانید سیستم را تغییر دهید پس

غیرفعال کردن DHCP
تصویر 6

دوباره از قسمت نوار سمت چپ صفحه، گزینه‌ی System را انتخاب کنید.

بخش سیستم در مودم روتر
تصویر 7

ستون جدیدی  باز می شود که از بین گزینه‌های مختلف، باید روی ری‌استارت کلیک کنید.

ریستارت مودم
تصویر 8

در این مرحله، با تایید ری‌استارت شدن مودم، دستگاه پیغامی مبنی بر ریبوت شدن مودم به شما می دهد.

تایید ریستارت مودم
تصویر 9

بعد از تمام شدن ری‌استارت دستگاه، باید با استفاده از پورت WAN، مودم متصل به اینترنت را به مودم-روتر متصل می کنید. با اتصال پورت، مودم-روتر شما به روتر تبدیل‌شده و توانایی افزایش پهنای باند اینترنت را پیدا کرده است.

امیدواریم از این مطلب راضی بوده و استفاده لازم را ببرید سایت پایاتل در راستای دسترسی آسان شما دستگاه های موجود مانند مودم و روتر را هم ارائه می کند که با خیالی آسوده می توانید از این سایت آنها را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *