دوربین مداربسته, مقالات تخصصی دوربین مداربسته

تکنولوژی دوربین های مداربسته سامسونگ

تکنولوژی دوربین مداربسته samsung

تکنولوژی دوربین های مداربسته سامسونگ که در این دوربین ها به کار گرفته شده است و باعث با کیفیت تر شدن تصویر ضبط شده دوربین مداربسته سامسونگ میشوند را به اختصار در این مطلب برای شما شرح میدهیم .

تکنولوژی دوربین های مداربسته سامسونگ samsung

  • تنظيم نور پس زمينه (WDR)
  • تنظيم نور پس زمينه (BLC)
  • پوشاندن منبع نوري زياد در تصوير (HLC)
  • از بين بردن سايه در روشنايي (SSDR)
  • کاهش دهنده نويز تصاوير (SSNR)
  • کاهش لرزش تصاوير (DIS)
  • آناليز هوشمند تصاوير (Intelligent Video Analytic)
  • چندين خروجي تصوير به صورت همزمان و حالت هاي فشرده سازي تصوير (Multiple Codec & Multiple Streaming)
  • فشرده سازي هوشمند تصاوير (Samsung Smart Codec or ROI)
  • پوشاندن نقاطي از تصوير جهت حفظ حريم خصوصي (Privacy Masking)
  • تنظيم فاصله کانوني لنز از طريق شبکه (Remote Focus Control)
  • تشخيص چهره افراد (Face Detection)

تنظيم نور پس زمينه (WDR) 

در بحث استفاده از دوربين ها عمدتاً مشکلي پيش مي آيد که اصطلاحاً به آن ضد نور مي گويند. زماني که سوژه در مقابل يک صحنه نوراني يا منبع نوري عظيم قرار گيرد ميزان نوردهي دوربين بر اساس روشن ترين بخش تصوير (پس زمينه) و نه سوژه، تنظيم خواهد شد. بنابراين، سوژه در تصوير بسيار تيره است و جزئيات آن ديگر قابل مشاهده نيست.

شرکت هاي سازنده دوربين هاي مدار بسته براي رفع اين مشکل تکنولوژي (WDR (Wide Dynamic Range را ارائه نمودند. در اين تکنولوژي نور پس زمينه کاهش يافته و به نور سوژه اضافه مي شود. در واقع، دوربين تصوير را توسط حسگر خود دو بار اسکن مي کند. يک بار با سرعت شاتر بالا براي مناطق روشن تر و يک بار با سرعت شاتر پايين براي مناطق تاريک. در نهايت، پردازنده دوربين اين دو تصوير را با هم ترکيب مي کند تا به يک تصوير مناسب دست يابد، تا هم فضاي داخل و هم فضاي خارج را به طور واضح نمايش دهد. قطعاً WDR نسبت به BLC مؤثر تر عمل مي کند ولي در صورت فقدان WDR، فناوري BLC مي تواند جايگزين مناسبي براي آن باشد.

تنظيم نور پس زمينه (WDR)

تنظيم نور پس زمينه (WDR)

 

تنظيم نور پس زمينه (BLC)

در سيستم هاي مدار بسته روشن بودن تصوير پشت سر سوژه بسيار شايع است. براي مثال فردي که جلوي يک دستگاه خودپرداز ايستاده و يا فردي که از درب ورودي در حال وارد شدن به محيط داخل است. بدون بهبود بخشيدن تصوير معمولاً سوژه مورد نظر در چنين موقعيتي تاريک به نظر مي رسد و قابل شناسايي نيست.

قابليت (BLC (Back Light Compensation تنظيم نور پس زمينه تصوير بر اساس تاريکي سوژه مقابل دوربين را بر عهده دارد. به طوري که تصوير را به چند ناحيه تقسيم کرده و با در نظر گرفتن شرايط نوري محيط، سرعت شاتر را با توجه به منطقه اي که سوژه در آن قرار گرفته است و بدون توجه به ميزان نور موجود در پس زمينه تغيير مي دهد، تا در نهايت تصويري بدست آيد که در آن سوژه کاملاً مشخص باشد. به عبارت ساده تر نور تصوير را بالا برده تا سوژه قابل شناسايي شود؛ در اين حالت نور محيط بيروني از حالت عادي خارج شده و کاملاً روشن مي شود. مي توان گفت که WDR جايگزين مؤثرتري براي BLC است چرا که به منطقه ي خاصي که سوژه در آن قرار گرفته است وابسته نيست و تصوير از وضوح رنگي بهتري برخوردار است.

تنظيم نور پس زمينه (BLC)

تنظيم نور پس زمينه (BLC)

 

 

پوشاندن منبع نوري زياد در تصوير (HLC)

HLC تکنولوژي انحصاري سامسونگ تکوين است. در صورت وجود هرگونه منبع نوري قوي (براي مثال نور مستقيم چراغ قوه يا نور خودرو) تکنولوژي HLC به طور هوشمندانه آن را در تصوير مي پوشاند تا تصوير واضح تر نمايش داده شود. از کاربردهاي تکنولوژي (HLC (Highlight Compensation Capability مي توان به بهتر خواندن پلاک خودرو در محل هايي نظير خيابان ها و پارکينگ ها در زمان شب اشاره کرد.

پوشاندن منبع نوري زياد در تصوير (HLC)

پوشاندن منبع نوري زياد در تصوير (HLC)

از بين بردن سايه در روشنايي (SSDR)

هرگاه در تصوير، دو محيط با کنتراست متفاوت (محيط تيره و روشن) وجود داشته باشد، اين تکنولوژي مورد استفاده قرار مي گيرد. براي مثال، زماني که در تصوير سايه وجود دارد، محيطي که داخل سايه است، تاريک به نظر مي رسد و به سختي قابل شناسايي است. براي رفع اين مشکل از تکنولوژي (XDR (eXtended Dynamic Range استفاده مي شود. شرکت سامسونگ اين فناوري را بهبود بخشيده و تحت عنوان (SSDR (Samsung Super Dynamic Range از آن بهره مي برد. وظيفه ي اين تکنولوژي روشن نمودن سايه موجود در تصوير و قابل شناسايي کردن محيط داخل سايه است، اين در حالي است که به قسمت روشن تصوير آسيبي نخواهد رسيد.

از بين بردن سايه در روشنايي (SSDR)

از بين بردن سايه در روشنايي (SSDR)

کاهش دهنده نويز تصاوير (SSNR)

يکي از شايع ترين مشکلات در دوربين هاي مداربسته زماني است که نور محيط کم مي شود؛ به ويژه در شب ها. در اين زمان در تصوير، نويز به وجود مي آيد که نه تنها در کيفيت تصوير تاثير دارد بلکه فضاي بيشتري براي ذخيره سازي نيز اشغال مي کند. براي بهبود اين مشکل يا بايد نور محيط را تأمين کرد و يا از تکنولوژي (DNR (Digital Noise Reduction استفاده نمود. تکنولوژي DNR اين فرآيند را به وسيله يک مکانيزم ديجيتالي انجام مي دهد؛ بنابراين، تاثيري بر روي نويزهاي مغناطيسي که معمولاً به صورت موج در تصوير مشاهده مي شوند نخواهد داشت. بعد از تکنولوژي DNR، تکنولوژي هاي ۲D-DNR و ۳D-DNR به بازار عرضه شدند. ۲D-DNR، در کاهش نويز (تار و سايه دار شدن) اجسام متحرک در نور کم بهتر عمل مي کند اين در حالي است که ۳D-DNR براي محل هاي ثابت و رنگي نتيجه بهتري ارائه مي دهد.

این مطلب را هم ببینید
الگوریتم عملکرد و ردیابی تعقیب هوشمند در دوربین مداربسته

شرکت سامسونگ تکوين با ادغام اين قابليت ها و بهبود بخشيدن اين تکنولوژي؛ فناوري (SSNR (Samsung Super Noise Reduction را بهره برداري و معرفي کرد. به کمک اين قابليت مي توان نويز حاصل از کاهش نور محيطي در تصوير را بهبود بخشيد و در فضاي ذخيره سازي نيز صرفه جويي کرد. تکنولوژي SSNR داراي نسل هاي متفاوتي است: SSNR ,SSNR II, SSNR III و SSNR IV. SSNR IIIتوانايي بالايي در بهبود کيفيت و رنگ تصاوير در محيط هاي کم نور را دارد. اين در حالي است که تکنولوژي SSNR IV که ارتقاء يافته تکنولوژي SSNR III است توانايي خود را براي سوژه هاي در حال حرکت بهبود بخشيده است.

کاهش دهنده نويز تصاوير (SSNR)

کاهش دهنده نويز تصاوير (SSNR)

کاهش لرزش تصاوير (DIS)

در صورتي که دوربين به وسيله ي پايه به ديوار و يا بر روي دکل نصب شود، امکان دارد دکل و يا پايه بر اثر وزش باد لرزش داشته باشد. اين لرزش باعث مي گردد شفافيت تصوير از بين رفته و تصوير تار نمايش داده شود. قابليت (DIS (Digital Image Stabilization لرزش هاي ضعيف را از بين برده و مانع آن مي شود که تصاوير مات و يا سايه دار گردد.

کاهش لرزش تصاوير (DIS)

کاهش لرزش تصاوير (DIS)

آناليز هوشمند تصاوير (Intelligent Video Analytic)

با پيشرفت تکنولوژي، پردازنده هاي دوربين هاي مدار بسته سامسونگ نيز پيشرفته تر شدند. در اين راستا، قابليت هاي آناليز هوشمند تصاوير نيز گسترده تر شدند. از جمله ي اين قابليت ها مي توان به تکنولوژي هاي ذيل اشاره کرد:

۱٫ Face Detection (تشخيص چهره) ۲٫ Appear or Disappear (ظاهر يا پنهان شدن يک جسم) ۳٫ Virtual Line / Enter / Exit (عبور از خط مجازي / ورود / خروج) ۴٫ Audio Detection(تشخيص صدا) ۵٫ Tampering Detection(تشخيص خرابکاري) ۶٫ Motion Detection(تشخيص حرکت)

آناليز هوشمند تصاوير (Intelligent Video Analytic)

آناليز هوشمند تصاوير (Intelligent Video Analytic)

چندين خروجي تصوير به صورت همزمان و حالت هاي فشرده سازي تصوير (Multiple Codec & Multiple Streaming)

دوربين هاي تحت شبکه داراي Codec هاي MJPEG، MPEG-4 وH.264 مي باشند. آخرين تکنولوژي فشرده سازي تصوير H.264 است که بدون افت کيفيت، تصاويري با پهناي باند بسيار پايين براي مشاهده و ذخيره، پردازش مي نمايد. مصرف کننده به سادگي مي تواند يکي از اين سه Codec را تغيير دهد يا انتخاب کند. لازم به ذکر است مي توان يک Codec را براي مشاهده، يکCodec را براي ذخيره سازي و Codec ي ديگر را براي مشاهده دوربين ها به وسيله تلفن هاي هوشمند انتخاب کرد.به دوربين هايي که توانايي ارائه ي دوCodec هم زمان را دارند Dual-Streaming و دوربين هايي که توانايي ارائه بيش ازدو Codec هم زمان را دارندMultiple-Streaming مي گويند.

این مطلب را هم ببینید
ROI چیست؟

فشرده سازي هوشمند تصاوير (Samsung Smart Codec or ROI)

زماني که تمام تصوير با حداکثر کيفيت ضبط يا ارسال مي‌شود، به فضاي ذخيره‌سازي و پهناي باند بيشتري احتياج است. اين در حالي است که گاهاً هدف ما از ذخيره کردن يک تصوير، تنها مراجعه به بخشي از آن براي بازبيني است. پس شايد بهتر باشد براي کاهش فضاي ذخيره‌سازي و يا پهناي باند مورد استفاده دوربين، فقط بخش مورد علاقه خود را با حداکثر کيفيت ذخيره کنيم و باقي قسمت هاي تصوير که از اهميت کمتري برخوردار هستند را با حداقل کيفيت ذخيره کرده يا انتقال دهيم. سامسونگ با استفاده از تکنولوژي فشرده سازي هوشمند تصاوير (Samsung Smart Codec – ROI(Regions Of Interest به شما اين برتري را ارائه مي دهد تا بخش مورد علاقه خود را با حداکثر کيفيت و باقي قسمت هاي تصوير که از اهميت کمتري برخوردار هستند را با حداقل کيفيت ذخيره کرده يا انتقال دهيد.

 فشرده سازي هوشمند تصاوير (Samsung Smart Codec or ROI)

فشرده سازي هوشمند تصاوير (Samsung Smart Codec or ROI)

پوشاندن نقاطي از تصوير جهت حفظ حريم خصوصي (Privacy Masking)

استفاده از قابليت Privacy Masking به کاربر اين امکان را مي دهد تا نقاطي از تصوير، که تمايلي به ثبت و نمايش تصاويرشان ندارد را انتخاب کرده و به صورت ماسک شده درآورد. تعداد و اندازه اين مناطق قابل تعريف مي باشند.

(Privacy Masking)

(Privacy Masking)

تنظيم فاصله کانوني لنز از طريق شبکه (Remote Focus Control)

از آنجايي که در دوربين هاي تحت شبکه جديد سامسونگ (Bullet و Dom) براي تغيير فاصله کانوني از موتور استفاده شده است براي کاربر اين امکان فراهم است تا از طريق شبکه و از راه دور به منوي دوربين دسترسي پيدا کند و تنظيمات مربوط به لنز دوربين اعم از تغيير زاويه ديد آن و فوکوس کردن را انجام دهد بدون آن که نيازي به باز و بسته کردن دوربين باشد

تشخيص چهره افراد (Face Detection)

تشخيص چهره در دوربين هاي ديجيتالي با الگوريتم هاي مختلفي نوشته مي شود، اما هدف آن تنها يک چيز است: تشخيص رنگ، بافت و اجزاي صورت در حالت هاي مختلف. معمولاً در دوربين ها پردازنده دوربين به دنبال الگوي چهره يعني دو چشم، دو ابرو و سوراخ هاي بيني و خطوط لب ها مي گردد. به همين دليل است که گاهي اوقات مي بينيد در صورتي که عينک روي صورت قرار داشته باشد، دوربين شما نمي تواند چهره فرد را تشخيص دهد. همچنين در دوربين هاي قديمي تر با الگوريتم هايي ابتدايي، امکان تشخيص الگوي صورت در زواياي مختلف براي پردازنده وجود ندارد. به اين صورت که اگر صورت فرد سه رخ يا نيم رخ باشد، معمولاً دوربين با پيدا کردن و تشخيص آن مشکل پيدا مي کند.

در حالت کلي با فعال شدن دوربين، چهره هاي پردازش شده و نمايش داده شده روي صفحه نمايش، بلافاصله توسط اين قابليت انتخاب و دنبال مي شوند. منظور از دنبال شدن اين است که يک مربع دور چهره تشخيص داده شده، نمايش داده مي شود و در صورت حرکت کردن فرد، اين مربع نيز چهره فرد را روي صفحه دنبال مي کند تا در نهايت از کادر خارج شود. لازم به ذکر است که تعداد تشخيص چهره در دوربين هاي مدار بسته ي سامسونگ در هر صفحه حداکثر ۳۲ چهره مي باشد.

تشخيص چهره افراد (Face Detection)

تشخيص چهره افراد (Face Detection)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *