آموزش و ترفند ها, موبایل و تجهیزات جانبی

چگونه بفهمیم گوشی هوشمند ما هک شده است؟

هنگامی که گوشی شما خیلی سریع شارژش را از دست بدهد. یا یک روز ناگهان شروع به خاموش شدن و روشن شدن دوباره می کند یا آنقدر داغ است که نگه داشتن آن سخت است. به همین ترتیب، ممکن است تماس‌های خروجی را مشاهده کنید که هرگز شماره‌گیری نکرده‌اید یا جهش‌های عجیبی در مصرف داده خود مشاهده کنید. علائمی مانند این ممکن است به این معنی باشد که گوشی هوشمند شما هک شده است.

چندین نشانه از هک احتمالی گوشی هوشمند می تواند مانند یک مشکل فنی باشد، حداقل در ظاهر. با این حال، واقعیت این است که این مشکلات ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل عمیق‌تر، مانند بدافزار نصب شده بر روی تلفن هوشمند شما باشد. بدافزارها می توانند منابع سیستم را از بین ببرند یا با سایر برنامه ها و سیستم عامل شما تداخل داشته باشند که همه اینها می تواند باعث کندی عملکرد تلفن شما شوند.

با این حال، به نوعی، این خبر خوبی است. از آنجایی که بدافزار می تواند به طور ناکارآمد بر روی تلفن شما اجرا شود و مشکلات بزرگ و کوچک ایجاد کند، هینطور می تواند شما را از حضور خود آگاه کند.دانستن نشانه ها، جزئی یا غیرمعمول، می تواند شما را نسبت به یک مشکل کاملاً نامرئی آگاه کند.

نرم افزارهای هک و علائم آن

چه هکرها به صورت فیزیکی آن را به گوشی شما وارد کنند و چه با فریب شما برای نصب آن از طریق یک برنامه ساختگی، یک وب سایت ناقص یا یک حمله فیشینگ، نرم افزار هک می تواند از چند طریق برای شما مشکل ایجاد کند:

Keylogging:

در دست یک هکر، keylogging مانند یک استالکر عمل می کند و اطلاعات را در حین تایپ کردن، ضربه زدن و حتی صحبت کردن با تلفن خود جستجو می کند.

تروجان ها:

تروجان ها انواع بدافزارهایی هستند که می توانند برای استخراج داده های مهم مانند جزئیات حساب کارت اعتباری یا اطلاعات شخصی در تلفن شما پنهان شوند.

Cryptominers:

مشابه تروجان ها، این نرم افزار بر روی یک دستگاه پنهان می شود. از آنجا، از قدرت محاسباتی دستگاه برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می کند. در حالی که استخراج کریپتو غیرقانونی نیست، در یک”جنگ رمزنگاری” یک دستگاه بدون رضایت مالک مطمئناً غیرقانونی است.

برخی از نشانه های احتمالی هک نرم افزار روی گوشی شما عبارتند از:

مسائل مربوط به عملکرد

شاید برخی از علائمی را که قبلا ذکر کردیم دیده باشید. آیا دستگاه شما کندتر کار می کند، آیا بارگیری صفحات وب و برنامه ها سخت تر است یا به نظر می رسد باتری شما هرگز شارژ نمی شود؟ همه این‌ها نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد ممکن است بدافزاری در پس‌زمینه اجرا شود و منابع گوشی شما را از بین ببرد.

به نظر می رسد تلفن شما داغ است

مانند مشکلات عملکرد بالا، بدافزارها یا برنامه‌های استخراج که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند می‌توانند قدرت محاسباتی (و داده‌ها) اضافی را بسوزانند. جدای از کاهش عملکرد، بدافزارها و برنامه‌های استخراج می‌توانند باعث داغ شدن یا حتی داغ شدن بیش از حد گوشی شما شوند.

برنامه ها یا داده های مرموز

اگر برنامه‌هایی را پیدا کردید که دانلود نکرده‌اید، یا تماس‌ها، پیامک‌ها و ایمیل‌هایی را پیدا کردید که ارسال نکرده‌اید، این یک پرچم قرمز است. ممکن است یک هکر گوشی شما را ربوده باشد تا تماس‌ها یا پیام‌هایی ارسال کند یا بدافزار را به مخاطبین شما پخش کند. به طور مشابه، اگر در مصرف داده خود جهش هایی مشاهده کردید، می تواند نشانه هک نیز باشد.

پنجره های بازشو یا تغییراتی در صفحه نمایش شما

بدافزار همچنین می‌تواند پشت پاپ‌آپ‌های هرزنامه، تغییرات در صفحه اصلی یا نشانک‌های وب‌سایت‌های مشکوک باشد. در واقع، اگر تغییراتی در پیکربندی مشاهده کردید که شخصاً انجام نداده اید، این یک سرنخ بزرگ دیگر از هک شدن گوشی هوشمند شما است.

این مطلب را هم ببینید
بررسی گوشی Galaxy S21 FE سامسونگ و مقایسه با همتای قدیمی

اگر نگران هک شدن گوشی خود هستید چه کاری می توانید انجام دهید؟

اگر قبلاً این کار را نکرده اید، نرم افزار امنیتی را روی گوشی هوشمند خود نصب و اجرا کنید. برنامه‌هایی را که دانلود نکرده‌اید حذف کنید، متن‌های خطرناک را حذف کنید و سپس نرم‌افزار امنیتی موبایل خود را دوباره اجرا کنید.
اگر همچنان مشکل دارید، پاک کردن و بازیابی گوشی یک گزینه است. به شرطی که از عکس‌ها، مخاطبین و سایر اطلاعات حیاتی خود در فضای ابری پشتیبان‌گیری شده باشید، این فرآیند نسبتاً ساده است. یک جستجوی آنلاین سریع می تواند نحوه پاک کردن و بازیابی مدل تلفن خود را نشان دهد.
در نهایت، حساب ها و اعتبار خود را بررسی کنید تا ببینید آیا خریدهای غیرمجاز انجام شده است یا خیر. در این صورت، می‌توانید فرآیند مسدود کردن آن حساب‌ها و صدور کارت‌ها و اعتبارنامه‌های جدید را طی کنید. علاوه بر این، رمزهای عبور حساب های خود را با رمز عبور قوی و منحصر به فرد به روز کنید.

ده نکته برای جلوگیری از هک شدن گوشی

در حالی که راه‌های مختلفی وجود دارد که یک هکر می‌تواند به گوشی شما وارد شود و اطلاعات شخصی و حیاتی شما را سرقت کند، در اینجا چند نکته برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد:

1-از نرم افزار جامع حفاظت آنلاین روی گوشی خود استفاده کنید. در طول سال‌ها، ما عادت خوبی به استفاده از آن در کامپیوترها و لپ‌تاپ‌هایمان پیدا کرده‌ایم. اما گوشی های ما؟ نه چندان نصب محافظ آنلاین بر روی تلفن هوشمند خود، اولین خط دفاعی در برابر حملات را به همراه چندین ویژگی امنیتی اضافی که در زیر ذکر شده است، به شما می دهد.

2-گوشی و برنامه های آن را به روز کنید. جدای از نصب نرم افزار امنیتی، به روز نگه داشتن به روز رسانی ها راه اصلی برای ایمن نگه داشتن شما و تلفنتان است. به‌روزرسانی‌ها می‌توانند آسیب‌پذیری‌هایی را که مجرمان سایبری برای انجام حملات مبتنی بر بدافزار به آن‌ها تکیه می‌کنند، برطرف کنند. به‌علاوه، این به‌روزرسانی‌ها می‌توانند به عملکرد روان تلفن و برنامه‌های شما کمک کنند و در عین حال ویژگی‌های جدید و مفیدی را نیز معرفی کنند.

3-با VPN ایمن تر باشید. یکی از راه هایی که کلاهبرداران می توانند راه خود را به گوشی شما هک کنند، از طریق وای فای عمومی مانند فرودگاه ها، هتل ها و حتی کتابخانه ها است. این شبکه‌ها عمومی هستند، به این معنی که فعالیت‌های شما در معرض دید دیگران در شبکه قرار می‌گیرند بانکداری شما، استفاده از رمز عبور شما و همه آن‌ها. یکی از راه‌های خصوصی کردن یک شبکه عمومی، استفاده از VPN است که می‌تواند شما و هر کاری را که انجام می‌دهید از دیگران در آن نقطه Wi-Fi محافظت کند.

4-از یک مدیر رمز عبور استفاده کنید. گذرواژه‌های قوی و منحصربه‌فرد خط دفاعی اصلی دیگری را ارائه می‌کنند. با این حال، با تمام حساب‌هایی که در اطراف ما شناور هستند، دستکاری ده‌ها رمز عبور قوی و منحصربه‌فرد می‌تواند کاری به نظر ساده برسد بنابراین وسوسه استفاده (و استفاده مجدد) از رمزهای عبور ساده‌تر خوب نیستچرا که هکرها این را دوست دارند  ویک رمز عبور ساده می تواند کلید چندین حساب باشد. در عوض، یک مدیر رمز عبور را امتحان کنید که می تواند آن رمزهای عبور را برای شما ایجاد کند و همچنین آنها را با خیال راحت ذخیره کند.

5-از ایستگاه های شارژ عمومی خودداری کنید. شارژ کردن در ایستگاه های عمومی بسیار ساده و ایمن به نظر می رسد. با این حال، برخی از هکرها با نصب بدافزار در ایستگاه شارژ به “جک آب” معروف شده اند. آنها گذرواژه ها و اطلاعات شخصی شما را “جک” می کنند. بنابراین در مورد برق در جاده ها چه باید کرد؟ می توانید به یک بسته برق قابل حمل نگاه کنید که می توانید آن را زودتر شارژ کنید یا با باتری های AA کار کنید. آنها بسیار ارزان هستند و ردیابی آنها آسان است.

این مطلب را هم ببینید
بررسی انواع شارژرهای خودرو برای موبایل

6-چشم خود را از گوشی خود بر ندارید. جلوگیری از سرقت واقعی تلفن شما نیز بسیار مهم است، زیرا برخی از هک‌ها صرفاً به این دلیل اتفاق می‌افتند که گوشی به دست افراد اشتباه می‌افتد. این یک کیس خوب برای محافظت از تلفن شما با رمز عبور یا پین است و همچنین ردیابی دستگاه را روشن می کند تا بتوانید مکان گوشی خود را پیدا کنید یا در صورت نیاز آن را از راه دور پاک کنید. اپل یک راهنمای گام به گام برای پاک کردن دستگاه‌ها از راه دور به کاربران iOS ارائه می‌کند و گوگل نیز برای کاربران اندروید راهنمایی ارائه می‌دهد.

7-گوشی خود را رمزگذاری کنید رمزگذاری تلفن همراه می تواند شما را از هک شدن نجات دهد و از تماس ها، پیام ها و اطلاعات مهم شما محافظت کند. برای بررسی اینکه آیا آیفون شما رمزگذاری شده است، می‌توانید به Touch ID & Passcode بروید و ببینید که آیا محافظت از داده‌ها فعال است یا خیر (معمولاً اگر رمز عبور را فعال کرده باشید، این کار خودکار است). کاربران اندروید بسته به نوع گوشی دارای رمزگذاری خودکار هستند.

8-سیم کارت خود را قفل کنید. همانطور که می توانید تلفن خود را قفل کنید، می توانید سیم کارتی را که برای شناسایی شما، مالک و اتصال شما به شبکه تلفن همراه استفاده می شود، قفل کنید. با قفل کردن آن، از استفاده از تلفن شما در هر شبکه دیگری غیر از شبکه شما جلوگیری می کند. اگر صاحب آیفون هستید، می‌توانید با پیروی از این دستورالعمل‌های ساده آن را قفل کنید. برای پلتفرم های دیگر، وب سایت سازنده را بررسی کنید.

9-وای فای و بلوتوث خود را در صورت عدم استفاده خاموش کنید. به این فکر کنید که در غیر این صورت باز است. چندین حمله وجود دارد که یک هکر اختصاصی و مجهز می تواند به دستگاه هایی که وای فای و بلوتوث باز و قابل کشف هستند انجام دهد. به همین ترتیب، در حالی که هک نیست، برخی از خرده فروشان با استفاده از فناوری بلوتوث موقعیت مکانی شما را در فروشگاه برای اهداف بازاریابی ردیابی می کنند بنابراین خاموش کردن آن می تواند در برخی شرایط از حریم خصوصی شما نیز محافظت کند. شما به راحتی می توانید هر دو را از تنظیمات خود خاموش کنید و بسیاری از تلفن ها به شما اجازه می دهند این کار را از منوی کشویی در صفحه اصلی خود نیز انجام دهید.

10-از فروشگاه های اپلیکیشن شخص ثالث دوری کنید. Google Play و App Store Apple اقداماتی را برای ببررسی برنامه‌ها در نظر گرفته‌اند تا ازایمن بودن آنها اطمینان حاصل شود. سایت های شخص ثالث ممکن است این فرآیند را در جای خود نداشته باشند. در واقع، برخی از سایت های شخص ثالث ممکن است عمداً میزبان برنامه های مخرب به عنوان بخشی از یک کلاهبرداری گسترده تر باشند. مسلماً، مجرمان سایبری راه‌هایی برای کار در روند بررسی گوگل و اپل پیدا کرده‌اند، با این حال شانس دانلود یک برنامه امن از آنها بسیار بیشتر از هر جای دیگری است. علاوه بر این، هر دو گوگل و اپل به سرعت برنامه های مخرب را پس از کشف حذف می کنند و فروشگاه های خود را بسیار ایمن تر می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *