آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

آموزش استفاده از فضای منفی در عکاسی

استفاده از فضای منفی در عکاسی

کلمه فضای منفی شاید ذهن شما را به سمت غیرحرفه ای بودن بکشاند. اما در این بخش نحوه استفاده از فضای منفی در عکاسی را به شما خواهیم گفت.

فضای منفی چیست؟

هنگامی شما قصد دارید از سوژه مورد نظر خود عکاسی کنید، به غیر از سوژه مدنظر یک یا چند چیز دیگر در کادر شما مشاهده میشود؛ به این ترتیب فضای منفی هر چیزی به جز سوژه است. در واقع هر چیزی که در پشت سر یا اطراف سوژه دیده میشود را فضای منفی میگویند. این فضا در ترکیب‌بندی معمولا پس زمینه یک عکس است. این قسمت از عکس معمولا توجه زیادی به خودش جلب نمی‌کند و اکثر مواقع هم عکاس همین موضوع را می‌خواهد. از این فضا برای تعریف و یا برجسته کردن فضای مثبت استفاده می‌شود.

این مطلب را هم ببینید
معرفی دوربین گوپرو هیرو 10

استفاده از فضای منفی در عکاسی

فضای منفی و احساسات

این سبک عکاسی می‌تواند احساس شگفتی، رمزآلود بودن و آرام‌بخش بودن را در بیننده زنده کند. اگر تصویر هیچ حواس‌پرتی بصری، درهم ریختگی و یا رنگ‌های زیادی نداشته باشد مخاطب ارتباط قوی‌تری با سوژه برقرار می‌کند.

متعادل‌سازی تصویر

فضای منفی مطمئنا فضای خالی نیست. اگر این‌طور فکر کنید برای دیدن فرصت‌هایی که خواهید داشت دچار مشکل خواهید شد. شما می‌خواهید فضای منفی فوکوس تصویر شما باشد و باعث برانگیخته شدن احساسات قوی‌ای در کاربر شود.

هر چه کمتر بهتر

ترکیب خودتان را با فضای منفی پر کنید. سعی کنید کوچک‌ترین عنصر حواس پرت‌کننده‌ای در تصویر شما وجود نداشته باشد. بافت و یا رنگ‌های یکدست عناصر فوق‌العاده‌ای هستند که می‌توانید از آن‌ها در عکاسی با استفاده از فضای منفی استفاده کنید. از بافت یا رنگ برای پرکردن قسمت زیادی از تصویر استفاده کنید.

این مطلب را هم ببینید
دوربین کانن Canon 4000D با لنز ۵۵-۱۸ DC III

موقعیت

سوژه باید اولویت دوم شما باشد و در جایی از تصویر قرار بگیرد که در نگاه اول توجه بیننده را به خودش جلب نکند. قرار دادن سوژه در گوشه‌های تصویر باعث می‌شود نتایج خوبی بگیرید.

ضرب در دو

یکی از قوانین خوب این سبک عکاسی این است که باید از فضای منفی دو برابر بیشتر از فضای مثبت بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *