ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

تفاوت فرمت های اکسل (XLS، XLSX، XLSM، XLAM، و غیره)

تفاوت فرمت های اکسل

اکسل یک نرم‌افزار صفحه گسترده است. نرم‌افزار صفحه گسترده یا Spread Sheet نرم‌افزاری است که برای جمع‌ آوری و مرتب سازی و پردازش اطلاعات از آن استفاده می‌شود. این اطلاعات می‌توانند از نوع متنی، عددی، تاریخ یا انواع دیگر باشند. همچون بسیاری از نرم افزارهای کامپیوتری ، فرمت های زیادی برای فایل های اکسل Excel وجود دارد که هر یک با دیگری متفاوت است. در این بخش می خواهیم تفاوت فرمت های اکسل را به شما عزیزان توضیح دهیم.

تفاوت فرمت های اکسل

 XLS

فرمت اصلی فایل های اکسل است که با استفاده از نسخه های 1997 تا 2003 می توان ایجاد کرد. هنگام ذخیره سازی فایل اکسل با این فرمت، روی هر نسخه ای از اکسل تا جدیدترین ورژن هایی که از 2007 به بعد آمده، کار خواهد کرد. منتهی عیب این فرمت حجم زیاد آن است در مقایسه با فرمت های جدیدتر، زیرا تمام مقادیر و گزینه های قالب بندی و هر آیتم مخصوص به فایل داخل همان فایل با این فرمت ذخیره می شود. اما نباید فراموش کرد که سرعت ذخیره سازی و باز کردن آن با توجه به اینکه مبتنی بر زبان Binary است، خیلی سریع می باشد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش فعال‌سازی غلط یاب املایی فارسی در کروم

 XLT

برنامه اکسل قابلیتی به نام قالب ها Templates فراهم می کند که به طور خلاصه یعنی اینکه وقتی شما یک فایل اکسل از صفر ایجاد می کنید و قالب بندی مشخصی را برای آن انتخاب می کنید و از طرفی وقتی این تم را زیاد استفاده کنید در واقع می توانید به عنوان قالب و نمونه ای برای استفاده های بعدی در فایل های اکسل ذخیره نمایید لذا دیگر نیازی به تکرار عمل نیست. فرمت XLT به این نکته اشاره دارد که فایل  در اصل با فرمت XLS ذخیره شده یعنی با ورژن اکسل مف قبل 2007 منتهی به عنوان قالب برای استفاده در فایل های بعدی ذخیره شده است.

XML

از ویژگی های جالب اکسل این است که شما وقتی کاری را یا مجموعه ای از مراحل ثابتی را داخل برنامه مکررا انجام می دهید، می توانید یک دستور برای این مراحل ثبت کنید و میانبر از کیبورد انتخاب نمایید بنابراین دیگر ناچار نیستید برای انجام یک فرایند طولانی هر دفعه تکراری انجام دهید بلکه یک بار انجام این دستور به نام Macro کفایت می کند، که در واقع متشکل از مجموعه ای مراحلی است که از طریق برنامه در یک مرحله شما ثبت کردید.

این مطلب را هم ببینید
اینتل i9_12900ks core معرفی شد، سریع ترین پردازنده دسکتاپ جهان

XLSX

این فرمت براساس پسوند XML ساخته شده که ویژگی دیگری را فراهم می کند و آن اینکه زبان XML برای بسیار از برنامه ها دیگر خواندنش و تشخیص داده های داخل آن امکان پذیر است بنابراین اگر می خواهید از فایل اکسل استفاده کنید به گونه ای که خواندن داده های داخل آن توسط هر برنامه دیگری پشتیبانی شود، XLSX یک فرمت ایده آل خواهد بود.

XLTX

به همان طریق قبلی به عنوان فرمت XLSX است منتهی توسط کاربر به شکل تم Template با هدف اینکه بعدا از آن استفاده کند ذخیره شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *