اخبار تکنولوژی

مشخصات مدل های جدید پردازنده های نسل ۱۲ اینتل آلدر لیک فاش شد

پردازنده های نسل ۱۲ اینتل آلدر لیک

یکی از مهم‌ ترین آیتم هایی که در انواع تجهیزات الکترونیکی اعم از تلفن های هوشمند و رایانه ها مورد استفاده واقع می شود، انواع پردازنده ها می باشند. پردازنده ها به دلیل آنکه نقش مهمی را در راه اندازی سیستم و اطلاعات انجام می دهند، باید در بهترین‌ کیفیت طراحی شوند. به تازگی شاهد یک خبر عالی از پردازنده‌های نسل ۱۲ اینتل آلدر لیک هستیم که در ادامه می خواهیم راجع به آن صحبت کنیم.

بررسی پردازنده های نسل ۱۲ اینتل آلدر لیک

بهتر است بدانید که انواع رایانه ها و تجهیزات الکترونیکی ذکر شده بدون داشتن پردازنده به هیچ عنوان قادر یه انجام کارهای خود نیستند. به همین دلیل پردازنده ها نقش مهمی را در این تجهیزات بازی می کنند. تا کنون شاهد انواع پردازنده ها در طی نسل های گذشته بودیم، که نمی توان گفت آن ها خوب نبودند. آن پردازنده ها نیز معطوف به زمان خودش عالی و بی نقص بودند. ولی از آن‌ جایی که همه چیز باید طبق پیشرفت فناوری های روز دنیا باشد، اینتل آلدر لیک به طراحی انواع پردازنده های نسل ۱۲ پرداخت که بی شک شما را با قابلیت های منحصر به فردی که دارند حیرت زده خواهند کرد. این پردازنده ها در سری های مختلفی طراحی خواهد شد و همه آن ها به جز سری K فاش شده است.

در واقع تغییر اساسی در پردازنده های نسل جدید، به روی سرعت عملکرد و پیکربندی های هسته آن ها می باشد که در شش طراح و مدل مختلف پردازنده ها پیاده شده است. همچنین در این مقاله قصد داریم تا راجع به انواع این پردازنده ها صحبت کنیم و بدانیم که قرار است چه نوع تجهیزات منحصر به فردی را داشته باشیم. به نوعی این‌ مشخصات کاربران را سوپرایز خواهد کرد. از آنجایی که تاکنون با انواع پردازنده های بی نقص مواجه بودیم، تصور اینکه قرار است با چه نوع تغییراتی مواجه شویم، برای مخاطبین اندکی سخت است. به همین‌ دلیل تا با آن ها آشنا نشویم نمی توان هیچ حدس و گمانی را راجع به آن ها پیاده کرد. با انواع پردازنده‌های نسل ۱۲ اینتل آلدر لیک در این مقاله آشنا خواهیم شد.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین کپچر کارت های سال 2021

پردازنده های نسل ۱۲ اینتل آلدر لیک

پردازنده های Core i9 و Core i7

این نوع پردازنده ها به نوعی پیکربندی خود در سری K را حفظ کرده اند و تفاوت اصلی آن با نسل های قبلی همانطور که ذکر شد در سرعت عملکرد و سرعت TDP  می باشد. در این تراشه شاهد ارائه یک پیکربندی ۱۶ هسته ای و ۲۴ تردی در ۳۰ مگابایت حافظه کش L3  هستیم که داررای سرعت فرکانس پایه ۲.۴۰ گیگاهرتز برای P-Cores  و ۱.۸۰ گیگاهرتز برای E-Cores  می باشد. همچنین جذابیت آن تازه اینجاست که ماکزیمم فرکانس این تراشه با ۱۰۰ مگاهرتز بوست به ۵.۱ گیگاهرتز افزایش پیدا می کند. در نهایت بهتر است بدانید که تراشه های مصرفی لاک شده در آن قدرت ۶۵ وات مصرفی دارند. و این در حالتی است که بیشینه مصرفی پردازنده های آنلاک به ۱۲۵ وات نیز خواهد رسید.

پردازنده های Core i7 -12700F

نوع دیگر پردازنده‌های نسل ۱۲ اینتل آلدر لیک این نمونه فوق العاده است که با ۱۲ هسته پردازشی و ۲۰‌ ترد و ۱۵ مگابایت حافظه مش ساخته شده است. همچنین سرعت فرکانس پایه این مدل برای P-Cores ۲.۱۰ گیگاهرتز و برای E-Cores ۱.۶۰ می باشد. حدااکثر فرکانسی که قرار است در این نوع پردازنده با آن‌ آشنا شویم، ۴.۹۰ گیگاهرتز است که مصرف آن برابر ۶۵ وات می رسد.

پردازنده های Core i5-12600 و Core i5 12400

نمونه دیگر که تغییرات اساسی در واقع در آن‌ به کار برده شده است، و دارای تراشه های غیر هیبریدی می باشد، پردازنده های Core i5 است که هر دو طرحی ذکر شده  در دسته پردازنده‌های نسل ۱۲ اینتل آلدر لیک از ۶ هسته و ۱۲ تردی بهره می برند. طراحی و تغییر اصلی در این پردازنده ها، اینجاست که آن ها به Golden Cove  در P-cores مجهز هستند. در اصل همین ویژگی است که آن‌ را عالی و بی نقص جلوه داده است. در این بخش هر دو تراشه Core i5   از چیپست ۱۸ مگابایت دارای حافظه کش L3 برخوردار هستند که به ترتیب از فرکانس پایه ۳.۳ گیگاهرتز و ۲.۵۰ گیگاهرتز پشتیبانی می کنند. هر دو تراشه دارای بیشینه مصرف ۶۵ وات هستند و در یک سگمنت قرار گرفته اند. به این ترتیب رقابت تنگاتنگی در بین آن ها صورت گرفته است.

این مطلب را هم ببینید
جنگ با کرونا با استفاده از سوپر کامپیوتر IBM

پردازنده های نسل ۱۲ اینتل آلدر لیک

پردازنده های سری غیر K چه زمانی عرضه می شوند؟

همانطور که در ابتدا گفته شد، تنها از پردازنده های ذکر شده در بین پردازنده های نسل ۱۲ اینتل آلدر لیک صحبت شده و فاش شده است. به این ترتیب نتوانستیم فعلا شاهد پردازنده های سری غیرK باشیم. پس سوالی که مطرح است، این است که چه زمانی این پردازنده ها عرضه می شود؟! بهتر‌است بدانید آنطور که راجع به آن صحبت شده است، قرار است که این پردازنده ها در اوایل سال ۲۰۲۲‌عرضه شود. البته لازم به ذکر است که این هنوز در حد یک گفته معمولی است و هنوز قولی برای آن داده نشده است ولی امیدوار هستیم که در این تاریخ بتوانیم با این نوع پردازنده ها نیزآشنا شویم.

شاید کسی تصور نمی کرد که در نسل ۱۲ بتوانیم با به روزترین و بهترین انواع پردازنده ها آشنا شویم، ولی خوشبختانه اینطور شد و پردازنده‌های نسل ۱۲ اینتل آلدر لیک به نوعی همه مخاطبین را به جدیدترین مشخصات ایده آل سوپرایز کرد که این برای همه کاربران جذاب بود. شرکت اینتل توانست در نسل ۱۲این پردازنده ها توجه مخاطبین زیادی را به سمت خود جذب کند. البته‌ نمی توان دلیل این توجه را تنها مشخصات این محصولات دانست. زیرا تنها دلیل اصلی خود برند اینتل است که همیشه تلاش خود را در ارائه بهترین ها کرده است. پس این برند خلاقیت های زیادی را در این محصولات به کار برده است.

نتیجه گیری

اینتل همیشه به روز ترین پردازنده های نسل را عرضه کرده است. ولی این بار توانست به نوعی تپش ضربان قلب بازار فناوری را به صدا در آورد. این برند سال ها تلاش بس سابقه را در تولید این محصولات به کار برده است و از آنجایی که پردازنده ها همیشه در اولویت قرار دارند و اهمیت آن ها بسیار زیاد است، توانست به شهرت جهانی برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *