اخبار تکنولوژی, تحلیل و بررسی, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

وای فای 6 ( Wi-Fi 6 ) چیست و آیا ارزش ارتقا دادن دارد؟

وای فای 6

امروز می خواهیم به صورت مفصل درباره ی وای فای 6 صحبت کنیم. Wi-Fi 6 نسل بعدی Wi-Fi است. هنوز هم همان کار اصلی را انجام می دهد. شما را به اینترنت متصل می کند. فقط با یک سری فناوری های اضافی که با آن ها این کار را موثرتر انجام می دهد و اتصالات را در این فرآیند سرعت می بخشد. اگر می خواهید بیشتر درباره ی وای فای 6 بدانید تا انتها با ما همراه باشید.

سرعت آن چقدر است؟

پاسخ کوتاه اما ناقص: 9.6 گیگابیت بر ثانیه. این به اندازه ی 3.5 گیگابیت بر ثانیه از Wi-Fi 5 بیشتر است.

پاسخ واقعی: هر دوی این سرعت ها بعید به نظر می رسند، به طوری که در استفاده از وای فای در دنیای واقعی محال است به آنها برسید. و حتی اگر بتوانید به آن سرعت ها برسید، مشخص نیست که بتوانید از آن ها استفاده کنید یا نه. در حال حاضر سرعت دانلود معمولی در ایالات متحده تنها 72 مگابیت در ثانیه است.

اما این واقعیت که Wi-Fi 6 دارای محدودیت سرعت تئوری بسیار بالاتری نسبت به نسخه قبلی خود است، این 9.6 گیگابیت در ثانیه است و نیازی به کامپیوتر ندارد. می توان آن را در یک شبکه کامل از دستگاه ها تقسیم کرد. این به معنای سرعت بالقوه بیشتر برای هر دستگاه است.

وای فای 6

Wi-Fi 6 نسل بعدی اینترنت بی سیم است که سریعتر از 802.11ac است. بیش از سرعت، عملکرد بهتری را در مناطق شلوغ، از استادیوم ها گرفته تا خانه مملو از دستگاه به شما ارائه می دهد. Wi-Fi 6 به طور رسمی در اواخر سال 2019 وارد بازار شد و سخت افزار دارای Wi-Fi 6 در سراسر سال 2020 عرضه شد.

ویژگی های وای فای جدید

Wi-Fi اکنون شماره نسخه دارد! حتی آن نام‌های استاندارد وای‌فای قدیمی که گیج کننده هم هستند مانند «802.11ac» به نام‌های کاربرپسند مانند «Wi-Fi 5» تغییر نام داده‌اند. در اینجا نسخه هایی از Wi-Fi را خواهید دید:

Wi-Fi 4 802.11n است که در سال 2009 منتشر شد.

Wi-Fi 5 802.11ac است که در سال 2014 منتشر شد.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین نرم‌افزارهای مدیریت پسورد

Wi-Fi 6 نسخه جدید است که با نام 802.11ax نیز شناخته می شود. در سال 2019 منتشر شد.

Wi-Fi Alliance همچنین اعلام کرد که مایل است این اعداد را در نرم افزار مشاهده کند تا بتوانید هنگام اتصال در تلفن هوشمند، تبلت یا لپ تاپ خود بگویید کدام شبکه Wi-Fi جدیدتر و سریعتر است. ممکن است به زودی شماره های Wi-Fi را در تلفن، رایانه لوحی یا لپ تاپ خود مشاهده کنید.

نسخه‌های قدیمی‌تر وای‌فای به‌طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و به‌طور رسمی نام تجاری ندارند. اما، اگر آنها همچنان وجود داشتند، آن ها را اینگونه می نامیدند:

Wi-Fi 1 802.11b بود که در سال 1999 منتشر شد.

Wi-Fi 2 802.11a بود که در سال 1999 نیز منتشر شد.

Wi-Fi 3 802.11g بود که در سال 2003 منتشر شد.

وای فای سریع تر

طبق معمول، آخرین استاندارد Wi-Fi سرعت انتقال داده سریع تری را ارائه می دهد. اگر از یک روتر Wi-Fi با یک دستگاه استفاده می کنید، حداکثر سرعت بالقوه باید با Wi-Fi 6 تا 40٪ بیشتر از Wi-Fi 5 باشد.

Wi-Fi 6 این کار را از طریق رمزگذاری داده های کارآمدتر انجام می دهد و در نتیجه توان عملیاتی بالاتری دارد. به طور عمده، داده های بیشتری در همان امواج رادیویی بسته بندی می شود. تراشه هایی که این سیگنال ها را رمزگذاری و رمزگشایی می کنند قوی تر می شوند و می توانند کارهای اضافی را انجام دهند.

این استاندارد جدید حتی سرعت شبکه های 2.4 گیگاهرتزی را افزایش می دهد. در حالی که صنعت برای تداخل کمتر به وای فای 5 گیگاهرتز رفته است، 2.4 گیگاهرتز همچنان در نفوذ به اجسام جامد بهتر است. و نباید تداخل زیادی برای 2.4 گیگاهرتز وجود داشته باشد.

عمر باتری طولانی تر

ویژگی جدید “TWT” (TWT) به این معنی است که تلفن هوشمند، لپ تاپ و سایر دستگاه های دارای Wi-Fi شما باید عمر باتری بیشتری نیز داشته باشند.

هنگامی که در مکانی شلوغ همراه با تعداد زیادی دستگاه های دارای Wi-Fi فعال هستید، Wi-Fi معمولاً گرفتار می شود. یک استادیوم شلوغ، فرودگاه، هتل، مرکز خرید یا حتی یک دفتر شلوغ که همه به Wi-Fi متصل هستند را تصور کنید. احتمالاً وای فای کندی خواهید داشت.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین برنامه‌های مدیریت دانلود

Wi-Fi 6 جدید که با نام 802.11ax نیز شناخته می شود، بسیاری از فناوری های جدید را برای کمک به این امر در خود جای داده است. اینتل می گوید که وای فای 6 میانگین سرعت هر کاربر را حداقل چهار برابر در مناطق شلوغ با تعداد زیادی دستگاه متصل افزایش می دهد.

این فقط برای مکان های عمومی شلوغ صدق نمی کند. اگر با دستگاه‌های زیادی به وای‌فای متصل هستید یا اگر در یک مجتمع آپارتمانی متراکم زندگی می‌کنید، می‌تواند باز هم وای فای شما کند عمل کند.

وای فای 6

چگونه Wi-Fi 6 با ازدحام مبارزه می کند

شما واقعاً نیازی به دانستن جزئیات ندارید. نقطه دسترسی Wi-Fi 6 با خود دستگاه Wi-Fi 6 بهتر کار خواهد کرد.

داده های در نظر گرفته شده برای دستگاه های مختلف را حمل کنند. این امر از طریق چیزی به نام دسترسی چندگانه تقسیم فرکانس متعامد یا OFDMA به دست می آید. نقطه دسترسی Wi-Fi می تواند همزمان با دستگاه های بیشتری در ارتباط باشد.

این شامل چندین آنتن است که به نقطه دسترسی اجازه می دهد با چندین دستگاه به طور همزمان ارتباط برقرار کند. با Wi-Fi 5، نقطه دسترسی می‌توانست همزمان با دستگاه‌ها ارتباط برقرار کند، اما آن دستگاه‌ها نمی‌توانستند همزمان پاسخ دهند. Wi-Fi 6 دارای نسخه بهبود یافته چند کاربره یا MU-MIMO است که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد همزمان به نقطه دسترسی بی‌سیم پاسخ دهند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با وای فای 6 آشنا کنیم، و بیشتر درباره ی این صحبت کنیم که آیا ارزش ارتقا دارد یا خیر، امیدواریم که مطالب برای شما مفید واقع شده باشد. وقتی نوبت به خرید یک دستگاه جدید می رسد، در برگه مشخصات سعی نمی کنید به یاد بیاورید که آیا 802.11ac یا 802.11ax آخرین استاندارد است. سازنده دستگاه می تواند بگوید که دارای “Wi-Fi 6” یا “Wi-Fi 5” است. این همه چیز را امروزه راحت تر کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *