تحلیل و بررسی, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

معرفی انواع پورت های کامپیوتر

پورت های کامپیوتر را می توان به عنوان نقطه پایانی ارتباطی یک کامپیوتر به حساب آورد. این یک جک برای اتصال دستگاه های جانبی کامپیوتر است. ما می توانیم هر یک از دستگاه های خارجی خود مانند صفحه کلید، موس، بلندگو، کابل اترنت، اسکنر و غیره را از طریق پورت های مختلف کامپیوترهای شخصی یا کامپیوترهای سازمانی خود متصل کنیم. پورت ها همچنین پورت های ارتباطی نامیده می شوند زیرا آنها دستگاه های دیگر را برای ارتباط با کامپیوتر متصل می کنند.

دو پورت ارتباطی اصلی یک کامپیوتر، پورت های سریال و پورت های موازی هستند. پورت های سریال برای اتصال دستگاه هایی که به صورت مستقیم با کامپیوتر ارتباط برقرار می کنند گفته می شود مانند مودم، ماوس، اسکنر، دیجیتایزر، پلاتر و غیره استفاده می شود. ، چاپگر، پلاتر و غیره هم در پورت موازی کاربرد دارند.

دو نوع پورت اصلی

پورت های زیادی وجود دارد که روزانه برای اتصال دستگاه هایی مانند صفحه کلید، ماوس، چاپگر یا دستگاه های دیگر استفاده می شود. اما هر پورت به دو دسته تقسیم می شود.

دو نوع پورت بر اساس نوع پروتکلی که استفاده می کنند وجود دارد.

پورت های سریال
پورت های موازی

پورت های سریال

سیستم اولیه به پورت های ارتباطی سیستم ها دارای رابط سریال است. ما می توانیم یک خط داده را در یک زمان در سیستم ارتباط سریال انتقال دهیم. در اینجا، داده ها از طریق یک سیم ارسال می شوند. از این نوع ارتباط در سیستم های تلفنی استفاده می شود زیرا تنها یک سیم برای ارسال داده ها در یک جهت در یک زمان وجود دارد.

ما می‌توانیم از پورت سریال در دستگاه‌های مختلفی مانند مودم، ماوس، پلاتر، چاپگر، رایانه‌های دیگر، بارکدخوان‌ها، مهر و موم و غیره استفاده کنیم. معمولاً دو پورت سریال COM1 و COM2 وجود دارد. پورت سریال در مادربرد پنتیوم و بالاتر ساخته شده است.

در واقع، دستگاه هایی که نیاز به ارتباطات دو طرفه دارند، در آنجا از پورت سریال استاندارد صنعتی RS 232 استفاده می کنیم. تراشه UART به عنوان قلب پورت سریال استفاده می شود. تراشه UART می تواند داده های موازی را به داده های سریال و داده های سریال را به داده های موازی تبدیل کند.

پورت های موازی

پورت موازی می تواند 8 بیت یا یک بایت را از طریق 8 سیم انتقال دهد. این پورت رابط بسیار سریعی است و معمولا برای اتصال چاپگرها استفاده می شود. برخی از انواع پورت های موازی در زیر آورده شده است.

انواع پورت های موازی

پنج نوع اصلی از پورت های موازی در زیر آورده شده است.

این مطلب را هم ببینید
ترفندهای افزایش سرعت بوت ویندوز

پورت های موازی یک طرفه (4 بیتی).
پورت های دو جهته (8 بیتی).
پورت های موازی دو جهته (8 بیت DMP).
پورت های موازی پیشرفته (EPP)
پورت های موازی با قابلیت های پیشرفته (ECP)

پورت های موازی یک طرفه (4 بیتی).

تنها یک پورت موازی یک طرفه در کامپیوتر اصلی IBM وجود داشت که توسط آن می‌توانیم کامپیوتر را به چاپگر متصل کنیم. فقط می تواند ارتباط یک طرفه برقرار کند. سرعت انتقال آن 40 تا 60 کیلوبیت بر ثانیه بود.

پورت های موازی دو جهته (8 بیتی).

به آن پورت موازی دو جهته یا توسعه یافته گفته می شود. در سال 1987 IBM PC/2 ابتدا از قسمت موازی دو جهته استفاده کرد. ارتباط واقعی بین کامپیوتر و چاپگر توسط این پورت برقرار می شود. سرعت انتقال 80 تا 300 کیلوبیت بر ثانیه را ارائه می دهد.

پورت های موازی دو جهته (8 بیت DMP).

این نوع خاصی از پورت دو طرفه است که پس از افزودن تکنیک DMA (دسترسی مستقیم به حافظه) عملکرد بهتری را ارائه می دهد. این پورت در IBM PS/2 مدل 57، 90، 95 بود و در کامپیوتر های شخصی سازگار نشدند. سرعت انتقال آن 80 تا 300 کیلوبیت بر ثانیه بود.

پورت های موازی پیشرفته (EPP)

EPP یک مشخصات جدید است که به آن پورت موازی حالت سریع می گویند. این توسط سیستم های داده اینتل، Xircom و Zenith در سال 1991 توسعه داده شد. این پورت نسبت به پورت موازی معمولی که سرعتی در حدود سرعت گذرگاه ISA دارد، قابلیت بهتری دارد. EPP به ویژه برای آداپتور LAN، درایوهای دیسک و درایوهای نوار طراحی شده است. سرعت انتقال آن 1 تا 2 مگابیت بر ثانیه است.

پورت های موازی با قابلیت های پیشرفته (ECP)

این یک پورت موازی پرسرعت دیگر است. این سیستم توسط مایکروسافت و هیولت پاکارد در سال 1992 اختراع شد. همچنین عملکرد بهتری را به عنوان EPP ارائه می دهد. استفاده از حالت ECP از کانال DMA کانال DMA در EPP تعریف نشده است. اکثر رایانه های شخصی با تراشه سوپر I/O از حالت EPP یا ECP استفاده می کنند. سرعت انتقال آن بیش از 1 تا 2 مگابیت در ثانیه است.

لیست برخی از پورت های کامپیوتری که اغلب استفاده می شود

در اینجا ما برخی از پورت های کامپیوتری پرکاربرد را مشاهده خواهیم کرد که هدف آنها اتصال یک دستگاه به کامپیوتر است. بنابراین، اجازه دهید برخی از پورت های کامپیوتری عمومی را ببینیم.

پورت های VGA

آنها برای اتصال پروژکتور، تلویزیون، مانیتور و غیره استفاده می شوند. VGA فقط می تواند سیگنال های آنالوگ را حمل کند و به همین دلیل کیفیت تصویر در این پورت پایین است. آنها اکنون با HDMI یا انواع دیگری از پورت های نمایش جایگزین شده اند.

این مطلب را هم ببینید
ترفندهای حل مشکلات صوتی در ویندوز ۱۰

پورت PS/2

آنها با سیستم شخصی IBMs/2 سری کامپیوترها معرفی شده اند. آنها می توانند موس، صفحه کلید و غیره را به کامپیوتر شما متصل کنند.

پورت های DVI (رابط ویدیویی دیجیتال)

DVI پورت های پر سرعتی است که انتقال بدون دردسری دارد. سه نوع پورت DVI مانند DVI-I، DVI-D و DVI-A وجود دارد.

پورت RCA

آنها دارای سه کابل به نام کابل RCA هستند که برای پذیرش سیگنال های ویدئویی کامپوزیت طراحی شده است. هر جک رنگی با یک فلز حلقه شده است.

نمایش پورت ها

این پورت ها امکان انتقال ویدئو یا صدا را به صفحه نمایش از دستگاه می دهند. پورت های نمایشگر از فناوری نمایشگر پیشرفته استفاده می کنند. امروزه به جای پورت های DVI و VGA استفاده می شود.

پورت USB

USB مخفف Universal Serial Bus یک رابط است که در آن 4 سیم با هم ترکیب می شوند. سرعت انتقال آن 12 مگابیت بر ثانیه است و می تواند 127 دستگاه را به هم متصل کند. پشتیبانی از USB Plug and Play (PnP) اینتل. ما به راحتی می توانیم مودم، اسکنر، دوربین دیجیتال، تلفن، جوی استیک، صفحه کلید، دستگاه های چاپ و غیره را با USB متصل کنیم.

پورت HDMI

HDMI به معنای رابط رسانه ای با وضوح بالا است. HDMI یک رابط دیجیتال برای اتصال دستگاه‌های با کیفیت بالا مانند کنسول‌های بازی، دوربین‌های دیجیتال و غیره است. آنها می‌توانند ویدیوهایی با وضوح بالا مانند 4096×2160 انتقال دهند.

جک صدا

جک صدا برای کاربران لپ تاپ، کامپیوتر یا حتی تلفن همراه بسیار رایج است که یک کانکتور یا پورت گرد کوچک است. ما می توانیم هدفون یا اسپیکر خود را از طریق این رابط متصل کنیم. آنها اساسا جک 3.5 میلی متری صدا هستند.

RJ11

RJ11 مخفف Registered Jack 11 است. RJ11 همچنین یک جک است که با مودم، ADSL یا تلفن استفاده می شود. در واقع، آنها شبیه RJ-45 هستند، اما اندازه کوچکی دارند که فقط شش پین دارند. این پورت ها به عنوان پورت مودم یا کانکتور تلفن نیز شناخته می شوند.

RJ-45

RJ-45 به معنای جک ثبت شده 45 است. RJ-45 در رایانه‌ها، لپ‌تاپ‌ها، روترها یا سوئیچ‌ها یافت می‌شود که یک پورت سبک اترنت است. آنها می توانند شما را به شبکه دیگری یا کامپیوتر دیگری متصل کنند.

بدون پورت های کامپیوتر، امروزه اتصال بین تجهیزات جانبی مختلف کامپیوتر امکان پذیر نیست. امیدوارم پس از خواندن این مطلب، اطلاعات عالی در مورد پورت های کامپیوتر داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *