اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

کنتراست تصویر در عکاسی چیست؟

کنتراست تصویر

زمانی که شروع به فهم و تمرین علم و هنر عکاسی می کنید، لازم است تا با اصطلاحات و نکات عکاسی آشنا شویم. یکی از این اصطلاحات کنتراست تصویر است. می خواهیم در این مقاله در ارتباط با این واژه صحبت کنیم. با ما در ادامه مقاله همراه شوید تا با کنتراست تصویر آشنا شویم. در بخش بعد می خواهیم تعریف این اصطلاح را برای شما بیان کنیم.

 

کنتراست تصویر به چه معناست؟

در این بخش از مقاله قصد داریم مفهوم و معنی واژه کنتراست (Contrast) را در عکاسی برای شما معنا کنیم. کنتراست به صورت لغوی به معنای تضاد است و گاهی اوقات به صورت کلی هم مورد استفاده قرار می گیرد. اما اگر بخواهیم در کل و به طور اصلب و مفهومی، معنی کلمه کنتراست را بدانیم، باید به شیوه دیگری به آن نگاه کنیم. کنتراست در واقع یعنی میزان اختلاف ویژگی های دیداری بخش های مختلف تصویر.‌ این بخش ها عبارتند از Brightness, HUE و Saturation. زمانی عکس از کنتراست بیشتر برخوردار است که اختلاف ویژگی ها در نقاطی از عکس تان نسبت به نقاط دیگر بیشتر باشد.

کنتراست تصویر

کنتراست تصویر

اجازه دهید تا با مثالی این مفهوم ‌را برای شما روشن تر کنم. اگر عکسی دارای رنگ های بسیار بی روح و کمرنگ، تیرگی و روشنی یکسانی باشد عکس مورد نظر شما از نظر خصوصیات دیداری، کم کنتراست است. دقت داشته باشید که کنتراست مفهومی نسبی است. در واقع کنتراست مقیاس تفاوت بین سیاه و سفید در تصاویر شما است. در واقع بدون وجود این مفهوم شما عکسی نخواهید داشت. زیرا هیچ تفاوتی بین نور و تاریکی وجود نخواهد داشت. همه چیز سیاه، سفید یا سایه هایی از رنگ خاکستری در جاهایی بین سیاه و سفید خواهد بود.‌ از این رو کنتراست به خلق آثار عکاسی زیبا کمک زیادی خواهد کرد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش نکات کاربردی برای عکاسی ماکرو

در بخش های بعدی مقاله به بررسی کنتراست بالا و پایین در عکاسی می پردازیم.

کنتراست بالا چیست؟

تصویری با کنتراست بالا طیف کاملی از تن ها را از سیاه تا سفید ، با سایه های تیره و برجسته های برجسته نشان می دهد. اگر از نور خورشید عکاسی کنید ، تصاویری تولید می کنید که “متضاد” هستند. به طور معمول ، تصاویر با کنتراست بالا از رنگ های قوی و جسورانه بهره مند می شوند. اما ممکن است شما فکر کنید که عکس های تان عمیق و جالب هستند. در عکس های با کنتراست بالا بافت عکس مشخص تر می باشد. کنتراست بالا در عکاسی باعث می شود که خطوط پر رنگ تر و خشن تر شوند و جزییات تصویر کمتر خواهد شد.

کنتراست تصویر بالا

کنتراست تصویر بالا

کنتراست پایین در عکاسی

از طرف دیگر ، یک تصویر با کنتراست پایین تفاوت زیادی بین نور و تاریکی آن نشان نمی دهد و در نتیجه ممکن است صاف یا کسل کننده به نظر برسد. عکس هایی که در مه می گیرید نمونه های کاملی از تصاویر با کنتراست کم است. عدم تفاوت بین نور و تاریکی نیز به عکس شما رنگ خاموش و بی روحی می بخشد. کنتراست پایین جزییات بیشتری را در عکس نشان می دهد. یعنی دقیقا چیزی نقطه مقابل کنتراست بالا است.

این مطلب را هم ببینید
معرفی انواع پرسپکتیو در عکاسی و نحوه استفاده از آنها

انواع کنتراست

ما در عکاسی دو مدل کنتراست داریم که در این بخش قرار است به معرفی آن بپردازیم. این دو نوع عبارتند از حالت نوری و حالت رنگی. در کنتراست نوری شما بین پیش زمینه تاریک و پس زمینه روشن عکس خود تمایز وجود دارد. در این حالت سوژه عکاسی کاملا در پس زمینه قرار دارد. از این مدل بیشتر در عکس های تک رنگ استفاده می شود و تاثیر زیادی دارد. استفاده از کنتراست رنگی بین عکاسان خیلی کمتر شده است. مردم توجه کمتری به این مدل دارند. کار با این مدل دشوارتر از مدل قبلی است.

 

سخن آخر

معرفی کنتراست باعث می شود تا ما اصطلاح جدیدی در عکاسی را یاد بگیریم. اصطلاحی که کمک خوبی به ما می کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *