آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

آموزش عکاسی سیاه و سفید از چهره

عکاسی سیاه و سفید از چهره

عکاسی پرتره‌ی سیاه ‌‌و سفید یکی از شاخه‌های عکاسی است که عکاس اوج مهارتش را با آن‌ نشان می‌دهد. این نوع از تصاویر پرتره بهتر می‌توانند مفهوم اصلی تصویر را انتقال دهند. در این بخش با ما همراه باشید تا نکات مهم عکاسی سیاه و سفید از چهره را یاد بگیرید.

عکاسی سیاه و سفید از چهره

آغاز سیاه و سفیدی از ذهن خودتان

برای خیلی از عکاس‌ها سیاه و سفید فراتر از یک انتخاب خلاقانه در مرحله ویرایش تصویر است و یک ذهنیت خاص است. اگر با اطلاع از اینکه به دنبال یک عکس سیاه و سفید از چهره هستید شروع به عکاسی کنید، می‌توانید مطمئن شوید که قبل از فشار دادن شاتر، تمام عناصر مورد نیاز برای گرفتن یک عکس مونوکروم خوب داخل کادر هستند. موضوعاتی مانند کنتراست تونالیته، کنتراست نورپردازی و احساسات متناسب از طرف سوژه تماما موضوعاتی هستند که اصلاح آن‌ها پس از عکاسی کار خیلی سختی است.

اهمیت چشم ها

مهم‌ترین قسمت اکثر پرتره‌ها چشم‌های سوژه است. چشم‌های سوژه معمولا نقطه کانونی عکس هستند و بقیه عکس براساس چشم‌های سوژه شکل می‌گیرد. هنگام عکاسی سیاه و سفید از چهره این اصل بیشتر صدق می‌کند. با حذف رنگ، یک عکس سیاه و سفید به شکل‌ها و فرم‌های هندسی تبدیل می‌شود. چشم‌ها شکلی است که همه می‌توانند آن را تشخیص دهند و به سرعت توجه کاربر را به خودشان جلب می‌کنند. به همین منظور مطمئن شوید که چشم‌های سوژه کاملا نورپردازی شده‌اند و فوکوس عکس نیز روی آن‌ها می‌باشد.

این مطلب را هم ببینید
تفاوت لنز تله و واید چیست؟

تاکید بر احساسات

هنگام گرفتن عکس سیاه و سفید از چهره بقیه بخش‌های صورت نیز برجسته می‌شوند. می‌توانید با انتقال احساسات از این ویژگی به نفع خودتان استفاده کنید. حتی کوچک‌ترین تغییر در نحوه ابراز احساسات کاربر باعث تغییر بزرگی در تصویر می‌شود. موضوعاتی مانند ابروی بالا رفته، جابجایی کوچک در گوشه‌های دهان و خط لبخند زیر چشم سوژه نیز می‌تواند تاثیر به سزایی روی عکس شما داشته باشد.

نورپردازی

هنگام انجام نورپردازی برای گرفتن عکس سیاه و سفید از چهره ، هیچ قانون تعریف شده‌ای وجود ندارد. اگر به دنبال تصاویر کنتراست بالا با تغییر تون سخت هستید باید از یک منبع نور سخت استفاده کنید. در صورتی هم که تون‌های نرم و تصاویر آرام را دوست دارید، از یک منبع نور نرم استفاده کنید. این موضوع کاملا به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. اگر هم نمی‌دانید سلیقه شما به چه صورت است، ابتدا سعی کنید ده عکس سیاه و سفید که برای شما مهم هستند را انتخاب کنید و سعی کنید آن‌ها را از نظر نور مهندسی معکوس کنید.

این مطلب را هم ببینید
عکاسی سیاه و سفید از طبیعت

سیاه و سفید کردن عکس بد

اگر درحال کار روی یک عکس هستید که انتظارات شما را برآورده نمی‌کند، ممکن است از خودتان بپرسید که آیا سیاه و سفید کردن آن به بهتر شدنش کمکی می‌کند؟ جواب خیر است. سیاه و سفید کردن عکس اغلب اوقات باعث تاکید روی نقص‌های آن می‌شود و یک عکس بد چه رنگی باشد و چه سیاه و سفید یک عکس بد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *