ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش آزادسازی فضای هارد دیسک در ویندوز 10

آزادسازی فضای هارد دیسک در ویندوز 10

اگر حس می‌کنید لپ تاپ تان خیلی کند کار می‌کند و گاهی وقت‌ها هنگ می‌کند، ممکن است به علت پر شدن حافظه آن باشد. در این بخش با ما همراه باشید تا نحوه آزادسازی فضای هارد دیسک در ویندوز 10 را یاد بگیرید.

آزادسازی فضای هارد دیسک در ویندوز 10

تنظیمات ذخیره سازی

به آدرس Settings > System > Storage (از چپ به راست) بروید. در این مسیر کل فضایی که پر نشده و در دسترس هست را می‌توانید ببینید. می‌توانید ببینید چه میزان فضا پر شده است و محتوای آن چیست.
اولین روش برای آزاد سازی فضای هارد دیسک در ویندوز این است که طبق تصویر بالا Storage Sense را روشن کنید تا برنامه به طور خودکار فایل‌های موقت و چیزهای دیگر را که خیلی وقته استفاده نمی‌کنید را حذف کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد آزادسازی فضای اشغال شده در ویندوز 10 می‌توانید روی لینک‌های سمت راست صفحه کلیک کنید.

تنظیم و اجرای Storage Sense

اگر می‌خواهید ویژگی Storage Sense را بهتر تنظیم کنید، روی لینک Configure Storage Sense or run it now کلیک کنید. در اینجا می‌توانید تعیین کنید هر چند وقت یکبار این ابزار اجرا شود. و حتی می‌توان تعیین کرد چه موقع فایل‌های موقت و دانلودها را به طور خودکار حذف کند.

برای آزادسازی فضای هارد دیسک از این طریق لازم است منوی زیر Run Storage Sense را باز کنید. از این منو می‌توانید تعیین کنید این برنامه هر چند وقت یکبار اجرا شود: هر روز، هر هفته، هر ماه یا وقتی که فضای هارد دیسک کاهش پیدا کرد. البته ما به شما پیشنهاد می‌کنیم این برنامه را روی حالت هر ماه بگذارید.

زیر عنوان Temporary Files، تیک Delete temporary files that my apps aren’t using را بزنید تا فایل‌های موقت غیر ضروری حذف به طور خودکار حذف شود. شما می‌توانید در راستای پاکسازی فضای هارد دیسک در ویندوز 10، ابزار را به گونه‌ای تنظیم کنید که فایل‌های سطل زباله و فایل‌های فولدر دانلودز نیز هر 14، 30 یا 60 روز حذف شوند.

این مطلب را هم ببینید
بهترین نرم افزارهای نقاشی برای ویندوز

برای اینکه برنامهای که برای خالی کردن فضای هارد دیسک در ویندوز چیدید اجرا شود باید Storage Sense را حتما روشن بگذارید. اگرچه اگر گزینه کاهش فضای دیسک (low on space) را انتخاب کردید، هر موقع بخواهید میتوانید برنامه را اجرا کنید. برای این کار کافی است روی Clean now کلیک کنید تا ویندوز به طور خودکار شروع به اسکن کند و فایلهای غیر ضروری را حذف کند. بعد از اینکه کار تمام شد، ویندوز به شما اعلام میکند که چقدر از فضا خالی شده است.

خالی کردن فضای هارد دیسک با Review OneDrive Files

یکی دیگر از روش‌های آزادسازی فضای هارد دیسک استفاده از Review OneDrive Files  است. اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید از روش قبلی استفاده کنید. و نمی‌خواهید به ویندوز اجازه دهید که به طور خودکار فایل‌های اضافی را پاک کند. ویندوز به شما این اجازه را می‌دهد که خودتان این کار را انجام دهید.
بدین ترتیب که ویندوز اطلاعات را به گروه‌های مختلفی دسته بندی می‌کند. و آن‌ها را روی صفحه نمایش تنظیمات ذخیره سازی نمایش می‌دهد. در اینجا شما می‌توانید ببینید بیشتر چه فایل‌هایی فضای هارد دیسکتان را پر کرده است. و اگر به آن‌ها نیازی نداشتید می‌توانید به طور دستی آن‌ها را پاک کنید.
به عنوان مثال اگر از OneDrive برای ذخیره و همگام سازی فایل‌ها روی لپ تاپ استفاده می‌کنید، روی آیکون OneDrive کلیک کنید. سپس روی View OneDrive کلیک کنید. در اینجا تمامی فایل‌های وان درایو شما نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید همه چیز را ببینید و هر چیزی را که نمی‌خواهید پاک کنید.

غیرفعال کردن برنامه ها

یکی دیگر از راه‌های آزادسازی فضای هارد دیسک پاک کردن برنامه‌هایی است که دانلود کرده‌اید. به آدرس Settings > Apps > Apps & features (از چپ به راست) بروید. در آنجا فهرستی از برنامه‌های نصب شده روی لپ تاپ را می‌بینید. می‌توانید خیلی راحت برنامه‌هایی که خیلی وقت است استفاده نکردید را پاک کنید.
برای راحتی کار خودتان می‌توانید آن‌ها را بر اساس نام، تاریخ یا حجمشان مرتب کنید. در این صورت به راحتی می‌توانید بفهمید برنامه‌ای که مثلا دوسال پیش نصب کردید و خیلی وقت است استفاده نکرده‌اید مثلا 20 گیگابایت حجم گرفته است. پس بدون هیچ دل بستگی می‌توانید آن را حذف کنید!
برای حذف یک برنامه، روی آن کلیک کنید و دکمه Uninstall را بزنید. به همین راحتی!

این مطلب را هم ببینید
نحوه گرفتن اسکرین شات در ویندوز 10

حذف فایل های موقت

یک روش دیگر برای پاکسازی فضای هارد دیسک در ویندوز 10 حذف فایل‌های موقت است. ویندوز بدی که دارد، فایل‌های نصب موقت، فایل‌های موقت اینترنت و چیزهای دیگری که اساسا به آنها نیازی ندارید را همانند یک انباری نگه می‌دارد.
برای آزادسازی فضای هارد دیسک از این فایل‌های موقت کافی است به تنظیمات بروید. سپس همانند تصویر بالا روی Temporary files کلیک کنید. در صفحه باز شده Remove files  را انتخاب کنید.
در اینجا ویندوز فایل‌های مختلفی را به شما پیشنهاد می‌دهد که حذف کنید. از جمله فایل‌های سطل آشغال، فایل‌های آپدیت ویندوز، فایل‌های ورود ارتقا، فایل‌های درایور، فایل‌های موقت اینترنت و فایل‌های موقت.
ویندوز به طور خودکار یک جعبه کنار هر گروه قرار می‌دهد تا هر کدوم را که خواستید تیک بزنید و حذف کنید. خیالتان راحت باشد خود ویندوز فایل‌هایی را برای حذف پیشنهاد می‌دهد که در صورت پاک کردن هیچ خللی در کار سیستم شما وارد نمی‌شود.
بعضی از گروه ها ممکن است به طور پیش فرض قابل تیک زدن برای حذف نباشند. مثلا سطل آشغال چرا که می‌توانید در صورت حذف یک فایل مهم آن را از سطل زباله برگردانید. یا مثلا فولدر دانلودها. بر این اساس که ممکن است در آنجا چیزی دانلود کرده باشید که هنوز به آن نیاز داشته باشید.
یک بار دیگر گروه‌هایی که تیک زدید را بررسی کنید و مطمئن که شدید روی Remove files کلیک کنید. تا با پاکسازی فضای هارد دیسک در ویندوز 10 از شر فایل‌های اضافی راحت شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *