ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

نحوه تنظیم مصرف انرژی کامپیوتر

توانایی تنظیم مصرف انرژی کامیپوتر نه تنها به شما کمک می کند در قبض برق خود صرفه جویی کنید، بلکه به لپ تاپ شما هم کمک می کند با شارژ بیشتری دوام بیاورد. این مقاله به شما نشان می دهد چگونه کامپیوترها بخشی جدایی ناپذیر از دنیای مدرن هستند و حداقل یک کامپیوتر در اکثر خانه ها و ساختمان های اداری وجود دارد.

اما این ماشین ها از مقدار باورنکردنی نیرو و منابع انرژی استفاده می کنند. ​​دسکتاپ ها مسئول تولید مونوکسید کربن به اندازه یک اتومبیل در یک سال است. بنابراین چگونه می توانید میزان انرژی مصرفی کامپیوتر خود را در زمانی که نیاز به استفاده روزانه از آن دارید کاهش دهید؟

برای تنظیم مصرف انرژی کامپیوتر خود، باید روشنایی را کم کنید و پس از ده دقیقه عدم فعالیت، آن را به حالت آماده به کار تغییر دهید. بهترین کار این است که دستگاه‌های خارجی مانند چاپگرها یا بلندگوها را در زمانی که از آنها استفاده نمی‌کنید خاموش کنید و  یا پس از استفاده آنها را خاموش کنید.

چند تنظیم ساده در تنظیمات و نحوه استفاده از دستگاه می تواند میزان انرژی مصرفی شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اکثر کامپیوتر های جدید برای استفاده از کارآمدترین تنظیمات از قبل برنامه‌ریزی شده‌اند، اما می‌توانید آن‌ها را نیز بر اساس سبک کاری و نیازهای روزانه خود تنظیم کنید.

تنظیمات کامپیوتر

اولین جایی که می‌توانید مصرف انرژی آن را کاهش دهید، تنظیمات است. این کنترل‌ها به شما امکان می‌دهند تا میزان روشنایی صفحه‌نمایش، صدای بلند و مدت زمانی که کامپیوترتان از آن استفاده نمی‌کنید روشن و فعال بماند، انتخاب کنید.

اکثر کامپیوترها نیازی به روشن شدن روزانه ندارند، به ویژه کامپیوتر های شخصی یا اداری. بهترین تنظیمات برای کامپیوتر شما این است که اجازه دهید خاموش شود یا زمانی که از آن استفاده نمی کنید وارد حالت خواب شود، که میزان برق مورد استفاده  آن را در زمان فعال کاهش می دهد.

می توانید به طور دستی تنظیمات کامپیوتر خود را انجام دهید یا از تنظیمات ذخیره انرژی از پیش نصب شده استفاده کنید. ممکن است نیازهای کامپیوتر و انرژی خروجی شما روز به روز تغییر کند، بنابراین دانستن نحوه عملکرد همه تنظیمات به شما کمک می کند تا هر روز تصمیمات صرفه جویی در مصرف انرژی بگیرید.

کاهش روشنایی مانیتور یک تنظیم ساده دیگر است که تأثیر زیادی دارد. نگه داشتن روشنایی در کمترین میزان راحت، باعث صرفه جویی در مصرف برق و جلوگیری از خستگی چشم می شود. حتی چند بریدگی کمتر از روشنایی کامل کمک خواهد کرد.

برخی از مدل‌ها به شما اجازه می‌دهند آن را برای لپ‌تاپ‌ها تنظیم کنید تا زمانی که به جای آداپتور برق از باتری استفاده می‌کنید، صفحه به‌طور خودکار کم‌نور شود. در غیر این صورت، می توانید به صورت دستی روشنایی را با صفحه کلید خود یا در منوی تنظیمات تنظیم کنید. هر چه اتاق تاریک تر باشد، به روشنایی صفحه نمایش کمتری نیاز خواهید داشت.

در کامپیوتر رومیزی، کنترل‌های روشنایی معمولاً روی مانیتور یافت می‌شوند. می‌توانید آن‌ها را به همان روشی که برای لپ‌تاپ انجام می‌دهید، تنظیم کنید، و تنها زمانی که در نور کامل خورشید هستید، از روشن‌ترین تنظیمات استفاده کنید.

حتی اگر CPU هنوز روشن است یا در حالت آماده به کار است، مانیتور را خاموش کنید تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

حالت های آماده به کار و خواب

همه کامپیوترها دارای حالت آماده به کار و خواب زمستانی هستند که گاهی اوقات حالت خواب نامیده می شود. اینها راه هایی هستند که رایانه شما بدون خاموش شدن کامل، استفاده از برق را متوقف می کند.

این به شما امکان می دهد پس از مدتی عدم فعالیت سریع به کار خود بازگردید، اما از مزایای انرژی خاموش کردن یک دستگاه بیکار بهره مند می شوید.

آماده به کار، خواب، و خواب زمستانی به معنای چیزهای کمی متفاوت است. بسته به رایانه شما و سیستم عاملی که استفاده می کنید، آنها می توانند به این معنی باشند که رایانه در حالت صرفه جویی در مصرف انرژی قرار دارد یا به طور مؤثر خاموش است.

خواب زمستانی به طور کلی به این معنی است که کامپیوتر کار شما را ذخیره می کند و سپس خاموش می شود. وقتی دوباره آن را روشن کنید، هر برنامه‌ای که قبل از خواب زمستانی اجرا می‌کردید دوباره راه‌اندازی می‌شود.

حالت استندبای به طور چشمگیری برق مصرفی را کاهش می دهد، اما آن را به طور کامل خاموش نمی کند.

صفحه نمایش معمولاً به حالت خواب می رود، اما هارد دیسک و سایر برنامه ها، فقط با ظرفیت کمتری نسبت به زمان استفاده فعال، به کار خود ادامه می دهند. این به شما امکان می دهد رایانه خود را سریعتر از حالت خواب زمستانی مجدداً راه اندازی کنید.

اخیراً، سیستم‌عامل‌ها به شما این امکان را می‌دهند که مشخص کنید چگونه می‌خواهید رایانه‌تان در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند. شما می توانید تصمیم بگیرید که چه مدت می خواهید جنبه های مختلف دستگاه شما فعال بماند.

برای مثال، می‌توانید صفحه را طوری تنظیم کنید که پس از 10 دقیقه عدم فعالیت، به حالت Sleep برود، اما بخواهید که هارد دیسک تا 15 دقیقه عدم فعالیت فعال بماند.

دسترسی به ذخیره انرژی برای کامپیوترهای شخصی

اگر از سیستم عامل ویندوز در کامپیوتر شخصی استفاده می کنید، می توانید از طریق کنترل پنل به تمام تنظیمات صرفه جویی در مصرف انرژی خود دسترسی داشته باشید.

بسته به اینکه از کدام نسخه ویندوز استفاده می کنید، گزینه ای برای System and Maintenance یا Performance and Maintenance خواهید دید یا مستقیماً به Power Options بروید. اگر یک دسته تعمیر و نگهداری دارید، می‌توانید از آن منو گزینه Power Options را انتخاب کنید.

Power Options به شما این امکان را می دهد تا انتخاب کنید که کامپیوتر شما چه مدت قبل از شروع به خاموش کردن سیستم ها غیرفعال باشد.

این مطلب را هم ببینید
تغییرات تصادفی در حساسیت ماوس در ویندوز ثابت شد

دستگاه‌های جدیدتر تنظیمات صرفه‌جویی در مصرف انرژی را قبلاً فعال خواهند کرد، اما می‌توانید آن‌ها را طوری تنظیم کنید که با سبک کاری خود بهتر کار کنند.

دسترسی به ذخیره انرژی برای مک

می‌توانید به تنظیمات انرژی خود در مک در قسمت System Preferences دسترسی داشته باشید. روی نماد لامپ برای صرفه جویی در انرژی کلیک کنید. اگر از لپ تاپ استفاده می کنید، می توانید تنظیمات استفاده از باتری و استفاده از آداپتور را تغییر دهید.

برای دسکتاپ، این گزینه را نخواهید داشت. می توانید از این منو برای تنظیم زمان خواب، زمانی که هارد دیسک خاموش می شود و زمانی که صفحه نمایش کم نور می شود استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از دکمه زمان‌بندی برای تنظیم زمان‌های بیدار شدن و خوابیدن رایانه‌تان استفاده کنید. این یک راه مفید برای اطمینان از اینکه رایانه شما در حال صرفه جویی در مصرف انرژی است، حتی اگر فراموش کردید که پس از اتمام استفاده دستی، آن را خاموش کنید، مفید است.

دسکتاپ از راه دور

استفاده از دسکتاپ از راه دور یکی از شرایطی است که وقتی از کامپیوتر خود استفاده نمی کنید، آن را خاموش نمی کنید. دسکتاپ محلی که به آن متصل می شوید باید روشن بماند تا بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید.

با این حال، لازم نیست مانیتور آن دستگاه را روشن بگذارید. این باعث صرفه جویی در انرژی می شود، حتی اگر CPU به طور موثر 24/7 کار کند.

وقتی از یک دسکتاپ راه دور استفاده می کنید، مطمئن شوید که در حال صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش مصرف انرژی در کامپیوتری که برای دسترسی به دسکتاپ از آن استفاده می کنید، هستید.

به عنوان مثال، اگر از لپ‌تاپ خود در خانه برای دسترسی به دسکتاپ در دفتر خود استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که لپ‌تاپ شما تا حد امکان در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند تا انرژی کامپیوتر رومیزی را جبران کند.

محافظ صفحه نمایش را کنار بگذارید

در کامپیوترهای اولیه، محافظ‌های صفحه یک عملکرد مهم برای جلوگیری از سوختن دائمی تصاویر در صفحه نمایش شما بودند. فناوری صفحه‌نمایش از آن زمان تا کنون راه طولانی را طی کرده است، بنابراین نه تنها محافظ‌های صفحه‌نمایش در حال حاضر ضروری نیستند، بلکه باعث اتلاف عظیم انرژی می‌شوند.

هنگامی که شما از محافظ صفحه نمایش استفاده می کند، نمی تواند هیچ یک از سیستم های خود را به حالت Sleep قرار دهد. صفحه نمایش و هارد دیسک باید به طور مداوم برای نمایش تصاویر کار کنند. برای کاهش مصرف انرژی رایانه خود، محافظ صفحه نمایش خود را به طور کامل حذف کنید.

در ویندوز، می توانید محافظ صفحه نمایش خود را با کلیک راست روی دسکتاپ، کلیک کردن روی Properties و تنظیم Screensaver روی None خاموش کنید. برای مک، به System Preferences بروید، روی Desktop and Screensaver کلیک کنید و Screensaver را روی Never تنظیم کنید.

لوازم جانبی را در صورت عدم استفاده از برق بکشید

یکی دیگر از راه های ساده برای تأثیرگذاری زیاد بر مصرف انرژی کامپیوتر، خاموش کردن و جدا کردن لوازم جانبی در زمانی که از آنها استفاده نمی کنید، است.

مواردی مانند چاپگرها، بلندگوهای خارجی، هارد دیسک‌های خارجی و حتی چراغ‌های حلقه می‌توانند حتی زمانی که از آنها استفاده نمی‌کنید، انرژی را تخلیه کنند.

در صورت امکان، لوازم جانبی خود را خاموش و جدا کنید تا از تخلیه فانتوم این دستگاه ها جلوگیری شود. تخلیه فانتوم زمانی است که دستگاه به هنگام وصل شدن به دیوار، حتی زمانی که خاموش است، همچنان از برق استفاده می کند.

دستگاه‌هایی که این کار را انجام می‌دهند، گاهی اوقات به عنوان «خون آشام‌های انرژی» شناخته می‌شوند، و می‌توانند به اندازه زمانی که شما از آن‌ها استفاده می‌کنید، از برق خاموش استفاده کنند.

برای جلوگیری از تخلیه فانتوم، می‌توانید به محض اتمام کار هر دستگاه را از منبع برق جدا کنید.

از طرف دیگر، دوشاخه‌ها و نوارهای برق هوشمند می‌توانند کنترل مورد نیاز برای قطع برق هر دستگاه را به صورت جداگانه و بدون نیاز به هر بار چاپ کردن چیزی با سیم‌ها و کابل‌ها به شما بدهند.

نوار برق هوشمند Kasa از Newegg یک انتخاب عالی برای ایستگاه کامپیوتر شما است. دارای دوشاخه های معمولی و پورت های USB است تا بتوانید کامپیوتر و تمامی لوازم جانبی آن را وصل کنید.

این نوار دارای عملکرد تایمر است و می توانید سوکت ها را به طور مستقل کنترل کنید، که به شما امکان می دهد برق چاپگر خود را بدون خاموش کردن رایانه خود خاموش کنید.

بلوتوث و وای فای

بلوتوث و وای فای دو لوازم جانبی دیگر کامپیوتر هستند که انرژی شما را تخلیه می کنند. اگر به آنها نیاز ندارید، می توانید آنها را خاموش کنید تا در مصرف برق صرفه جویی کنید.

حتی اگر از اینترنت یا بلوتوث استفاده نمی کنید، وقتی در حالت آماده به کار هستند از برق استفاده می کنند. خاموش کردن کامل آنها باعث می شود که آنها از برق استفاده نکنند و وقتی دوباره به آنها نیاز داشتید، به سرعت و به راحتی روشن می شوند.

 برنامه ها

هر برنامه یا برنامه ای که روی کامپیوتر اجرا می کنید از برق استفاده می کند. برنامه های صوتی و تصویری موثر تمایل به مصرف انرژی بیشتری دارند و برنامه هایی که از اتصال اینترنت استفاده می کنند بزرگترین کاربران هستند.

انتخاب برنامه هایی با مصرف انرژی کمتر نیز کمک کننده خواهد بود. به عنوان مثال، برخی از مرورگرهای اینترنتی کارآمدتر از سایرین هستند. مرورگر اینترنت Opera دارای ویژگی‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی مانند توقف فعالیت در برگه‌هایی است که باز کرده‌اید اما نمی‌بینید.

همچنین می‌توانید از برنامه‌های محلی برای کار روی پروژه‌ها استفاده کنید و سپس به جای کار مستقیم در پلتفرم مبتنی بر وب، آن‌ها را در پلتفرم‌های مبتنی بر وب کپی کنید. به عنوان مثال، می توانید از Word بدون استفاده از اتصال اینترنت استفاده کنید که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

این مطلب را هم ببینید
نحوه غیرفعال کردن پیشنهادهای جستجوی گوگل

در صورت نیاز به استفاده از ویژگی های مبتنی بر وب، می توانید داده های خود را در Google Doc کپی کنید. بسیاری از محصولات Google همچنین دارای گزینه ای برای کار آفلاین هستند که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

مانند وای فای، بلوتوث، و لوازم جانبی رایانه، برنامه‌ها و برنامه‌ها همچنان از برق در پس‌زمینه استفاده می‌کنند، زمانی که شما فعالانه از آنها استفاده نمی‌کنید. برنامه های بسته زمانی که به طور فعال از آنها استفاده نمی کنید. این نه تنها در مصرف انرژی صرفه جویی می کند، بلکه می تواند به عملکرد بهتر رایانه شما نیز کمک کند.

می‌توانید مقاله دیگر من را بخوانید، که به شما نشان می‌دهد چگونه برنامه‌های خاصی را هنگام راه‌اندازی غیرفعال کنید، اگر می‌خواهید برنامه‌ها فقط هنگام باز کردنشان اجرا شوند، به جای هر باری که رایانه شما راه‌اندازی می‌شود.

بسیاری از فعالیت‌هایی که باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شوند، به عملکرد رایانه شما در اوج خود کمک می‌کنند، بنابراین شما فقط به محیط زیست کمک نمی‌کنید. تو به خودت کمک میکنی

از توابع PC BIOS استفاده کنید

اگر کمی تجربه بیشتری با کامپیوتر دارید و می خواهید از تنظیمات کنترل پنل فراتر بروید، می توانید از توابع بایوس استفاده کنید. توابع BIOS برای هر دستگاهی که روی ویندوز اجرا می شود قابل دسترسی است.

برای دسترسی به این تنظیمات، هنگام روشن کردن دستگاه خود، کلید عملکرد تعیین شده را فشار دهید. تنظیمات قدرت سیستم را به شما نشان می دهد.

با توجه به اولویت‌های خود، می‌توانید تغییراتی ایجاد کرده و تنظیمات خواب را از این صفحه فعال کنید. از اینجا، می توانید کارهایی مانند فعال کردن تنظیمات خواب هنگام بستن لپ تاپ خود را انجام دهید.

این توابع کمی خاص تر از توابع ارائه شده در منوی کنترل پنل هستند.

با این حال، اگر متخصص کامپیوتر نیستید و عملکردهای BIOS را نمی‌دانید، همچنان می‌توانید با منوهای معمولی بر مصرف انرژی کامپیوتر تأثیر بگذارید.

نکات مصرف انرژی

بهترین نکته صرفه جویی در مصرف انرژی این است که هر زمان ممکن است مواردی را که استفاده نمی کنید خاموش کنید. استفاده از تنها چیزی که در زمان نیاز به آن نیاز دارید، کارایی کامپیوتر را به حداکثر می رساند و عمر دستگاه شما را افزایش می دهد.

ترک عادات قدیمی ممکن است سخت باشد، بنابراین اگر در یادآوری خاموش کردن برنامه ها یا خاموش کردن لپ تاپ در پایان روز کاری مشکل دارید، یادآوری ها را تنظیم کنید یا سیستم خود را با یک تایمر به یک پریز برق متصل کنید.

برای اینکه انرژی کمتری مصرف کنید، لازم نیست برنامه نویس یا اهل کامپیوتر باشید. شما باید بدانید که سیستم عامل کامپیوتر شما چگونه کار می کند.

نوت بوک و لپ تاپ در مقابل دسکتاپ

وقتی در نظر بگیرید که کدام نوع کامپیوتر از انرژی کمتری استفاده می کند، لپ تاپ ها گزینه بهتری هستند. تنظیمات دسکتاپ به طور قابل توجهی انرژی بیشتری نسبت به مدل های نوت بوک یا لپ تاپ مصرف می کنند.

بخشی از این امر به این دلیل است که دسکتاپ ها گزینه باتری ندارند. آنها همچنین تمایل دارند بزرگتر و کارآمدتر باشند. با توجه به گزینه بین نوت بوک و دسکتاپ، انتخاب لپ تاپ کارآمدتر است.

لپ‌تاپ‌ها معمولاً سرمایه‌گذاری اولیه بزرگ‌تری هستند، اما به میزان قابل توجهی در هزینه‌های انرژی در طول عمر دستگاه صرفه‌جویی می‌کنند. البته آنها به طور طبیعی کارآمدتر ازکامپیوترهای رومیزی هستند، همچنان مهم است که اقدامات صرفه جویی در مصرف انرژی را انجام دهید.

لپ تاپ خود را فقط در صورت نیاز شارژ کنید، نه اینکه همیشه آن را به برق متصل کنید. این به جلوگیری از هرگونه تخلیه برق فانتوم کمک می کند.

همچنین، آداپتور را به برق وصل نگذارید مگر اینکه از تایمر یا دوشاخه هوشمند استفاده کنید. بسیاری از لپ‌تاپ‌ها تنظیمات خاصی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی برای حفظ عمر باتری دارند.

هنگام استفاده از آداپتور برق، می توانید با تقلید از آن تنظیمات، این صرفه جویی در مصرف برق را بیشتر کنید.

دستگاه خود را ارتقا دهید

کاهش مصرف انرژی کامپیوتر شما فعالیتی نیست که با نحوه استفاده از دستگاهتان شروع و متوقف شود.

توجه به کامپیوتری که خریداری می کنید و نحوه بازیافت آن پس از اینکه دیگر کار نمی کند، بخش مهمی از معادله است. شما می خواهید ماشینی را انتخاب کنید که مصرف انرژی را در کل چرخه عمر خود کاهش دهد.

وقتی زمان خرید یک کامپیوتر جدید فرا رسید، به دنبال کامپیوتری باشید که هم استانداردهای Energy Star و EPEAT را داشته باشد.

ماشین‌های Energy Star باید استانداردهای خاصی را در مورد میزان مصرف برق رعایت کنند. همه کامپیوترهای اپل از این استانداردها برخوردارند و اکثر کامپیوترهای شخصی نیز چنین هستند.

استانداردهای EPEAT صرفاً به مصرف برق دستگاه پس از فروش نمی پردازند. کامپیوترهایی که استانداردهای EPEAT را برآورده می کنند با در نظر گرفتن محیط زیست برای کل چرخه عمر محصول ساخته می شوند.

فرآیند تولید سبزتر است، عملیات کارآمدتر است، و بازیافت ماشین‌های ناکارآمد برای محصولات دارای گواهی EPEAT آسان‌تر است.

اگر از دسکتاپ استفاده می‌کنید، معمولاً می‌توانید قطعات آن را ارزان‌تر از خرید یک دستگاه کاملاً جدید جایگزین کنید.

می توانید هارد دیسک، رم یا حتی مادربرد خود را با نسخه های کم مصرف تر ارتقا دهید و در عین حال عمر کامپیوتر خود را افزایش دهید و مصرف انرژی خود را کاهش دهید.

نتیجه

کامپیوترها بخش مهمی از زندگی مدرن هستند، اما نباید منبعی برای اتلاف انرژی باشند. اگر همه تنظیمات کوچکی را در نحوه استفاده از ماشین‌های خود انجام دهند، می‌تواند به میزان زیادی بر مقدار انرژی که ما صرفه‌جویی می‌کنیم تأثیر بگذارد.

شما می توانید تنظیمات ساده متعددی را در نحوه استفاده از کامپیوتر خود برای کاهش مصرف انرژی انجام دهید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *