ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

روش های محافظت از کامپیوترها در مقابل قطع برق

محافظت از کامپیوترها در مقابل قطع برق

در طی هفته گذشته، متاسفانه بسیاری از شهرهای کشور با مشکل قطع شدن برق و نوسانات آن مواجه بودند. این معضل می تواند آسیب های زیادی را به لوازم برقی وارد رده و حتی باعث سوختن آنها شود. در این بخش می خواهیم به بررسی روش های محافظت از کامپیوترها در مقابل قطع برق بپردازیم.

محافظت از کامپیوترها در مقابل قطع برق

منبع تغذیه اضطراری (UPS)

منبع تغذیه اضطراری یا Uninterruptible power supply یک منبع تغذیه الکترونیکی است. که وظیفه اصلی آن، تامین بدون وقفه توان مورد نیاز بار مصرفی است. این سیستم بین برق شهری و دستگاه مصرف کننده قرار می‌گیرد. و علاوه بر تثبیت و تنظیم برق مانع از نفوذ نویز و اختلالات شبکه به تجهیزات حساس مصرف کننده می‌گردد.

تهیه منبع تغذیه اضطراری (UPS) یک انتخاب گران قیمت اما با بازدهی بالاست. UPSهای خانگی و اداری در رنج قیمت‌های مختلفی در دسترس‌ند. تهیه این منبع‌های تغذیه می‌تواند از دستگاه‌های شما در برابر نوسانات برق محافظت کرده. و در هنگام قطعی برق تا مدت زمان محدودی نیز برق شما را فراهم آورد. اگر کامپیوترهای خانگی یا اداری با حساسیت بالا دارید، تهیه منبع تغذیه اضطراری انتخاب مناسبی است.

این مطلب را هم ببینید
آیا حالت Hibernate (هایبرنت)برای کامپیوتر شما مضر است؟

محافظ برق (Surge Protector)

روش دیگر برای محافظت از تجهیزات الکترونیکی، استفاده از محافظ برق است. محافظ برق دستگاه ارزان قیمتی است که در مسیر ورودی برق قرار می گیرد. و در صورتی که مقدار ولتاژ یا آمپر یا توان مصرفی خارج از محدوده استاندارد گردد، مسیر ورود برق را قطع می‌نماید. این دستگاه مسیر ورود جریان را به تجهیزات الکتریکی را پس از بازگشت به شرایط استاندارد، مجددا وصل می نماید. حتی اگر از عدم قطعی برق اطمینان دارید، به هیچ عنوان کامپیوتر را مستقیما به پریز برق وصل نکنید. به همین منظور پیشنهاد می‌شود اقدام به خرید محافظ‌های برق کنید. در مورد محافظ‌‌های برق هزینه بیشتر به معنی محصول باکیفیت‌تر و در نهایت ایمنی بالاتر است. از همین رو پیشنهاد می‌شود اقدام به تهیه محصول باکیفیت و گران‌تر کنید.

استابلایزر (Stabilizer)

استابلایزر (Stabilizer) یا تثبیت کننده‌ی ولتاژ یک دستگاه الکتریکی است که صرف نظر از هر تغییر یا نوسانی در ورودی، یک ولتاژ ثابت را در پایانه‌های خروجی خود به دستگاه‌های متصل می‌رساند. استفاده از ترانس استابلایزر باعث می‌شود تا وسیله الکتریکی به واسطه نواسانات جریان برق آسیبی نبیند. در واقع استابلایزر سیستم تنظیم و ثبات دهنده ولتاژ می‌باشد. و هر زمان داخل شبکه کاهش، نوسان و یا اختلالی ایجاد گردد سریعا از طریق استابلایزر مشخص شده و به صورت خودکار برطرف می‌گردد. استابلایزر‌های خانگی گزینه بسیار مناسب و مقرون به صرفه‌ای برای محافظت از لوازم گران قیمت برقی از جمله کامپیوترها است.

این مطلب را هم ببینید
آموزش تنظیم Auto HDR برای بازی های ویندوز 10

نکات ایمنی مجانی اما کارساز

علاوه بر تهیه محافظ‌ها برق یا منبع تغذیه اضطراری روش‌های ساده‌ای نیز وجود دارند که با رعایت آن‌ها نیز می‌توانید تا حد زیادی از آسیب تجهیزات الکترونیکی خود جلوگیری نمایید. اول از همه به یاد داشته باشید که بلافاصله بعد از قطع برق، تجهیزات خود را از پریز برق جدا کنید.

پس از اتصال برق بین پنج تا ده دقیقه صبر کرده و سپس اقدام به اتصال مجدد تجهیزات خود به برق کنید. با این کار از خطر احتمالی نوسان ولتاژ چلوگیری می‌کنید. لازم به ذکر است که نوسانات جریان برق می‌تواند آسیب جدی به سخت افزار شما وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *