بازی و سرگرمی, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

نکات مهم خرید کامپیوتر گیمینگ میان رده که باید بدانید

نکات مهم خرید کامپیوتر گیمینگ میان رده

وضعیت نابسمان اقتصادی در کشور و نوسانات ارزها، باعث شده تا قیمت بسیاری از اجناس خصوصا تجهیزات گیمینگ افزایش یافته است. به همین علت خرید سیستم گیمینگ میان رده می تواند گزینه مقرون به صرفه تری باشد. در این بخش می خواهیم نگاهی به نکات مهم خرید کامپیوتر گیمینگ میان رده که باید بدانید بیندازیم.

نکات مهم خرید کامپیوتر گیمینگ میان رده

عملکرد مورد انتظار

سیستم‌های گیمینگ میان رده‌ی معرفی شده در این مقاله توانایی اجرای بازی‌های جدید نسل هشتم را با تنظیمات معمولی یا بالا خواهند داشت. علاوه بر این چنین سیستمی نیاز روزانه شما به وب گردی، اجرای محتوای‌های صوتی و ویدئویی، نمایش فایل و اسناد و اجرای بدون اختلال نرم افزارهای سنگین را به راحتی برآورده خواهد کرد. سیستم معرفی شده یک کامپیوتر دسکتاپ عالی و یک میان رده در ورک استیشن و یک سیستم خوب گیمینگ محسوب خواهد شد.

مادربرد (Motherboard)

مادربرد یا برد اصلی (Motherboard) که نوعی تخته مداری الکتریکی است، در واقع به عنوان مرکز ارتباطات رایانه شناخته می‌شود. بخش‌های گوناگون یک کامپیوتر روی این قسمت سوار شده و مادربر دو وظیفه اصلی، اتصال اجزا به هم و تامین انرژی الکتریکی آن‌ها را به عهده می‌گیرد.  مادربرد MSI Z370-A PRO با بهره گیری از چیپست قدرتمند اینتل Z370، سوکت پردازنده‌ی LGA 1151 و چهار عدد اسلات رم یکی از انتخاب‌های خوش قیمت میان رده است. این مدل ام‌اس‌ای (MSI)، برخلاف سایر مادربردها با چیپست Z370 با حذف برخی ویژگی‌های مازاد گیمینگ، قیمت مناسبی دارد.

با وجود این که Z370a-Pro در محصولات رده پایین چیپست Z370 به شمار می‌رود، MSI مدار رگولاتور مناسبی را به خدمت گرفته تا پردازنده قدرتمند i7-8700K حتی در حالت اورکلاک، با مشکل تامین انرژی مواجه نشود. این مادربرد از حافظه‌های پرقدرت DDR4 تا فرکانس ۴۰۰۰ مگاهرتز در حالت XMP نیز پشتیبانی خواهد کرد.

پردازنده مرکزی (CPU)

پردازنده مرکزی کامپیوتر (CPU) به مثابه مغز کامپیوتر عمل می‌کند. پردازنده مرکزی در واقع آن بخش از رایانه است که اقدامات، محاسبات و اجرای برنامه‌ها را بر عهده دارد. پردازنده جزو مهم‌ترین قطعات یک سیستم گیمینگ است که عملکرد و راندمان کلی سیستم را تعیین می‌کند. شما بایستی با توجه به بودجه و مهم‌تر از همه پلتفرم انتخابی خود یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید. پردازنده‌های نسل نهم اینتل و در راس آن‌ها مدل Core i5-9400F یکی از بهترین گزینه‌ها برای راه‌اندازی یک کامپیوتر گیمینگ میان رده به شمار می‌روند. این پردازنده ذکرشده دارای ۶ هسته و ۶ رشته پردازشی با فرکانس پایه ۲٫۹ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۴٫۱ گیگاهرتز است.

این مطلب را هم ببینید
بهترین لپ تاپ های گیمینگ CES 2020 را بشناسید

کارت گرافیک (GPU)

واحد پردازش گرافیک یا همان GPU ‌عنوان ابزاری است که برای رندر گرفتن (پردازش و خروجی گرفتن) تصاویر در سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. این قطعه حیاتی‌ترین سخت افزار برای تجربه با کیفیت بصری از گیم است. در هنگام خرید کارت گرافیک و مانیتور به سری چیپست‌ها و تکنولوژی‌های منتسب به سازنده آن، یعنی FreeSync و G-Sync، دقت کنید تا بتوانید از جنبه بصری سیستم خود، حداکثر بهره ممکن را ببرید.

پردازنده‌های گرافیکی Super که ابتدا در رقابت با سری Navi 10 معرفی شدند، نسخه‌هایی با هسته‌های CUDA کمتر، از تراشه‌های مدل بالاتر هستند که فرکانس کاری بهتری داشته و شرکت‌ها را قادر می‌سازند تا روی قابلیت اورکلاکینگ کارت‌های گرافیک مبتنی بر این پردازنده‌ها، مانور بیشتری دهند.

این پردازنده رده اقتصادی از نظر تعداد هسته‌های CUDA متفاوت از سری RTX Super بوده و کاملاً مشابه پردازنده مورد استفاده در کارت GTX 1660 است با این تفاوت که در کارت GTX 1660 Super به جای حافظه‌های GDDR5 از حافظه‌های GDDR6 با فرکانس کاری 1750Mhz استفاده شده است. فرکانس این تراشه‌های حافظه، حتی از تراشه‌های حافظه به‌کار رفته در کارت‌های GTX 1660 Ti نیز تا 250Mhz سریعتر هستند. با این حال از نظر کارایی، به دلیل ۱۲۸ هسته CUDA کمتر، در رده پایین‌تری از کارت GTX 1660 Ti قرار می‌گیرد.

این مطلب را هم ببینید
سریع ترین نرم افزارهای جستجو در ویندوز

سیستم خنک کننده (Cooling)

تاثیر گذارترین عامل در فرسودگی قطعات گرما است؛ از این جهت برای سیستمی که قرار است پردازش‌های سنگین مثل اجرای بازی انجام دهد، داشتن یک سیستم خنک کننده مناسب امری ضروری است. با توجه به تنوع سیستم‌های کولینگ (مایع، هوایی) گستره انتخاب در این مورد زیاد است. اما به صرفه‌ترین و حداقلی‌ترین سیستم، قرار دادن دو فن ورودی هوایی و یک فن خروجی هوایی برای ایجاد فشار هوای مثبت درون کیس است.

هارد دیسک (HDD)

Hard Disk Drive یا به اختصار HDD یک حافظه دائمی است که برای ذخیره کردن داده‌های مورد پردازش کامپیوتر مورد استفاده قرار میگیرد. این حافظه به طور دیجیتالی رمزنگاری شده و اطلاعات را روی سطح مغناطیسی دیسک های خود ذخیره می کند. با داشتن یک حافظه SSD با ۲۵۰ گیگ حافظه، یک هارد دیسک پرسرعت یک ترا برای شما کفایت خواهد کرد. با توجه به موجودی بازار هارد دیسک اینترنال آبی وسترن دیجیتال با ظرفیت ۱ ترابایت بهترین گزینه برای یک سیستم میان رده است.

حافظه موقت (RAM)

رم یا حافظه موقت یک حافظه بسیار پر سرعت است که امکان انتقال و آدرس دهی بسیار سریع برای پردازنده ها را فراهم می آورد. حافظه بالاتر به پردازنده اجازه می‌دهند فرآیند محاسبات را سریع‌تر انجام دهد در نتیجه بالا بردن رم، سرعت کامپیوتر شما را نیز افزایش خواهد داد. با توجه به سنگین‌تر شدن بازی‌ها و نیازمندی بیشتر آن‌ها به منابع سخت افزاری و حافظه، ۱۶ گیگابایت حافظه رم با چینش دو کاناله (دو ماژول ۸ گیگابایتی) می‌تواند نیاز کاربران میان رده را به طور کامل برطرف سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *