ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش رفع مشکل کار نکردن پورت USB در لپ تاپ و کامپیوتر

رفع مشکل کار نکردن پورت USB

پورت های USB نقش بسیار مهمی در کامپیوترها دارند. کار نکردن پورت یو اس بی می تواند مشکلات مختلفی را برای کاربران ایجاد کند. در این بخش می خواهیم نحوه رفع مشکل کار نکردن پورت USB را به شما عزیزان آموزش دهیم.

روش های رفع مشکل کار نکردن پورت USB

ریستارت کامپیوتر

آیا برای رفع مشکل کارنکردن پورت USB اقدام به ریستارت کردن کامپیوتر کرده اید؟ این راه حل قدیمی در برخی از موارد واقعا مفید واقع می شود. پس بهتر است کامیپوتر را ریستارت کرده و مشکل را تست کنید.

بررسی فیزیکی

ابتدا لپ تاپ یا کامیپوتر خود را خاموش کنید. سپس به پورت مشکل دار نگاه کنید. پورت باید کاملا تمیز باشد. وجود گرد و غبار و مواد اضافی می تواند باعث کاهش جریان و عدم اتصال شود. پس از اگر پورت تمیز نیست، آن را تمیز کنید. برای این کار می توانید از هوای فشرده استفاده کنید. استفاده از خلال دندان، مسواک و.. نیز برای خارج کردن آلودگی ها مفید هستند.

این مطلب را هم ببینید
امکان پشتیبانی از برنامه های اندرویدی در ویندوز 10 فراهم شد

بررسی سخت افزار

یک کابل را وارد پورت کرده و آن را به آرامی تکان دهید. اگر احساس کردید که پورت شل است، احتمال وجود مشکل سخت افزاری می باشد. پورت USB روی برد لحیم شده است و ممکن است پایه های آن دچار مشکل شوند. بنابراین بهتر است این مورد را از نزدیک بررسی کنید. اگر در باز کردن کامیپوتر یا لحیم کاری حرفه ای نیستید، بهتر است کار را به یک کارشناس تعمیرات بسپارید.

بررسی در Device Manager

در ویندوز ۱۰ روی استارت راست کلیک کرده و Device Manager را انتخاب کنید. حال لیست دستگاه های متصل را به صورت دسته بندی شده مشاهده می کنید. ابتدا گزینه Universal Serial Bus controllers را پیدا کرده و آن را گسترش دهید. حال در زیر آن به دنبال گزینه USB Host Controller باشید. نام دستگاه شما ممکن است طولانی تر باشد اما شامل این سه حرف می شود.

این مطلب را هم ببینید
آموزش رفع مشکل ارور Windows Resume Loader در ویندوز

اگر گزینه ای به نام USB Host Controller مشاهده نکردید، همین می تواند دلیل بروز مشکل باشد. برای رفع این مشکل روی دکمه Scan for hardware changes در تولبار کلیک کنید. با این کار سیستم به صورت خودکار دستگاه های متصل را شناسایی می کند. اگر هم این گزینه ها وجود داشتند، به ترتیب روی آن ها راست کلیک کرده و Uninstall را بزنید.

پس از حذف آن ها، کامپیوتر را ریستارت کنید تا مجدد نصب شوند. این تازه سازی می تواند مشکل را رفع کند. توجه داشته باشید که اگر از موس و صفحه کلید USB استفاده می کنید، با انجام این کار تا قبل نصب خودکار غیر فعال می شوند.

آپدیت ویندوز

با اینکه این گزینه احتمال کمتری برای رفع مشکل دارد، اما باز هم ممکن است آن را رفع کند. پس بهتر است سیستم عامل خود را به آخرین نسخه منتشر شده آپدیت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *