عکاسی و فیلم برداری, مقالات آموزشی پهپاد

آشنایی با تکنولوژی پهپادها

با پیشرفت تکنولوژی به در وحله اول باعث می شود انسان زندگی راحتری داشته باشد در وحله دوم تمام رویاهایی که یک روزی به آن به دیده مهال نگاه می کردیم اکنون به واقعیت تبدیل شده اند و می توانیم از آن لذت ببریم جهان هر روز با تکنولوژی های جدید در حال دگرگون شدن است. یکی از این تکنولوژی ها پهپاد است که در مقاله زیر سعی خواهیم کرد به معرفی پهپادها و کاربردهای آن بپردایم.

واژه پهپاد چیست؟

واژه پهپاد در واقع به انگلیسی unmanned aerial vehicle یا UAV است. این واژه “پهپاد”‌ مخفف “پرنده هدایت پذیر از دور” است که به آن پرنده یا هواگرد بدون سرنشین هم می گویند.

با توجه به کاربردهای مفید پهپادها که به آن اشاره خواهیم کرد، شرکت‌های بسیاری در حال توسعه‌ی و پیشرفت مدل‌های مختلف پهپادها هستند تا از این طریق کاربردهای آن را در زندگی انسان‌ها افزایش دهند.

پهپادها توسط یک ایستگاه کنترل بر روی زمین هدایت شده و می توانند به صورت خودکار پرواز کنند؛ علاوه بر آن، دارای بارهای سنسور، اجزای هواپیما، حسگرها و سیستم های موقعیت یابی هم هستند.پهپادها توسط نیروی انسانی کنترل شده و یا وظیفه هدایت آنها را یک کامپیوتر می تواند بر عهده بگیرد.

اولین پهپادها

اولین پرنده ی بدون سرنشین در سال 1913 به پرواز درآمد که چندان موفقیتی نداشت. کمپانی اسپری در بهار سال 1918 موفق به ساخت دو فروند هواپیمای بدون سرنشین به نام باگ شد. در حدود 20 سال بعد در طول جنگ جهانی دوم نوع پیشرفته ی باگ به عنوان اولین پرنده ی بدون سرنشین با استفاده از یک رادیو کنترل با برد بیش از 320 کیلومتر هدایت گردید. سری بعد که در طول جنگ جهانی دوم ساخته شد، هواپیمای V-1 موسوم به بمب پرنده بود. آلمان ها با این پرنده موفق به بمباران لندن و شکستن دژه مستحکم آنجا شدند.

این مطلب را هم ببینید
چند نکته کاربردی برای عکاسی در روزهای ابری

آمریکا در جنگ ویتنام بین سال های 1964 تا 1975 تعداد 3435 پرواز شناسایی با هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز ویتنام به پرواز در آورد که از این تعداد 2873 پرواز (نزدیک به 84 درصد) موفقیت آمیز بود.  پرنده های بدون سرنشین اسراییلی در جنگ سال 1973 به موفقیت رسیدند و همین موجب شد که ارتش ایالات متحده ی آمریکا پروژه ی ساخت پرنده ی بدون سرنشین Aquila UTA را در سال 1974 استارت بزند. نیروی دریایی ایالات متحده ی امریکا در سال 1985 پرنده ی اسراییلی پایونیر را برای هدف یابی و رهگیری در کشتی های جنگی استفاده کرد.  از سال 1920 روسیه نیز برای ساخت این نوع هواپیماها (پهپاد) سعی فراوانی کرد. کاربرد این وسیله پس از جنگ جهانی دوم فزونی یافت تا آنجایی  که در دهه 1980 به  عنوان یک سیستم تسلیحاتی مهم شناخته شد. تعیین هدف با قابلیت هایی از جمله موتور کوچک و ساکت و نظارت بر میدان جنگ از جمله کاربرد های پهپاد است که مورد توجه قرار گرفت.

ساختار پهپادها

بدنه پهپاد باید توانایی حمل موتور، وسایل ارتباطی و بار را داشته باشد. مهمترین عوامل در جهت طراحی این سیستم اطمینان داشتن از سرعت و مدت پرواز یک پهپاد است.
شهپر، بال، فلپ، ارابه فرود و رو در (rudder) از قسمت های تشکیل دهنده یک پهپاد هستند.برخورداری از وزن سبک و استحکام کافی از مهمترین ویژگی های پهپادها هستند.

ساختار شکلی:

تکنولوژی پهپادها از نظر توانایی و ساختار شکلی به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند :

این مطلب را هم ببینید
گرفتن عکس های بهتر با هر مدل دوربینی و نکات مربوط به آن

بال ثابت: این پهپادها با ظاهرشان مانند هواپیما دارای موتورهای پروانه ای بوده که می توانند با باتری، بنزین و گاه با نور خورشید (انرژی خورشیدی) پرواز کنند. امنیت پرواز از ویژگی های مهم آنها است.

این مدل ها گاهی قابلیت حمل بار تا وزن یک کیلوگرم را نیز دارا هستند. همچنین می توانند تا سه ساعت تا برد 150 کیلومتر پرواز کنند.

ملخی: این وسیله دارای چند روتور (rotor) یا موتور است که با مکانیک ساده ای که دارند، کنترل پرواز راحت تر است که به این پهپاد ها مولتی روتور گفته می گویند.مولتی روتور ها همچنین یک تیغه ثابتی دارند که با در نظر گرفتن سهولت در ساخت و کنترل آن ها در اهداف رادیویی کاربرد دارند. امکان بالا در نصب دوربین و مانورپذیری آن ها از مهم ترین کاربرد های این مدل است.

انواع پهپاد :

پهپادها را می توان به پنج کلاس تقسیم بندی کرد:
1- میکرو پهپادها
2- مینی پهپادها
3- پهپادهای تاکتیکی
4- هال
5- جنگنده های بدون سرنشین

که هر کدام کاربردهای خاص خود را در امور مختلف دارند.

کاربرد پهپادها :

– خدمات عمومی، حمل و ارتباطات گسترده عمومی

– امور نظامی و جاسوسی

– خبرنگاری، فیلم برداری و عکاسی خبری و اجتماعی

– پژوهشهای علوم طبیعی و کشاورزی

– تحویل مرسولات پستی

– مبارزات و مسابقات پهپادی

– در صنعت و آمارگیری

– امدادرسانی در زمان بلایای طبیعی، حوادث و اتفاقات غیر مترقبه- اورژانس و پلیس(امداد و نجات)

معماری و تبلیغات و امور تجاری

– حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی

– امور تبلیغاتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *